کاوشگر کنجکاوی، نوعی سنگ معدنی به‌نام «هماتیت» در مریخ یافت.

 کاوشگر کنجکاوی ناسا در مریخ، شواهد طیفی از ماده معدنی اکسیدآهن که «هماتیت» یا همان «Fe2O3» نام دارد، بر روی صخره‌ای در نزدکی کوه شارپ، در منطقه‌ی کریترگیل مریخ یافته است. در ناحیه‌ای بر روی مریخ که «ستیغ وِرا رابین» نام دارد، گروه کاوشگران ناسا در تلاش برای یافتن صخره‌هایی از جنس هماتیت بودند که حدس زده می‌شد با پوششی از گرد و خاک پوشیده شده‌اند. در این میان کاوشگر کنجکاوی ناسا، صخره‌ای با نام کریسمس یافت.
در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷، یعنی ۱،۱۱۸مین روز مریخی از فعالیت کاوشگر بر روی این سیاره، شانه‌های جادویی پاک‌کننده‌اش ناحیه‌ای با اندازه‌ی ۶ سانتی‌متر را غبارروبی کرد. روز بعد، لنزهای مخصوص دوربین این کاوشگر که به اختصار «MAHLI» نامیده می‌شوند، از سطح جاروب‌شده عکس‌برداری کردند. یکی از دانشمندان گفت: «غبار روبی از بخشی از صخره‌ی کریسمس آزمایشی بود که هدف ما در آن، فهم این نکته بود؛ آیا غبار می‌تواند نشانه‌های وجود هماتیت بر روی صخره‌ها را محو کند؟»
ناحیه‌ی غبارروبی شده با رنگ ارغوانی ملایم، تصویری که MAHLI گرفته بود، مشخصه‌ای از وجود هماتیت، ماده‌ی معدنی اکسیدآهن بود که می‌تواند اطلاعات تاریخی جالبی در مورد شرایط محیطی این منطقه در اختیار ما قرار دهد. پاک کردن این ناحیه، همچنین جزئیات بسیاری را در مورد لایه‌های دیگر و نواحی روشن ورا رابین به ما نشان می‌دهد.
دستگاه ChemCam کنجکاوی، ناحیه‌ای در کریسمس را مورد بررسی قرار داد و شواهد طیفی از هماتیت یافت و سمت چپ بالای این گرافیک، تصویری است از «Remote Micro-Imager» با ۵ نقطه‌ی مشخص شده که کنجکاوی آن‌ها را آنالیز کرده است. این عکس ناحیه‌ای با عرض ۵ سانتی‌متر را پوشش می‌دهد. خطوط روشن موجود روی این تصویر مرتبط به ۵ نقطه‌ی مذکور هستند و اندازه‌گیری‌های طیف‌سنج از روشنایی‌ها، وجود هزاران طول موج متفاوت از طول موج ۴۰۰ نانومتر تا ۸۴۰ نانومتر را نشان می‌دهند.
بخش‌های اندازه‌گیری طیفی که برای تعیین وجود هماتیت به کار می‌روند، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. این اندازه‌گیری‌ها شامل فرورفتگی در حدود ۵۳۵ نانومتر هستند که طیف سبز رنگ آن‌ها، بیشترین جذب و کمترین انعکاس را نسبت به سایر طیف‌ها دارد. همچنین این طیف نشان می‌دهد که بیشترین مقدار بازتاب و انعکاس در حدود ۷۵۰ نانومتر است که با شیبی تصاعدی تا رقم ۸۴۰ نانومتر، افزایش پیدا می‌کند. این ارقام هردو، مربوط به ماده‌ی معدنی هماتیت هستند.
روز بعد، مشاهدات دوربین‌های Mastcam و ChemCam، حضور هماتیت را به‌طور قطع تایید کرده است.  دانشمندان می‌گویند: « ChemCamگاهی اوقات به کمک لیزر، صخره‌ها را تحلیل می‌کند که در این مورد مفید است و در راستای مثبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از بررسی و تحقیق، دستگاه‌های مورد استفاده، تلسکوپ‌های مجهز به طیف‌سنج نور خورشید هستند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *