چیزی در عمق فضا در پی ارتباط با زمین؛ ۱۶۵۲ پیام رادیویی در ۴۷ روز!

دورنمایی از رادیوتلسکوپ ۵۰۰-متری FAST، واقع در رشته‌کوه دائودانگ چین / آسیانیوز

یک شی ناشناس در عمق فضا به دنبال آن است تا با ارسال ۱۶۵۲ پیام‌ رادیویی در طی ۴۷ روز با سیاره زمین ارتباط برقرار کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط رصدخانه های نجومی آکادمی علوم کشور چین، یک شی ناشناس که در عمق فضا قرار دارد، بیش از ۱۶۵۲ پیام رادیویی جداگانه را در طی مدت ۴۷ روز ارسال کرده است. این امواج رادیویی توسط یک تلسکوپ رادیویی ۵۰۰ متری به نام چشم آسمان به ثبت رسیده است.

پدیده‌های پر از انرژی‌ای که تحت عنوان انفجارهای سریع رادیویی یا به طور اختصار FRB شناخته می‌شوند، یکی از مرموزترین اسرار کهکشانی به شمار می‌روند. این تشعش‌های نور مرموز در طیف رادیویی قابل مشاهده هستند و تنها چند میلی ثانیه پایدار هستند و به سرعت از بین می‌روند. اولین FRB ها در سال ۲۰۰۷ میلادی مشاهده شده بود.

 

از آن زمان، داشمندان و ستاره‌شناسان به دنبال آن بودند تا ابزارهایی بسازند تا حساسیت کافی را برای تشخیص مداوم این انفجارهای سریع رادیویی داشته باشند. سرانجام، با تکمیل شدن تلسکوپ رادیویی ۵۰۰ متری ملقب به چشم آسمان، این امر محقق شده است. از زمان شروع فعالیت این تلسکوپ رادیویی، میزان تشخیص FRB ها بسیار بیشتر شده است.

این تلسکوپ رادیویی، ۱۶۵۲ پیام رادیویی جداگانه را در طی مدت ۴۷ روز تنها از یک منبع دریافت کرده است. این تحقیقات توسط چندین دانشمند و ستاره‌شناس از دانشگاه‌ها و موسسات مختلف از کشورهای چین، استرالیا و آمریکا انجام شده است.

FRB چیست؟

FRB ها بسیار پر انرژی هستند و به اندازه یک سال انرژی خورشیدی را در مدت زمان چند میلی ثانیه تولید می‌کنند. در برخی موارد نادر، ستاره‌شناسان انفجارهای سریع رادیویی‌ای کشف کردند که در حالت تکرار قرار داشتند و همین نیز سبب شکل‌گیری این تحقیقات شده است. با اینکه هنوز منبع این انفجارهای سریع رادیویی نامشخص است اما توضیحات مختلفی در مورد آن وجود دارد.

برخی بر این باورند که این انفجارها ناشی از ستاره‌های نوترونی فوق مغناطیسی یا سیاه چاله‌ها هستند و برخی دیگر بر این عقیده هستند که آنها باقی مانده رشته‌های کیهانی از زمان بیگ بنگ هستند. برخی دیگر نیز آنها را به مخابره های بیگانگان ارتباط می‌دهند.

انفجارهای سریع رادیویی از عمق فضا

در مواردی که این انفجارهای رادیویی به صورت تکرار شونده هستند، برخی باور دارند که آنها مرتبط به موجودات فضایی است، چراکه تکرار نشان از چیزی مصنوعی دارد. در سال ۲۰۱۲ میلادی، انفجارهای رادیویی تکرار شونده‌ای کشف شد که به عنوان FRB 121102 نامگذاری شده است. این انفجارهای رادیویی، اولین FRB تکرارشونده کشف شده توسط بشر است.

چرخه FRB 121102

مشاهدات اخیر مشخص کرده است که این FRB در یک چرخه ۱۵۷ روزه قرار دارد. این چرخه شامل یک دوره غیر فعال ۶۷ روزه و یک دوره فعال ۹۰ روزه است که در آن، انفجارهای رادیویی سریع و شدیدی منتشر می‌شوند. در سال‌های اخیر، پای وانگ و دیگر موسساتی که در پروژه تلسکوپ همکاری داشتند، FRB 121102 را زیر نظر داشتند و چندین انفجار تکرار شونده را به ثبت رساندند. در یکی از آنها، ۲۰ پالس در روز و در دیگری ۱۲ پالس در طی دو ساعت مشاهده شده است.

بر اساس همین مشاهدات، وانگ و همکارانش موفق شدند تا چرخه این FRB را پیدا کنند که ۱۵۷٫۱ روزه است. با این حال، زمانی که آنها داده‌های موجود از تلسکوپ رادیویی را در طی دوره راه‌اندازی آن مشاهده کردند، متوجه شدند که FRB 121102 یک دوره فعالیت پر از انرژی را پشت سر گذاشته است. در طی سه ماه ۲۹ آگوست تا ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی، این تلسکوپ در طی ۵۹٫۵ ساعت از مشاهدات خود، حدود ۱۶۵۲ انفجار جداگانه را کشف کرده است. البته این مشاهده ها پشت سر هم نبوده و در طی ۴۷ روز انجام شده است.

میزان انرژی FRB 121102

با اینکه نرخ این پالس‌های رادیویی در طی مدت خود متفاوت است اما در اوج آن، در مدت یک ساعت، ۱۲۲ انفجار به ثبت رسیده است. این میزان، بالاترین نرخ انفجارهای به ثبت رسیده از یک FRB است. بر اساس این انفجارهای مشاهده شده، محققان مشخص کردند که این اوج انرژی معادل ۴۸۰ نانونیلیون ارگ در ۱۲٫۵ گیگاهرتز است. وانگ در این رابطه اظهار کرده است:

کل انژری این مجموعه پشت سر هم حدود ۳٫۸ درصد بیشتر از انرژی‌ای است که توسط یک مگنترا در دسترس است. با این حال، هیچ دوره تناوبی در دوره زمانی ۱ میلی ثانیه و ۱۰۰۰ ثانیه پیدا نشده است. اینها همگی نشان از این دارند که FRB 121102 احتمالا از یک شی متراکم و مجرد نشات گرفته است.

انفجارهای سریع رادیویی از عمق فضا

محققان همچنین دریافتند که توزیع انرژی این انفجارها در طبیعت دو حالته است؛ یعنی اینکه آنها بسته به سطح انرژی خود، به دو شیوه توزیع می‌شوند. به عبارت دیگر، محققان متوجه شدند که پالس‌های ضعیف‌تر از انفجارهای سریع رادیویی بیشتر به صورت تصادفی هستند. این در حالی است که پالس‌های قوی‌تر، با ثبات بیشتری رخ می‌دهند. این نتایج به مخققان این اجازه را داده تا به بررسی علت شکل‌گیری این انفجارهای رادیویی بپردازند و احتمالات را کم کنند.

عدم وجود تناوب یا شبه تناوب در این FRB های تکرار شونده، این تصور که آنها نتیجه یک جسم فشرده چرخان همانند سیاه چاله یا ستاره نوترونی هستند را به چالش می‌کشد. نرخ بالای انفجارها نیز نظریات مربوط به بیگانگان را بی‌اعتبار می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *