چگونه تحقیق بنویسیم؟

چگونه تحقیق بنویسیم؟

تحقیق یک واژه کلی است که تعاریف متفاوتی دارد و نیز انواع مختلفی دارد. نوع تحقیق که شما انجام می دهید بستگی به انتظاراتی که معلم یا استاد از شما دارد پیدا می کند. در مقاطع پایین تر بسیاری از معلمین یا استادان تنها از دانشجویان خود انتظار دارند که مهارت جستجوی مطالب در اینترنت را بلد باشند و بتوانند مطالب را در اینترنت پیدا کرده و به استاد ارائه دهند. باید گفت که جستجو کردن نیز خود یک مهارت است. این که شما بتوانید در لا به لای انبوه مطالب درون اینترنت مفید ترین مطالب را انتخاب کنید نیاز به مهارت سرچ کردن دارد. برای اینکه بتوانید مطالب مربوط به یک موضوع را راحت تر پیدا کنید باید کلیدواژه های مربوط به آن را پیدا کنید. برای این منظور باید موضوع را کمی تغییر دهید و حالت های مختلف و یا کلمه به کلمه موضوع را سرچ کنید تا مطالب مورد نظر پیدا شوند.

گاهی تحقیق از نوع کتابخانه ای می باشد. یعنی منابع تحقیق برای استاد مهم بوده و تحقیقات اینترنتی قابل قبول نیستند. برای این نوع تحقیقات اول باید منابع معتبر را شناسایی کنید. بسیاری از سایت ها در اینترنت وجود دارند که می توانید از آنها مقاله های معتبر که در سمینارها و ژورنال های مختلف پذیرفته شده اند را پیدا کنید و در کامپیوتر خود ذخیره نمایید. به عنوان مثال می توانید جهت جستجوی مطالب فارسی به سایت www.sid.ir مراجعه نمایید. همچنین برای یافتن کتاب های مورد نظر باید به کتابخانه ها مراجعه نمایید. برای اینکه ببینید چه کتاب هایی درباره موضوع مورد نظر شما در بازار وجود دارند کافی است موضوع را در سایت کتابخانه ملی ایران جستجو کرده و اطلاعات کامل کتاب های موجود در بازار در زمینه مورد نظر خود را پیدا کنید. بعد از جمع آوری منابع ابتدا باید سرفصل ها و تیترهای تحقیق خود را مشخص و لیست کنید. برای این کار ببینید تحقیق شما میخواهد به چه موضوعاتی بپردازد و چه روندی را طی کند. بعد از لیست کردن تیترها، باید منابع را خونده و قسمت های لازم را در تیتر مورد نظر بنویسید . در نهایت تحقیق را جمع بندی و ویرایش نمایید.

گاهی تحقیقات به صورت عملی، آماری یا آزمایشی هستند که معمولا این روش در پایان نامه ها به کار می رود. برای انجام پایان نامه باید ابتدا یک پروپوزال تهیه نمایید. برای آشنایی با روش پایان نامه نویسی به لینک زیر مراجعه نمایید.

چگونه پایان نامه بنویسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *