کاوش در پشت سد سیمره در استان های ایلام و لرستان

سد سیمره

سد سیمره

گروه میراث فرهنگی_ حسن ظهوری_ پژوهشکده باستان شناسی قصد دارد تا با ارسال ۵ تیم باستان شناسی به سد سیمره در استان ایلام و لرستان، استقرارهای بزرگ دوره عصر مفرغ را در دریاچه این سد کاوش کند. با آبگیری این سد نزدیک به ۴۰ محوطه باستانی غرق خواهد شد.

 “حسن فاضلی نشلی”، رئیس پژوهشکده باستان شناسی در این باره به CHN گفت: «به زودی ۵ هیات باستان شناسی به طور همزمان کاوش در پشت سد سیمره را آغاز خواهند کرد. این هیات ها موظفند ۵ محوطه در خطر را که استقرار های بزرگی از دوره پیش از تاریخ در آن نهفته است و در نخستین لحظات آبگیری غرق می شوند را کاوش کنند.»

بررسی و شناسایی محدوده آبگیری سد سیمره منجر به شناسایی بیش از ۴۰ محوطه باستانی شد. این محوطه ها از دوره غارنشینی تا پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی تاریخ گذاری شده اند. با آبگیری سد سیمره بخش زیادی از این محوطه ها غرق خواهند شد.

فاضلی گفت: «بر اساس گمانه زنی های انجام گرفته ۵ محوطه بسیار مهم که در محدود خطر هستند شناسایی شده است. این محوطه ها شامل دوره های غارنشینی و پیش از تاریخ هستند. اما آنچه اهمیت فراوانی دارد، استقرارهای دوره پیش از تاریخی است که، بسیار عظیم هستند و حتما باید مورد کاوش قرار گیرند.»

وی در ادامه افزود: «به زودی این کاوش ها آغاز خواهد شد و هیات های باستان شناسی به مدت ۴ ماه به طور مداوم حفاری خواهند داشت.»

هدف از این کاوش ها شناسایی کامل استقرارهای دوره مفرغ است که در این منطقه هنوز به درستی شناخته نشده است.

محوطه شناسایی شده عموما تپه های عظیمی هستند که برخی از آن ها زیر لایه های چند متری رسوب پنهان شده اند.

فاضلی گفت: «در حال حاضر رابطه پژوهشکده باستان شناسی با مسئولان سد بسیار خوب است و در صورت تعامل بهتر، کاوشهای نجات بخشی با سرعت و دقت بیشتری به پایان خواهد رسید.»

سد تا یک سال دیگر ساخته می‌شود و طبق تعهدات میان مسئولان سد با سازمان میراث فرهنگی تا پایان کاوش های نجات بخشی این سد آبگیری نمی‌کند.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. آپارتمان لوکس اصفهان گفت:

    به نام خدا
    ==========
    جهت خرید آپارتمان های سوپرلوکس و لاکچری و زمین های بزرگ ارتفاع دار و باغ های لوکس در اصفهان با شماره ۰۹۳۳٫۴۴۴۴٫۷۲۴ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *