چگونه کامپیوتر شخصی خود را به یک سرور DLNA تبدیل کنیم؟

وقتی دستگاهی مثل روکو، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس‌وان و اسمارت‌تی‌وی‌ها را به تلویزیون متصل می‌کنید، این نوع اتصال نیاز به سیستم استریم DLNA (استاندارد ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های دیجیتال خانگی بر پایه شبکه) دارد.

این دستگاه‌ها می‌توانند ویدئوها و موزیک‌ها را از طریق شبکه از کامپیوتر شخصی استریم کنند، به شرطی که سرور DLNA روی کامپیوتر نصب باشد.

به این ویژگی به‌علاوه Play To یا UPnP AV هم می‌گویند. جالب است بدانید که استفاده از این قابلیت خیلی ساده است و روی خود ویندوز نیز به‌‌صورت پیش‌فرض وجود دارد. به‌علاوه می‌توانید از سرورهای شخص ثالث DLNA هم بهره ببرید و آن‌ها را روی هر سیستم‌عاملی که می‌خواهید راه‌اندازی کنید.

با مقاله زیر همراه باشید تا روش راه انداختن DLNA روی دستگاه را با هم مرور کنیم.

راه اول: فعال کردن سرور رسانه‌ای DLNA موجود روی ویندوز

نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان سرور DLNA استفاده کرد. اما برای آغاز به کار نیاز به نصب چیز خاصی نیست. خود ویندوز یک سرور DLNA دارد که می‌توانید آن را به‌راحتی فعال کنید. برای این کار کنترل پنل را باز و کلمه media را از طریق باکس مربوطه در بالا سمت راست جستجو کنید. روی Media streaming options که زیر Network and Sharing Center قرار گرفته کلیک نمایید.

روی Turn on media streaming کلیک کنید تا سرور فعال شود.

با این‌که شاید نبودن کلمه DLNA برای‌تان ایجاد شک کند، ویژگی استریم مدیا در واقع همان سرور رسانه‌ای سازگار با DLNA است.

پس از فعال‌سازی می‌توانید تنظیمات استریم شدن را به دلخواه تغییر بدهید. با تنظیمات پیش‌فرض تمام دستگاه‌هایی که به شبکه محلی متصل هستند می‌توانند به فایل‌های رسانه‌ای در کتابخانه متصل شوند. البته این وضعیت تنها زمانی بدون مشکل خواهد بود که تمام دستگاه‌های متصل قابل اعتماد باشند.

برای پخش فایل مدنظرتان باید آن را به کتابخانه مربوطه اضافه کنید. در ضمن می‌توانید پوشه‌های جدید هم به کتابخانه بیفزایید. در ویندوز ۸.۱ یا ۱۰ باید کتابخانه‌ها را از حالت پنهان در بیاورید تا قابل دسترس شوند.

مثلا اگر تعدادی ویدئو در پوشه‌ای به نام TV Shows دارید، می‌توانید روی Videos library کلیک راست کرده، Properties را انتخاب کنید، Add را بفشارید و پوشه را به این قسمت اضافه کنید. با این‌کار فایل‌ها در دستگاه‌های دیگر هم به نمایش در خواهند آمد.

در تمام دستگاه‌های موجود می‌توانید به مدیا پلیر DLNA دسترسی داشته باشید. غیر از این می‌شود با کمک ویژگی Play to مدیای مورد نظر را از روی کامپیوتر مستقیم روی دستگاهی که به شبکه متصل است پخش کرد.

راه دوم: نصب Plex یا Universal Media Server

راه بالا قطعا راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن است. اما حتما بهترین راه نیست. بر اساس روش کارکرد DLNA تنها می‌توانید برخی از کدک‌های خاص را اجرا کنید و اگر فایل‌تان از نوع دیگری باشد، قابلیت پخش نخواهد داشت.

پس نیاز به نرم‌افزارهای دیگری داریم که بتوانند به طور همزمان عملیات ترانس کد یا تغییر کد را برای فایل‌هایی که ساپورت نمی‌شوند، انجام دهند. این کار به صورت بدون وقفه و به‌صورت همزمان انجام می‌شود و فایل دلخواه‌تان روی دستگاه مدنظر پخش می‌شود.

بسیاری از سرورهای رسانه‌ای مثل Plex از DLNA پشتیبانی می‌کنند و می‌توان آن را روی کامپیوتر راه‌اندازی کرد. مدیا پلیر پلکس دارای ویژگی‌های بیش‌تری نسبت به نسخه پیش‌فرض است و می‌توان به کتابخانه آن از طریق دیگر مدیا پلیرهایی که از DLNA پشتیبانی می‌کنند، دسترسی داشت. این یعنی می‌توانید به کتابخانه پلکس از طریق دستگاه‌هایی هم که کلاینت یا مرورگر وب پلکس ندارند،‌ متصل شوید.

افزون‌بر این می‌توانید از Universal Media Server که بر اساس سرور رسانه PS3 کار می‌کند هم بهره ببرید. این سرور تعداد زیادی ویژگی دارد که می‌توانید آن را روی ویندوز، لینوکس و مک هم داشته باشید. در واقع برای لینوکس و مک این راه بهترین گزینه و تنها راه ممکن است. زیرا همچین قابلیتی به طور پیش‌فرض روی آن‌ها وجود ندارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *