کامپیوترهایی که مانند انسان فکر خواهند کرد

در مسیر تقلید کامپیو‌تر از رفتار انسان یک گام دیگر به جلو برداشته شد.
شرکت کامپیوتری آی‌بی‌ام اعلام کرد که یک چیپ کامپیوتری را طراحی کرده است که می‌تواند به تقلید از روش کار مغز انسان محیط اطراف خود را شناخته، به حوادثی که پیرامون آن روی می‌دهد واکنش نشان داده و اطلاعات پیچیده را تجزیه و تحلیل کند.

به جای روش‌هایی که کامپیوتر‌ها طی ۵۰ سال اخیر از آن استفاده می‌کرده‌اند این چیپ جدید که سرآغاز روش تازه‌ای از کارکرد کامپیوترهاست از تجارب خود آموخته و فرضیه‌های خود را از این تجارب ثبت کرده و بر آن مبنا عمل می‌کنند.این نسل جدید کامپیو‌تر را «کامپیو‌تر کاگنیتیو» نامیده‌اند.

شرکت آی‌بی‌ام می‌گوید این چیپ جدید که تاکنون دو نمونه تجربی از آن ساخته شده است به کامپیوتر‌ها امکان می‌دهد که به جای واکنش مکانیکی براساس اطلاعات و برنامه‌های ذخیره شده در آن‌ها، مسایل پیرامون و وظایف خود را با منطق تجزیه و تحلیل کنند.

یکی از مسئولان این طرح تحقیقاتی گفت: «تصور کنید که یک چراغ راهنمایی به جای سبز و قرمز شدن طبق زمانبدی بتواند با استفاده از تحلیل صدا، تصویر و بوی محیط قبل از وقوع هر حادثه‌ای در چهارراه هشدار بدهد. یا تصور کنید که سرویس عامل کاگنیتیو بتواند تمام اجزای کار با شبکه کامپیوتری، از لپ تاپ گرفته تا سرور‌ها و حتی دستگاه تلفن را به شیوه‌ای با هم مرتبط و اداره کند که نتیجه آن محیط کاری بهتر باشد.»

به گزارش شبکه خبری سی ان ان یکی دیگر از پروژه‌های مربوط به استفاده از این چیپ جدید که در ذهن طراحان آی‌بی‌ام است خلق یک سیستم کامپیوتری برای نظارت بر تمامی منابع آب کره زمین است که با دقت در جزر و مد، درجه حرارت و فشار آب می‌تواند وقوع سونامی را هشدار دهد.

به گفته طراحان آی‌بی‌ام کامپیوترهای امروزی مثل ماشین حساب هستند و هدف آن ساختن کامپیوترهای جدیدی است که بتواند مثل مغز انسان عمل کند.

هدف نهایی این طرح تحقیقاتی گنجاندن اطلاعاتی معادل یک میلیون نئورون و ۱۰ میلیارد سیناپس در یک چیپ با ابعاد یک سانتی‌متر مربع است.

کار‌شناسان آی‌بی‌ام می‌گویند که با استفاده از روش‌های فعلی برنامه ریزی هر کامپیوتری که بخواهد به سطح کارآمدی این پروژه نزدیک شود لاجرم باید بسیار بزرگ‌تر باشد و انرژی بسیار بیشتری نیز مصرف خواهد کرد.

شرکت آی‌بی‌ام برای پیشبرد بخش دوم این تحقیقات گروه‌های را از دانشگاه‌های کلمبیا، کورنل، کالیفرنیا و ویسکونسین استخدام کرده است.

بخش تحقیقات نظامی آمریکا نیز تاکنون حدود ۲۱ میلیون دلار بودجه در اختیار این تحقیقات قرار داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *