کاوشگرهای وان آلن ناسا موفق به کشف امواج رادیویی در اطراف زمین شده اند

کاوشگرهای وان آلن

کاوشگرهای وان آلن ناسا فعالیت های عجیب امواج رادیویی را در فضای اطراف زمین کشف کرده اند. مرکز سفرهای فضایی گودارد ناسا روز چهارشنبه اعلام کرد، دو کاوشگر روباتیک ناسا به کمک دانشمندان آمده اند تا امواج رادیویی بسامد پایینی (VLF) که زمین را احاطه کرده اند را کشف کنند. وجود تشعشعات در اطراف زمین به خودی خود چندان عجیب نیست، چنانچه کمربند تشعشعی وان آلن در اطراف زمین خود محافظ زمین در برابر تشعشات قوی است. اما نکته عجیب در مورد کشف فوق ساخته دست انسان بودن این تشعشات است.

امواج رادیویی بسامد پایین به وسیله دستگاه های ارتباطی همچون زیردریایی ها تولید می شوند. امواج بسامد پایین دارای فرکانس پایینی بین ۳ کیلوهرتز تا ۳۰ کیلوهرتز و دارای طول موج هایی بسیار طولانی بین ۱۰۰ و ۱۰ کیلومتر هستند.

از آنجا که امواج رادیویی بسامد پایین برای نفوذ به عمق ۴۰ متر و بیشتر از آن در آب های شور بسیار خوب اند، برای ارتباطات زیردریایی ایده آل هستند. اکنون با این کشف دانشمندان متوجه شده اند که این امواج می توانند به نواحی به دور دستی در فضای اطراف زمین هم سفر کنند.

به نظر می رسد، این حباب امواج رادیویی که در لبه داخلی کمربند تشعشعی وان آلن واقع شده، ممکن است، لایه حفاظتی دیگری را به وجود آورد باشند که از زمین در مقابل تابش ذرات فضایی مضر محافظت می کند.

کاوشگرهای وان آلن

دو کمربند اصلی زمین در منطقهی هلالی شکل پلاسماسفر (مگنتوسفر داخلی) در ارتفاع حدود ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتری سطح زمین واقع شده اند. تصور می شود، بسیاری از تشعشعاتی کمربند تشعشعی زمین را تشکیل داده اند، ناشی از بادهای خورشیدی و پرتوهای کیهانی دیگر باشند

کمربند تشعشعی ناحیه ای است که در آن ذرات باردار پر انرژی به وسیله میدان مغناطیسی کره زمین به دام افتاده اند، اکثر این تشعشعات مضر را بادهای خورشیدی تشکیل می دهند. سیاره ما دارای دو کمربند تشعشعی است، همچنین ممکن است کمربندهای مشابهی هم گاهی اوقات در اطراف زمین تشکیل شوند. این کمربند در دهه ۱۹۵۰ توسط جیمز وان آلن کشف شد، در نتیجه کمربند تشعشعی زمین،  کمربند وان آلن نام گذاری شد. دو کمربند اصلی زمین در منطقهی هلالی شکل پلاسماسفر (مگنتوسفر داخلی) در ارتفاع حدود ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتری سطح زمین واقع شده اند. تصور می شود، بسیاری از تشعشعاتی کمربند تشعشعی زمین را تشکیل داده اند، ناشی از بادهای خورشیدی و پرتوهای کیهانی دیگر باشند. میدان مغناطیسی این ذرات پر انرژی را منحرف می کند و از تخریب اتمسفر زمین جلوگیری می کند.

دانشمندان در مقاله ای که نتایج آن روز چهارشنبه اعلام شد، توضیح داده اند که کمربند تشعشعی ون آلن از دهه ۱۹۶۰ گسترش یافته است و به احتمال زیاد، لایه حفاظتی بیشتری برای به وجود آورده است. دانشمندان می گویند، می خواهند با مطالعات بیشتر، چگونگی محفاظت از زمین در برابر تابش های کیهانی همچون توفان های خورشیدی را به وسیله امواج رادیویی بسامد پایین درک کنند.

.

منبع: inverse

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *