چگونه کتاب بخوانیم؟

چگونه کتاب بخوانیم؟

بسیاری از افراد علاقه ای به مطالعه ندارند و بسیاری از افراد نیز با وجود علاقه نمی توانند مطالعه را شروع کنند و تنبلی می کنند و یا اینکه نمی دانند در چه موضوعاتی کتاب بخوانند. در اینجا نکاتی را بیان می کنیم که به شما در افزایش میزان مطالعه و همچنین انتخاب کتاب صحیح کمک می کند.

۱ـ اهداف خود را مشخص کنید. برای زندگی و شغل خود برنامه منسجمی داشته باشید. اینگونه می توانید به مطالعات خود نیز جهت بدهید. سعی کنید ببینید برای رسیدن به اهداف خود به چه اطلاعاتی نیاز دارید و این اطلاعات را در چه کتابی می توانید پیدا کنید. شما ممکن است برای افزایش روابط اجتماعی، افزایش خلاقیت و مهارت های فردی به کتاب هایی نیاز داشته باشید. یا اگر در شرف ازدواج باشید کتاب های در زمینه ازدواج را بخواهید و یا اینکه به کتاب های تخصصی در زمینه رشته خود نیاز داشته باشید. نکته اساسی این است که مطالعه باید هدفمند و بر اساس اهداف باشد و کتاب بی هدف خواندن سود چندانی ندارد.

۲ـ یک لیست از کتاب های مفید تهیه کنید. شما ممکن در محیط هایی قرار بگیرید که کتاب های مختلفی توسط اساتید و یا افراد مختلف مثل دوستان و همکارانتان به شما معرفی شود و شما ممکن است الآن فرصت مطالعه آن کتاب را نداشته باشید. به شما توصیه می کنیم یک دفترچه یادداشت و یا یک فایل از کامپیوتر خود را به فهرست کتاب های مفید اختصاص دهید و مشخصات هر کتابی که به شما معرفی می شود را به آن اضافه کنید. بعدا می توانید این کتاب ها را بر اساس موضوعات دسته بندی کنید و یا آنها را اولویت بندی کنید تا در اولین فرصت از آنها استفاده کنید.

۳ـ سعی کنید در هر موضوعی که نیاز به کتاب دارید قبل از اقدام به خرید کتاب با افراد خبره مشورت کنید. زیرا زمان شما بسیار ارزشمند است و باید سعی کنید مفید ترین کتاب را در زمینه مورد نظر خود انتخاب کنید.

۴ـ سعی کنید قبل از شروع به خواندن کتاب، سوالاتی را که انتظار دارید این کتاب به آنها پاسخ دهد را مشخص کنید. اینگونه مطالب کتاب بیشتر به یاد شما می ماند.

۵ـ گاهی خواندن موضوعات و کتاب های جدید و بی ربط به برنامه های مطالعاتی شما، باعث بروز خلاقیت شما می شود. اما نباید در این مورد زیاده روی کنید.

۶ـ خواندن رمان و شعر بسیار برای افزایش خلاقیت و مهارت های اجتماعی مفید است. حتما آن را امتحان کنید.

۷ـ سعی کنید مطالب جالبی را که در کتاب ها می خوانید با ذکر منبع در شبکه های اجتماعی پخش کنید تا دیگران نیز از آن بهره مند شوند.

۸ـ قبل از خرید کتاب حتما فهرست و قسمتی از کتاب را بخوانید و به هیچ وجه فریب جلد کتاب را نخورید.

۹ـ همراه داشتن یک کتاب در کیف خود بسیار می تواند زمان های تلف شده شما را کم کند و به پیشرفت شما کمک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *