چگونه با کمک علم نانوتکنولوژی لاغر شویم؟

نانولوله‌های کربنی

نانو

محققین دانشگاه کلمبیا در آمریکا نشان داده‌اند که ذرات باردار کاتیونی می‌توانند باعث کاهش چربی در مکان‌های هدف شوند. این کار با جلوگیری از تجمع لیپیدهای ناسالم توسط سلول‌های چربی بزرگ انجام می‌شود.

چاقی یک بیماری جدی است و متخصصین به مدت چندین دهه برای درمان آن تلاش کرده‌اند. چاقی می‌تواند منجر به بروز دیابت، افزایش فشار خون و التهاب‌های مزمن و همچنین بیماری‌های قلبی شود. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ارتباط مستقیمی بین چاقی و سرطان نیز وجود دارد. در حقیقت سیگار کشیدن، مصرف الکل و چاقی سه عامل مهم در بروز سرطان در سراسر دنیا محسوب می‌شوند.

تجمع لیپید عملکرد اصلی سلول‌های چربی است. با این حال تجمع بیش از حد لیپید در سلول‌های چربی باعث ناسالم شدن این سلول‌ها شده و چاقی را در پی دارد.

مشکل اصلی در برطرف کردن چاقی این است که بافت چربی در بدن به صورت پیوسته نیست، بلکه به صورت تکه تکه در اقصی نقاط بدن وجود دارد. در برخی از افراد چربی به صورت شکمی، پهلویی، چربی روی بازوها و پاها وجود دارد. تا کنون راه مطمئنی برای برطرف کردن چاقی‌های موضعی وجود نداشته است و عمل‌هایی مانند لیپوساکشن نیز تهاجمی و خطرناک تلقی می‌شوند.

دو مطالعه در دانشگاه کلمبیا نشان داده است که می‌توان به صورت مطمئن چربی موضعی را برطرف کرد. در این روش از نانومواد کاتیونی برای هدف قرار دادن چربی‌های موضعی و جلوگیری از تجمع سلول‌های چربی بزرگ استفاده می‌شود. نانومواد استفاده شده به جای اینکه چربی را نابود کند، آن‌را بازطراحی می‌کند. نتایج این مطالعات در مجله‌های Nature Nanotechnology و Biomaterials منتشر شده‌اند.

محققین برای پیشنهاد روش خود در ابتدا دریافتند که بافت‌های چربی حاوی مقادیر بالایی ذرات باردار با بار منفی هستند و به کمک این ذرات است که سلول‌های چربی نگه داشته می‌شوند. آن‌ها دریافتند که این ذرات باردار منفی راهی برای برطرف کردن چاقی خواهند بود. به این ترتیب، آن‌ها ذرات باردار با بار مثبت را به بافت چربی در موش‌ها تزریق کردند و نتایج آن‌را بررسی کردند. نانومواد استفاده شده به سرعت در بافت موش توزیع شدند و بررسی‌ها نشان داد که با این روش چربی‌های موضعی مورد هدف قرار گرفته و به سمت درمان رفته‌اند.

بررسی‌ها نشان داد که نانوذرات مورد استفاده، تجمع لیپید را متوقف کرده و وزن موش‌ها کاهش پیدا کرده است. این نتیجه فراتر از تصور دانشمندان بوده است. در واقع به کمک تزریق نانومواد با بار مثبت، سلول‌های چربی جوان شده‌اند و تجمع لیپید اضافی را متوقف کرده‌اند. دانشمندان امیدوارند بتوان در آینده از این روش استفاده کرد و کاهش وزن سالم‌تر و ایمن‌تری را تجربه کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *