چگونه در شغل خود پیشرفت کنید

موفقیت در فروش

موفقیت

ممکن است روزی برسید که در شغل خود حس کنید که نیاز به پیشرفت دارید و باید از جایگاه فعلی خود گذر کنید و به مراحل بالاتر برسید.

پیشرفت شغلی مقوله‌ای است که باید برای آن برنامه داشته باشید. پیشرفت شغلی انواع مختلفی دارد که از ارتقا شغلی در شرکت گرفته تا مسئولیت بیشتر در نقش فعلی خود، می‌تواند فرق کند. صرف نظر از اینکه برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنید، پیشرفت شغلی تقریبا بدون داشتن برنامه امکان پذیر نیست و این برنامه ریزی است که شما را به هدف نزدیک‌تر می‌کند.

ایجاد یک نقشه راه شغلی جدید، راهی را به شما نشان می دهد که انتهای آن پیشرفت شغلی است. برای اینکه کمک کنیم که این مسیر را راحت‌تر طی کنید، به شما آنچه برای پیشرفت شغلی باید انجام دهید را خواهیم گفت.

 

موفقیت را برای خود تعریف کنید

هر شخصی تعریف مشخصی از موفقیت دارد. برای برخی افراد ممکن است بررسی فرصت های استخدامی موجود در بازار کار، رسیدن به یک موقعیت شغلی و گرفتن یک نقش اجرایی مطلوب باشد و برای برخی دیگر، موفقیت می‌تواند یافتن شغلی باشد که به آنها امکان می‌دهد زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانند. هیچ مفهوم درست یا غلطی برای تعریف موفقیت وجود ندارد و مفهوم موفقیت برای هر کسی متفاوت به نظر می‌رسد. مهم این است که شما بتوانید آن را برای خودتان تعریف کنید.

 

به این فکر کنید که در حال حاضر چه چیزی برای شما در حرفه فعلی‌تان مهم است و می‌خواهید شغل شما در آینده چگونه باشد. آنچه اکنون برای آن تلاش می‌کنید، ممکن است متفاوت از آنچه باشد که در پنج یا ده سال آینده می‌خواهید. آینده‌نگری و یا تفکر طولانی مدت به شما کمک می‌کند تا تعریف شخصی از موفقیت داشته باشید.

 

وقتی موفقیت را تعریف کردید، وقت آن است که آن را عملی کنید. نموداری بسازید که در آن جایگاه فعلی در شغل فعلی خود و آنچه در پنج و ده سال آینده از خود توقع دارید را نشان دهد. در این نمودار پنج سال پنج سال پیش بروید و در هر پنج سال آنچه دوست دارید به دست آورید را مشخص کنید. این سند را در دسترس داشته باشید، چرا که این نمودار آغاز نقشه راه شغلی شماست.

 

 

اهداف و جدول زمانی تعیین کنید

داشتن اهداف خاص و زمان‌بندی برای دستیابی به آنها، دو بخش اصلی در موفقیت و پیشرفت شغلی هستند. بدون جدول زمانی، رسیدن به اهداف بسیار سخت‌تر است و بدون اهداف، جدول زمانی صرفاً یک برنامه زمانی است. استفاده از آنها با هم، راهی برای رسیدن به موفقیت است. تعیین هدف به شما سرنخ‌هایی می‌دهد که برای آن تلاش کنید و جدول زمانی، شما را مسئول و در مسیر رسیدن به اهداف نگه می‌دارد.

 

به نقشه راه شغلی خود مراجعه کنید و به برنامه‌های خود برای سال‌های یک تا پنج نگاهی بیندازید. اینها بزرگترین اهداف بلند مدت شما هستند. برای دستیابی به این اهداف بزرگ، باید آنها را به اهداف کوتاه مدت کوچکتر و قابل کنترل‌تر تقسیم کنید. مراحلی که باید برای رسیدن به جایگاه بعدی در شغل فعلی خود بردارید را در نظر بگیرید. برای پیشرفت شغلی به چه مهارت‌هایی نیاز خواهید داشت؟ چه کسی در شبکه شما می‌تواند به شما در پیشرفت کمک کند؟ آیا می‌توانید در شرکت فعلی خود به هدف خود برسید؟

 

برای تحلیل و به چالش کشیدن تفکر انتقادی خود در مورد این موضوع، واقعاً وقت بگذارید. محدودیتی برای تعداد اهداف کوتاه مدتی که می‌توانید ایجاد کنید وجود ندارد، اما یک قانون کلی این است که بیشتر بهتر از کمتر است. هنگامی که اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را شناسایی کردید، زمان آن رسیده که آنها را به نقشه راه شغلی خود اضافه کنید. هرچه برنامه شما دقیق‌تر باشد، راحت‌تر می‌توانید در مسیر دستیابی به تمام اهداف خود بمانید. البته فراموش نکنید که در صورت تغییر شغل، یکی از اهداف شما برای رسیدن به موفقیت باید نوشتن رزومه کاری حرفه ای باشد. بدون این مورد تقریبا بخشی از راه را جا انداخته‌اید و مسلما به پیشرفت شغلی دست نخواهید یافت.

 

به دنبال بازخورد باشید

بازخورد راهی برای اندازه‌گیری پیشرفت شما است و این اطمینان را به شما می‌دهد که در مسیر درستی برای دستیابی به اهداف خود هستید. اگر فقط دو بار در سال کار شما مورد بررسی قرار می‌گیرد، در بین بررسی‌ها، یک جلسه بررسی با مدیر خود برنامه ریزی کنید. بازخورد را فقط به مافوق خود محدود نکنید. همچنین باید به دنبال دریافت بازخورد از همکاران و دوستان خود باشید، چرا که این افراد دیدگاهی متفاوت نسبت به مافوق شما دارند و به شما در مسیر پیشرفت کمک می‌کنند.

 

از همتایان خود بخواهید نقاط قوت و ضعف شما را ارزیابی کنند یا بازخورد خاصی از زمانی که با هم کار کرده‌اید، به شما ارائه دهند. اگر در نقش مدیریت هستید، از کارمندان خود نیز بخواهید تا شما را نقد کنند. هرچه منابع بازخورد شما متنوع‌تر باشد، بیشتر از آنها یاد خواهید گرفت.

 

با مدیر خود صحبت کنید

معمولاً فرصت‌های پیشرفت برای شما بسیار بیشتر از آنچه است که تصور می‌کنید. با مدیر خود صحبت کنید و ببینید چه فرصت‌های شغلی‌ای در شرکت وجود دارد. اهداف خود را با او در میان بگذارید و ببینید که او چگونه می‌تواند به شما در رسیدن به آنها کمک کند. با صحبت کردن با مدیر خود و آگاه کردن او از آرزوهای خود، می‌توانید بیشتر در مورد توانایی‌ها، مهارت‌ها و علایق خود برای پیشرفت بگویید. اگر مدیر با شما همراه باشد، به شما کمک می‌کند تا در مسیر رسیدن به اهداف قدم‌های صحیح بردارید و شما را راهنمایی نیز می‌کند.

 

از شبکه خود استفاده کنید

تنها راه پیشرفت شغلی، صرف نظر از اینکه هدفتان چیست، کمک و حمایت دیگران است. برای هر مرحله از فرآیند به شبکه افراد اطراف خود مراجعه کنید. وقتی به تعریف خود از موفقیت فکر می‌کنید، با منتور خود یا یک مشاور مورد اعتماد صحبت کنید. هنگامی که اهداف بلندمدت خود را تعیین می‌کنید، با مدیر خود صحبت کنید تا ببینید چه امکاناتی برای پیشرفت شما در محل کار وجود دارد. هنگامی که مشخص کردید می‌خواهید در آینده چه کاری انجام دهید، به دنبال افرادی بروید که در حال حاضر در آن نقش هستند و از آنها در مورد آن سوال کنید. هرچه اطلاعات بیشتری به دست آورید، برنامه شما کامل‌تر و کارهایی که باید انجام دهید واضح‌تر می‌شوند.

 

در مجموع، این اقدامات به شما کمک می‌کنند تا نقشه راه شغلی خود را ایجاد کنید، که در نهایت به برنامه اقدامات و راهنمای پیشرفت شغلی شما تبدیل می‌شود. به یاد داشته باشید که این برنامه می‌تواند به مرور به روز شود و شاید لازم باشد برخی از کارها را در مسیر پیشرفت تغییر دهید. مسیر شغلی یک خط مستقیم از نقطه A تا نقطه B نیست، بنابراین احساس نکنید که برای رسیدن به آن باید یک مسیر مشخص را دنبال کنید.

 

منبع: کاریابی ایران تلنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *