چین ماه‌نوردی به نیمه‌ی پنهان ماه می‌فرستد.

 چین ماهواره‌ای را به سمت ماه فرستاد تا مقدمات مطالعه‌ی آن سوی پنهان ماه را فراهم کند. این ماهواره‌ی متعلق به سازمان فضایی چین که در ۲۱ ماه مِی به فضا پرتاب شد، ارتباطی را بین زمین و ماه‌نوردی برقرار خواهد کرد که قرار است در اواخر سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود.
نام این ماهواره «Queqiao»، به معنی پُل کلاغ است و از مرکز ژی‌چانگ در جنوب غربی چین، با موشک لانگ مارچ ۴سی  به فضا پرتاب شد. اگر همه‌ی عملیات طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش رود، ماه‌پیمای «چانگ‌ای ۴» اولین ماه‌نوردی خواهد بود که بر روی نیمه‌ی پنهان ماه فرود خواهد آمد. از آن‌جایی که این ماه‌نورد بر سمتی از ماه فرود می‌آید که هرگز رو به زمین نخواهد کرد، لذا ایجاد ارتباط مستقیم بین ماه‌نورد و زمین ممکن نخواهد بود؛ چرا که خود ماه مانع ارسال و دریافت سیگنال‌ها بین فضاپیما و ایستگاه زمینی خواهد بود.
اما این مشکلی بزرگی نیست. برای حل این مشکل ماهواره‌ای لازم است تا در میدان دید ماه‌نورد و ایستگاه زمینی باشد و بتواند اطلاعات و دستور‌العمل‌ها را بین مهندسان مرکز کنترل عملیات و ماه‌نورد برقرار کند. منطقه‌ی ویژه‌ای در مدار ماه وجود دارد که به آن «L2» می‌گویند و حدود ۶۴،۰۰۰ کیلومتر با ماه فاصله دارد. در این منطقه، نیروهای گرانشی از سمت زمین و خورشید ماهواره را در مدارش ثابت نگه می‌دارد و باعث می‌شود ماهواره نه از مدارش فرار کند و نه بر روی ماه سقوط کند. این منطقه‌، نقطه‌ی ویژه‌ای برای ثابت ماندن ماهواره در مدار ماه است، بدون اینکه بخواهد سوخت اضافی برای تنظیم موقعیتش نسبت ماه بسوزاند.
ماهواره‌ی Queqiao از منطقه‌ی L2 دیدی مستقیم به نیمه‌ی پنهان ماه دارد و همزمان می‌تواند زمین را مورد پوشش سیگنال‌های ارتباطی خود قرار دهد. برای Queqiao مدار «Halo» در منطقه‌ی L2 پیش‌بینی شده است که در بدترین حالت‌های قرارگیری ماه نسبت به زمین هم، باز بیشینه میدان دید را نسبت به هر دو جرم خواهد داشت.
انتظار می‌رود Queqiao در ۲۹ ماه مِی به این مدار برسد؛ سپس شش ماه در این مدار باقی می‌ماند تا دانشمندان از کارکرد همه‌ی سیستم‌های ارتباطی آن اطمینان کامل را به‌دست آورند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *