چطور فروش رستوران را بالا ببریم

بازاریابی احساسی

رستوران

در این شرایط نامساعد اقتصادی رستوران‌ها برای بقاء خود در تلاشند. در بسیاری از مناطق شاهد این هستیم که رستوران‌ها درب‌های خود را برای همیشه به روی مشتریان می‌بندند و فست فود‌های زنجیره‌ای معروف جای آن‌ها را می‌گیرند.

عامل آن بسیار روشن است و چیزی نیست جز «فروش» و سوالی که پیش می‌آید این است که رستوران چگونه می‌تواند فروش خود را بالا ببرد؟»

 

بازاریابی جذاب یعنی افزایش پتانسیل فروش

هنوز هم مردم به فست فود گرایش دارند. دلیل این گرایش می‌تواند ارزان‌تر بودن آن نسبت به غذا‌‌های رستوران باشد. به علاوه، امروزه مردم آن‌ قدر درگیر کارهای مختلف هستند که حتی وقت غذا خوردن هم ندارند به همین دلیل خوردن یک ساندویچ در فست فود را ترجیح می‌دهند.

رقابت با فست فود زنجیره‌ای، هزینه‌ی بالای مواد غذایی و نیروی انسانی شاغل در رستوران و همین طور وضعیت نابسامان اقتصاد از جمله عواملی هستند که ادامه‌‌ی کار را برای رستوران سخت می‌کند.

رستوران برای حفظ مشتریان خود نه تنها باید روی تبلیغات و بازاریابی مثل پخش تراکت، به روزرسانی صفحه‌ی فیسبوک یا ایمیل کردن مجلات الکترونیکی تمرکز داشته باشد بلکه در نظر داشته باشد که به چه میزان، چه به صورت آنلاین یا به طریق دیگر خود را نشان می‌دهد و این‌که چگونه در مورد کار خود صحبت می‌کند. نشان دادن خود از لحاظ بازار یابی اینترنتی به معنای پی‌ریزی رابطه با مشتریان و نه وارد آوردن فشار به آن‌ها است چون این کار می‌تواند آن‌ها را از رستوران فراری دهد.

 

قرار دادن مطالبی و عکس‌هایی از غذا و رستوران در فضای مجازی یکی از راه‌های متمایز کردن رستوران نسبت به دیگر رستوران‌هاست.

با برقرای رابطه با مشتریان فروش رستوران را بالا ببرید

فرض کنیم صاحب یک رستوران از یک بازار محلی هفته‌ای دو بار ماهی تازه می‌خرد. صاحب یا مدیر رستوران می‌تواند عکس‌هایی برای مجله‌ی آنلاین رستوران و یا صفحه‌ی اینستاگرام آن بگیرد و متن یا توضیح کوتاهی هم به آن اضافه کند.

راه دیگر استفاده‌ی موثر از عکس، وبلاگ نویسی است. صاحب یا مدیر رستوران می‌تواند مطالبی در مورد اهمیت یک نوع غذا بنویسد و خوانندگان را به خوردن آن تشویق کند.

این یکی از نمونه‌های نشان دادن خود برای ایجاد ارتباط با مردم در دنیای مجازی است. رستوران باید تصویر منحصر به فردی از خود ارائه دهد به طوری که آن را از بقیه متمایز کند. ارتباط با عرضه کنندگان محلی مواد غذایی تازه و سالم و فاقد سموم یا مواد نگه دارنده که خوش طعم بوده و ظاهر زیبایی هم دارند، می‌تواند یکی از موثرترین روش‌ها برای انجام این کار باشد. به عبارت دیگر خلاقیت به اندازه‌ی موقعیت و محل رستوران اهمیت دارد.

 

با نشان دادن خصوصیت منحصر به فرد رستوران فروش را بالا ببرید

یک رستوران نه تنها با فست فود بلکه با رستوران‌های هم صنف خود هم باید رقابت کند. صاحبان رستوران منوی خود را بر اساس گرایش روز افزون مردم به غذاهای ارگانیک تنظیم می‌کند. مدیران و صاحبان رستوران می‌توانند با خصوصیاتی که آن‌ها را در میان دیگران منحصر به فرد و خاص جلوه می‌دهد فروش خود را بالا ببرند. پس خاص باشید.

 

منو رستوران و سرو غذاهای سالم از مهم‌ترین عوامل انتخاب و برندسازی رستوران است.

چند سوال برای تفکر

روشن است که اولین سوال را باید از منو رستوران شروع کنیم. آیا منو رستوران غذاهای سالم هم دارد و این غذاها چه تفاوتی با غذاهای مشابه رستوران‌های دیگر دارند؟ به عنوان مثال، اگر دو رستوران مدیترانه‌ای هر دو یک غذای مشابه را سرو می‌کنند، کدام یک از آن‌ها نوع ارگانیک آن غذا را هم سرو می‌کند؟

آیا رویدا‌های ویژه‌ای را می‌توان به غذاهای مختلف مربوط کرد؟

آیا در منو رستوران ابتکاری صورت گرفته است؟ مثلا تاریخچه‌ی مختصری از یک غذا در آن آورده شده باشد؟ این کار می‌تواند منو رستوران را از منوی رستوران‌های دیگر متمایز کند.

داستان را فراموش نکنید

صاحبان رستوران می‌توانند از قطعات داستانی در تمام بخش‌های بازاریابی از منوها گرفته تا مجله‌های آنلاین و پوسترهای زیبا استفاده کنند. رستوران‌های زیادی وجود دارند که با داستان مشتریان را مجذوب خود می‌کنند. اما چه چیزی داستان را منحصر به فرد و به یاد ماندنی می‌کند؟ یکی از راه‌های ساده‌تر پرداختن به ایده‌ی داستان، ساختن یک داستان در مورد یکی از غذاها و قرار دادن آن در منو رستوران است.

البته روشن است که هیچ چیز جای دادن خدمات خوب به مشتری را نمی‌گیرد. یک رستوران ممکن است میلیون‌ها تومان برای طراحی دکوراسیون، بازاریابی و تبلیغات خرج کند اما اگر سرویس به مشتری آن طور که باید خوب نباشد موفق نخواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *