ژاپنی‌ها هولوگرام قابل لمس ساختند

گروهی از دانمشندان ژاپنی موفق به ساخت هولوگرام‌ (تمام‌نما) قابل لمس شده‌اند. این هولوگرام‌‌ها در واقع اشیای مجازی سه بعدی هستند که به حرکت دست انسان واکنش نشان می‌دهند.

تمام‌نگاری یا هولوگرام نوعی ایجاد تصویر سه بعدی است و بیننده به جای عکس یا فیلم، یک جسم یا فضای سه بعدی را مشاهده می‌‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دانشمندان با استفاده از تکنولوژی لیزری، چراغ‌هایی (که آنها را «چراغ جادو» نامیده‌اند) ساخته‌اند که ضربان لیزری تولید کند.

این ضربان‌های لیزری به لمس پوست بدن انسان واکنش نشان می‌دهند و پیکسل‌های تصویر سه بعدی -بعد از لمس توسط دست – در هوا محو می‌شوند. این هولوگرام قابل لمس، در مرکز تحقیقات نوری و آموزش دانشگاه اوتسونومیا در‌ ژاپن ساخته شده است.

دکتر یویچی، یکی از سرپرستان این تیم تحقیقاتی می‌گوید که این فن‌آوری می‌تواند در وسایل سرگرم‌کننده، پزشکی و معماری مورد استفاده قرار گیرد. وی عقیده دارد که در حال حاضر و با این میزان فن‌آوری در حیطه نور و لیزر، امکان رابطه پویا بین نور و انسان وجود ندارد و این هولوگرام قابل لمس می‌تواند این وضع را تغییر دهد. دکتر یویچی می‌گوید: «شما نمی‌توانید یک فیلم یا عکس را لمس کنید. با آنکه شما می‌توانید فیلم را روی پرده پخش کنید، اما نمی‌توانید تصویر را لمس کنید و با آن رابطه‌ای داشته باشید. اما اگر ما بتوانیم تصاویر را سه بعدی کنیم و آنها به لمس پوست شما واکنش نشان بدهند، این باعث می‌شود که تصاویر واقعی‌تر به نظر برسند.» دکتر یویچی عقیده دارد که این تکنولوژی اگر در ابعاد بزرگ و در زندگی عادی مردم استفاده شود، قابلیت تغییر زندگی مردم را دارد.

سایت پالس، یک سایت علمی در خصوص مسائل تکنولوژی است، می‌گوید که توسعه فن‌آوری هولوگرام قابل لمس می‌تواند به ساخت کیبردهایی که به جای دکمه‌ها از نور استفاده می‌کنند یا قابلیت چت کردن با حضور هولوگرام فرد دیگر را فراهم می‌کند، منجر شود.

پیش از این تلاش‌هایی برای ساخت هولوگرام‌های قابل لمس انجام شده بود که همگی منجر به سوخت پوست بدن انسان می‌شد. از این جهت این جهش تازه از اهمیت خاصی در این حوزه فن‌آوری برخوردار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *