کشف اهرام در سیاره مرموز

دانشمندان ناسا با بررسی آخرین تصاویر ارسالی از سیاره کوتوله و مرموز سرس اطلاعات مهمی از نقاط درخشان مرموز سطح آن به دست آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، تصاویر جدید سرس که توسط کاوشگر دان شکار شده سرنخ‌های جدیدی از نقاط براق سطح این سیاره فراهم کرده است، همچنین در این تصاویر اشیای هرم مانندی در برخی مناظر مسطح سرس به چشم می‌خورد.

213615_876

دکتر کارول ریموند، سرپرست محققان کاوشگر داون در مورد اطلاعات دریافتی اخیر از سطح این سیاره اظهار کرد: سطح سیاره سرس اطلاعات بسیار جالبی را در خود نهفته دارد.

ریموند در ادامه افزود: این اطلاعات به ما در کشف ساختار درونی سیاره سرس کمک خواهد کرد. کاوشگر سرس هم اکنون در فاصله ۴۴۰۰ کیلومتری بالای سرس قرار دارد و در آخرین تصاویر ارسالی، نقاط درخشانی شکار شده است.

در تصاویر ارسالی حدود هشت نقطه در اطراف یک نقطه درخشان بسیار بزرگ وجود دارد که دانشمندان عرض آن را حدود ۹ کیلومتر برآورد کرده‌اند.

دانشمندان ناسا معتقدند که تنها یک ماده فوق درخشان قادر به تولید چنین انعکاسی است. آنها بر این باورند که این انعکاس در احتمال اولیه ناشی از یخ یا نمک است، اما اکثر دانشمندان سایر گزینه‌ها را نیز در دست بررسی دارند.

کاوشگر داون برای کمک به پایان یافتن حواشی ناشی از این نقاط که بسیاری آنها را تجهیزات بیگانگان قلمداد می‌کنند، به دنبال استفاده از قابلیت تصویرسازی مادون‌قرمز است.

به کمک تجهیزات شکار تصاویر مادون‌قرمز، کاوشگر داون می‌تواند از وجود مواد معدنی و نوع آن ماده اطلاع یابد، زیرا هر ماده معدنی، طیف رنگی خاصی را از سطح خود منعکس می‌کند.

به گفته مسئولان ناسا، کاوشگر داون تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر) در وضعیت فعلی ثابت مانده و به تصویربرداری ادامه خواهد داد، زیرا به عقیده دانشمندان ناسا، این بهترین فرصت برای کشف ماهیت نقاط درخشان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *