چگونه با سئو نرخ تبدیل سایت مان را بهبود دهیم؟

سئو درون صفحه

 

بالا بردن رتبه سایت در نتایج جست و جو بدون در نظر داشتن بهبود نرخ تبدیل در سایت کاری اشتباه و بی فایده است. چرا که فقط داشتن رتبه خوب در نتایج جست و جو مهم نیست! بلکه داشتن تجربه کاربری خوب نیز برای بازدیدکنندگان سایت تان هم بسیار مهم است. اگر غیر از این باشد شک نکنید کاربران و چه بسا مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

خیلی از دوستان بدون در نظر گرفتن بهینه سازی داخلی سایت شان در صدد گرفتن بهترین رتبه در نتایج جست و جوی گوگل هستند، در صورتی که اصلا به عواقب کار فکر نکرده اند. به این فکر نکرده اند که وقت و هزینه زیادی را ممکن است از دست بدهند. البته مهم تر از آن ممکن است به برند خود نیز لطمه وارد کنند و کاربران و مشتریان زیادی را نسبت به خود و کسب و کارشان بی اعتماد کنند.

در این مقاله قصد دارم در مورد بهبود نرخ تبدیل در سایت با استفاده از سئو صحبت کنم. همانطور که عرض کردم این قضیه تا جایی مهم است که عدم توجه به آن ممکن است وقت و هزینه ای که بابت سئو سایت خود کرده اید را بی اثر کند. پس از شما می خواهم در این مقاله هم همراه من باشید.

 

چرا نرخ تبدیل در سایت مهم است؟

همانطور که عرض کردم زمانی که سایت شما توانایی تبدیل بازدیدکننده به کاربر یا مشتری را نداشته باشد هر چه زحمت کشیده باشید بی فاید است.

به عنوان مثال فرض کنید سایت شما در اصلی ترین کلمه کلیدی تان رتبه یک گوگل است و روزانه ترافیک بالایی جذب می کنید. اما کاربران به محض ورود به سایت شما با کندی سرعت بارگذاری صفحات سایت تان مواجه می شوند.

این مشکل ممکن است بنا به دلایل مختلف برای هر سایتی بوجود آید. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد چه می شود؟ مسلما کاربران زیادی از سایت شما خارج می شوند و شاید با تجربه بدی که از سایت شما دارند هرگز به سایت شما باز نگردند! حتی ممکن است مشتریان احتمالی زیادی را برای همیشه از دست بدهید. و این یعنی از دست دادن پول زیاد در بلند مدت!

پس متوجه شدید که همه چیز رتبه یک گوگل و جذب ترافیک یونیک از موتورهای جست و جو نیست! درست است که بهترین کاربران برای هر کسب و کار آنلاینی از موتورهای جست و جو تامین می شوند ولی باید بدانید که مهمتر از آن تجربه کاربری است که کاربران از سایت شما در ذهنشان می ماند.

چگونه با سئو نرخ تبدیل سایت مان را بهبود دهیم؟

در ادامه مواردی را عنوان خواهم کرد که با رعایت آن ها می توانید تجربه کاربری بهتری در سایت خود فراهم کنید و نرخ تبدیل سایت خود را بیش از پیش افزایش دهید.

۱٫بهبود سرعت سایت

بهینه سازی سرعت سایت همیشه یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت بوده است. این یک واقعیت است که هر چقدر سرعت سایت شما کمتر باشد مشتریان بیشتری را از دست خواهید داد. کند بودن سایت مسلما عامل مهمی در از دست دادن کاربران و مشتریان احتمالی سایت است.

اول از همه سعی کنید از هاست با کیفیت استفاده کنید. وب سایت تان که مهمترین چیز در کسب و کار آنلاین شماست را روی هاست های ارزان قیمت و بی کیفیت بارگذاری نکنید.

بعد از این باید به فکر بهینه سازی داخلی وب سایت خود باشید. از فشرده سازی کدهای پشت پرده سایت که شما نمی بینید گرفته تا تصاویری که در پست ها و کلا در سایت خود قرار می دهید همگی باید فشرده شوند.

خوشبختانه قالب هایی که به تازگی برای وردپرس ارائه می شوند از بابت سرعت بارگذاری صفحات بهینه هستند و اکثر آن ها را که در GTMetrix تست کنید می بینید که رتبه A دریافت می کنند.

ولی اگر از سیستم های مدیریت محتوای دیگری استفاده می کنید و یا CMS سایت شما به صورت اختصاصی نوشته شده است حتما از برنامه نویس سایت خود بخواهید تا جایی که مقدور است کد های جاوا و CSS مربوط به پوسته سایت را فشرده کند.

صفحه اصلی سایت خود را الکی سنگین نکنید. خیلی از سایت ها را دیده ام در اسلایدشو بالای سایت خود ویدیو هایی را قرار داده اند که به شدت سرعت بارگذاری سایت را کاهش داده است. هر چیزی که فکر می کنید در صفحه اول سایت تان اضافی است و باعث حواس پرتی کاربر می شود را سریعا حذف کنید.

۲٫بهینه سازی سایت برای کاربران موبایلی

کاربران موبایلی همیشه در اولویت هستند. قطعا امروزه کاربران موبایلی بیشتر از کاربران دسکتاپی هستند. با این وجود وب سایت های زیادی هنوز به راحتی کاربران موبایلی شان اهمیتی نمی دهند. البته فقط ریسپانسیو کردن سایت مهم نیست! بلکه بهینه سازی کلی سایت برای کاربران موبایلی مد نظر است.

مهم ترین چیز سرعت بارگذاری سایت برای کاربران موبایلی است. فکر نکنید چون وب سایت شما برای کاربران دسکتاپی سرعت بالایی دارد برای کاربران موبایلی هم اینطور است! با بررسی سایت خود توسط یکی از ابزارهای کمکی در بهینه سازی سایت مثل WooRank می توانید به این پی ببرید که آیا سرعت بارگذاری سایت شما برای کاربران موبایلی هم بالاست یا خیر؟

 

خیلی از سایت ها هم نسخه دیگری از سایت خود را برای کاربران موبایلی نشان می دهند که این کار هم اصلا توصیه نمی شود. معمولا این سایت ها آدرس جداگانه ای را برای کاربران موبایلی خود در نظر گرفته اند که این کار به سئو سایت آسیب می رساند.

۳٫احیای لینک های شکسته

لینک های شکسته (Broken Links) سایت خود را احیا کنید. لینک های شکسته به شدت روی جذب کاربران و تبدیل آن ها به مشتری سایت تاثیر گذار اند. سعی کنید توسط ابزارهای آنالیز سئو سایت لینک های شکسته سایت خود را شناسایی کنید و آن ها را به صفحاتی از سایت ریدایرکت کنید که کاربران با مشکل بر نخورند و باعث افت در نرخ تبدیل سایت نشود.

 

لینک های شکسته یعنی لینک هایی به صفحاتی که هم اکنون وجود ندارد! صفحاتی که به هر دلیلی پاک شده اند.

تصور کنید در مقاله ای از سایت خود لینکی به یکی از محصولات سایت خود داده اید که آن محصول هم اکنون در سایت وجود ندارد. زمانی که کاربران با خواندن مقاله شما مشتاق می شوند تا به محصول پیشنهادی شما سری بزنند و با صفحه ای که وجود ندارد مواجه می شوند، ممکن است با حس بدی سایت شما را ترک کنند. مثلا اگر می خواهید محصولی را از سایت حذف کنید بهتر است بر چسب ناموجود روی آن بزنید و محصولات مرتبطی را به کاربران تان پیشنهاد دهید.

پیشنهاد می کنم صفحه ای را از سایت خود حذف نکنید. ممکن است لینک های زیادی به صفحه مورد نظر در دیگر صفحات سایت داده باشید و این باعث می شود لینک های شکسته زیادی در سایت شما ایجاد شود. بهتر است صفحه ای که قصد پاک کردنش را دارید به صفحه جدید یا مرتبطی ریدایرکتش کنید.

گوگل هم از لینک های شکسته یک سایت به شدت متنفر است چرا که لینک های شکسته باعث می شوند تجربه بدی برای کاربران سایت پیش بیاید. و این را هم بدانید لینک های شکسته زیاد باعث افت شدید رتبه سایت شما در نتایج جست و جو می شود.

۴٫بهینه سازی صفحات ناموجود

صفحات ناموجود یا ۴۰۴ سایت خود را بهینه کنید. ممکن است سایت شما صفحه ای پاک شده نداشته باشد ولی امکان اینکه کاربر راه خود را گم کند و با صفحه ای که ناموجود است مواجه شود زیاد است.

منظور از بهینه سازی صفحه ۴۰۴ سایت این است که کاری کنید کاربران با مواجه با این صفحات از مسیر اصلی خود دور نشوند. حداقل سعی کنید لینکی به صفحه اصلی سایت خود در صفحه ۴۰۴ خود قرار دهید تا کاربران به صفحه اصلی سایت شما بازگردند.

 

بهتر است از CTA جذابی در این صفحات استفاده کنید تا کاربر دوباره به صفحه مورد نظر خود باز گردد. همچنین می توانید در صفحات ۴۰۴ سایت خود مقالات و مطالب پر بازدید و محبوب سایت خود را پیشنهاد دهید و یا هر چیزی که باعث شود کاربر همچنان در سایت شما بماند و سایت شما را ترک نکند!

۵٫بهینه سازی صفحات فرود

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود نرخ تبدیل در سایت کاهش یابد ضعیف بودن صفحات فرود است. به طور خلاصه صفحه فرود به صفحه ای می گویند که بتواند بازدید کننده را به کاربر سایت تبدیل کند. باید در صفحات فرود خود به طور واضح و دقیق بگویید که چه چیزی قرار است به کاربر خود ارائه دهید و اینکه دقیقا از او بخواهید چه کاری باید برای شما انجام دهد.

یکی از نکات مهمی که بعد از ورود کاربر به صفحه فرود خود باید رعایت کنید از بین بردن بانس ریت است. برای این کار بعد از دریافت اطلاعات کاربر بهتر است او را شگفت زده کنید و برای دادن هدیه اش او را به صفحه دیگری که صفحه “تشکر” است هدایت کنید. در این صفحه باید از او تشکر کنید و لینک دانلود هدیه را در اختیارش قرار دهید. با این روش هم بانس ریت صفحه را از بین برده اید و هم باعث خوشحالی کاربرانتان شده اید.

زمانی که صفحه فرود شما بانس ریت نداشته باشد شانس بیشتری در بالا بودن در نتایج جست و جو دارد.

جمع بندی و حرف آخر

قبل از هر اقدامی بهتر است نرخ تبدیل در سایت خود را بهبود دهید. همانطور که متوجه شدید با رعایت موارد کوچکی که در این مقاله عنوان کردم می توانید نرخ تبدیل در سایت خود را تا حدود زیادی بهبود بخشید.

اینکه مخاطبان تان تجربه خوبی از بودن در سایت شما داشته باشند مسئله بسیار مهمی است و مطمئن باشید در آینده کار شما برای تبدیل آن ها به مشتری آسان تر خواهد شد. امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *