کشف آبی جدید

نام «ماس سوبرامانیان» شیمیدان و استاد دانشگاه ایالت اورگون زمانی در سال ۲۰۰۹ میلادی بر زبان‌ها افتاد که وی در آزمایشگاه خود موفق به کشف نخستین رنگ آبی جدید موسوم به آبی YInMn شد. به گزارش NPR، این دستاورد علمی تصادفی فرخنده بود. در سال ۲۰۰۹ یک دانشجو به ترکیب ایندیوم، ایتریوم و اکسید منگنز در کوره پرداخت. زمانی که ترکیب را از کوره بیرون کشیدند، ماده‌ی حاصل «رنگ آبی روشن» بود.
قبل از این اکتشاف، «لوییس ژاک» شیمیدان فرانسوی آخرین نفری بود که موفق به کشف رنگ آبی جدید شد. او در سال ۱۸۰۲ رنگ آبی کُبالت را کشف نمود. علاقمندان هنوز نمی‌توانند گچ‌های آبی YInMn را خریداری کنند؛ اما تا پایان سال ۲۰۱۷ این ماده در دسترس همه قرار خواهد گرفت. شرکت Shepherd Color که مجوز آن را از سوبرامانیان دریافت کرد، در حال آزمایش میزان سمیت آن است تا تاییدیه FDA را اخذ نماید. رنگ آبی جدید جایگزین مدادهای شمعی خواهد شد؛ شرکت کرایولا این رنگ را در ماه مارس کنار گذاشت. این شرکت درصدد تدارک مسابقه‌ای برای نامگذاری کرایون جدید است؛ زیرا تلفظ کردن «آبی YInMn» قدری دشوار است.
«اسمیت هلند»، رئیس شرکت کرایولا در گزارشی اظهار داشت: «ما در تلاش هستیم تا بروزرسانی و نوآوری را در جعبه رنگ‌های خود حفظ و توسعه ببخشیم. به همین دلیل است که هیجان بسیار زیادی برای معرفی رنگ آبی جدید در وجودمان حس می‌کنیم. چون این رنگ در دمای بالا تولید می‌شود، ترکیب بسیار پایداری به شمار می‌رود.» به گفته‌ی سوبرامانیان، این کشف تصادفی فرخنده بود؛ زیرا ما دنبال چنین چیزی نبودیم. اکثر اکتشافات علمی به‌صورت غیرمنتظره حاصل می‌آیند. این مقاله توسط Business Insider انتشار یافت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *