چگونه جملات تاکیدی مثبت و اثرگذار‌تری بسازیم؟اصول ساخت عبارت‌های تاکیدی

جملات تاکیدی

قواعد ساخت جملات تاکیدی

جملات تاکیدی از قدرتمندترین و آسانترین ابزاری ست که میتوانیم از آن برای تحول شخصیت بهره ببریم.

آنها به افکار دائمی و در نهایت به واقعیت تبدیل میشوند، از دید برخی استفاده جملات تاکیدی بی فایدست، اکثر کسانب که از آن استفاده کرده اند به خاطر اینکه کارایی نداشته رهاش کردند، گرچه واقعیت این است که جملات تاکیدی بسیار موثر هستند، چیزی که تاکید شود در نهایت به واقعیت میپیوندد و کارایی نداشتن آن برای برخی بخاطر ندانستن نکات استفاده از این ابزار قدرتمند است.

دلیل اینکه جملات تاکیدی موثر واقع نمیشوند این است که است که واقعا به جمله تاکیدی، تاکید نشده است! چیزهایی که همیشه بیان میکنیم جملات تاکیدی نیستند بلکه گفتگوهای درونی ما و مکالمات ما با دیگران، جملات تاکیدی را که به باورها و رفتارها مربوط هستند نیز شامل میشود.

همین جملات و گفتگوهای روزانه هستن که وضعیت کنونی ما را رقم میزند.

جملات تاکیدی و دنباله ها

تصور کنید فردی میخواهد با جمله تاکیدی ” من ماهانه صد میلیون تومان درآمد دارم”

به این میزان درآمد ماهانه برسد. جمله ای که گفته میشود از نظام باورهای این فرد می آید، آنها به انتهای جمله تاکیدی چسبیده و به طور قوی جمله تاکیدی واقعی را میسازد.

این فرد زمانی که جمله تاکیدی را تکرار میکند، دنباله های جمله او بدین صورت است:
این میزان درآمد یعنی باید تلاش بسیاری بکنم.

این میزان درآمد مسئولیت هایم رو بیشتر و سختر میکند.

دیگران بخاطر پولم با من نزدیک خواهند شد.

پسرعمویم که فردی مغرور و خودخواه هست، همین میزان درآمد را دارد.

و….

فردی که پولداری را نشانه متحمل شدن سختی و مسئولیت طاقت فرسا و دوستی های پوچ میبیند و هزاران ترس و نگرانی از درآمد خوب یا بالا دارد، هزار بار هم جمله تاکیدی را تکرار کند موثر واقع نخواهد شد، همیشه در ذهن فرد بین جمله تاکیدی و دنباله ها مجادله خواهد بود، بعد از مدتی فرد دچار احساسات ناخوشایند شده و اغلب هم به این نتیجه میرسند که خودشان را گول میزنند و از ادامه دادن دست برمیدادند.

شرط اصلی موثر بودن جملات تاکیدی این است که مطمئن شوید که جمله تاکیدی موردنظرتان همان است که واقعا تاکید میشود بنابراین به گفتگوهای درونی خود توجه کنید، دنباله هارا شناسایی و پاکسازی کنید. میتوانید با استفاده از تکنیک ای اف تی که در مقاله ای اف تی چیست مفصل شرح داده شده، احساسات و باورهای منفی دنباله دار را پیدا و خنثی کنید و باورهای جدید و جملات تاکیدی را جایگزین کنید و بعد خواهید دید که جملات تاکیدی موثر واقع میشوند.

در ادامه قواعد جملات تاکیدی گفته میشود تا بتوانید از این شیوه به طور موثر بهره ببرید.

 

مورد تاکید قرار دادن خواسته ها

باید یک خواسته را مورد تاکید قرار دهید نه یک باید را!

شاید فکر کنید قطعا باید خواسته ای باشه تا تاکید بشه و این بدیهی ست و نیازی نیست که بعنوان یک قاعده شرح داده بشه، اما عزیزان، بشما میگویم که اغلب چیزهایی که میخواهیم، خوایته های واقعی خودمان نیستن، بلکه بایدهایمان هستن، آنها خواسته های خانواده و دیگران و جامعه هستن که در طول زندگی به ما تحمیل شده اند.

“پزشک بشم پولدار میشم و جایگاه اجتماعی به دست میارم” این جمله آشنا نیست، اکثرا میخواهند فرزندانشان تحصیلات عالیه داشته باشد دکتر و مهندس بشوند تا پولدار شود و شان و منزلت اجتماعی کسب کند و در نهایت موفق شود، آیا این خواسته واقعی فرزند هم هست خواسته ای که لذت و شادمانی را برایش به ارمغان آورد؟

اکثر ما مملو از این بایدها هستیم، اگر بخواهید از جملات تاکیدی برای چیزی استفاده کنید و شور و اشتیاقتان را در طول روند از دست دادید این نشانه ای هست از اینکه احتمالا دارید بر روی یک باید نه یک خواسته تاکید میکنید.

جملات تاکیدی برای خواسته هایتلن کار میکند نه باورهایتان

اگر دیدید که به استفاده از جملات تاکیدی ادامه میدهید و اشتیاقتان باقی ست و برایتان لذت بخش هست پس رو یک خواسته تاکید دارید.

ناخواسته ها را مورد تاکید قرار ندهید

زمانی که دبیرستانی بودم، بین دانش آموزانی که نمره بالا ۱۸ داشتند قرعه کشی برگزار شد تا جایزه ای اهدا شود، نمره من ۱۸ بود و از آنجایی که چندنفری بیست شده بودند خودم را لایق آن هدیه نمیدانستم، موقع قرعه کشی در ذهن خود با تمام انرژی فریاد میزدم ک اسمم را صدا نزن، اسم من تو برگه نباشه؛ حدس میزنید چه اتفاقی افتاد؟ بله من جایزه را بردم!

البته که درست فکر نمیکردم این صرفا مثالی بود که بشما نشان دهم چطور ناخواسته ها به واقعیت میپیوندند. ذهن ناخودآگاه تفاوتی بین جمله مثبت و منفی نمیبیند بنابراین پیام زمانی که اسمم داخل برگه نوشته شده و صدا زده میشود را دریافت میکند، نیروی قصدم باعث محقق شدن این ماجرا میشود.

اگر همین اندازه که بر روی ناخواسته هایمان پافشاری میکنیم و فریادشان میزنیم بر روی خواسته هایمان تمرکز کنیم قطعا نتایج کاملا متفاوتی خواهیم گرفت.

جملات تاکیدی بصورت اول شخص و به زمان حال گفته شود

گفتن جمله ای مثل “پولدار خواهم شد” من سلامتی ام را به دست خواهم آورد؛ درسته که اول شخص هست اما به زمان حال نیست، پولدار خواهم شد یعنی دقیقا چه زمانی؟ میتواند هر زمانی در آینده باشد یک سال بعد یا سی سال بعد! بنابراین بهتر است جمله تاکیدی را به زمان حال تبدیل کنیم، “من پولدار هستم” “من سلامت هستم”

ممکن است سوال بپرسید آیا به خودم دروغ نمیگویم، بله میتوانید اینطور فکر کنید اما میشنهاد میکنم اینطور به ماجرا نگاه کنید که با جملات تاکیدی در حال برنامه ریزی ذهن ناخوداگاه خود هستید.

باور داشته باشید که خواسته شما امکان پذیر است

فردی که ماهانه درامد بک میلیون تومانی دار میخواهد به درآمد صد میلیون تومانی برسد؛ بنظر شما امکانش هست که میزان درامدش را صدبرابر کند؟ درسته هرچیزی ممکنه ولی آیا این خواسته واقع گرایانه هم هست؟ بشما خواهم گفت برای این فرد این خواسته واقع گرایانه نیست، زیرا در حقیقت در آمد صد برابری برای این فرد دور از دسترس است یعنی با باورهای واقع گرایانه اس فاصله زیادی دارد و باورکردنی نیست؛ در نتیجه به استفاده از جملات تاکیدی ادامه نمیدهد.

باید چیزی رو انتخاب کنید مشتاق و هیجان زده تان کند و در عین حال برایتان باور پذیر باشد.

اگر این فرد بجای صد میلیون با سه میلیون شروع کند و بعد هشت میلیون و بعد شانزده میلیون و در نهایت به صدمیلیون برساند قطعا نتابج بهتری خواهد گرفت.

تصویرسازی کنید

تکرار جملات تاکیدی خود را همراه با ساخت تصویر ذهنی انجام دهید، خیال پردازی و تصویرسازی در زمان حال میتونه قوی ترین ابزار برای جا انداختن افکار دائمی باشد.

تعییر و تنوع در جملات تاکیدی

هرارگاهی جملات تاکیدی را تغییر دهید تا برایتان خسته کننده نشود و شما را مشتاق تر کند

به اعمال افراد تاکید نکنید

در ساخت جملات تاکیدی به اعمال دبگران و افراد تاکید نکنید مثلا نگویید “فلانی مرا دوست دارد” بلکه بگویید “مردم به سمت من جذب میشوند زیرا من جذاب و دوست داشتنی هستم”

رازتان را نگه دارید

خواسته هایتان را مانند یک راز نگه دارید و آن را برای دیگران تعریف نکنید، زیرا ممکن است که از شما انتقاد کرده و باعث شوند تا دلسرد و مایوس شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *