کشف خاستگاه ویروس اچ‌ آی‌ وی: کینشاسا، دهه ۱۹۲۰

بر پایه یافته‌‌های یک پژوهش جدید دانشمندان می‌گویند به احتمال قریب به یقین خاستگاه اصلی ویروس «اچ آی وی» کینشاسا واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده و ویروس فوق نخستین بار در دهه ۱۹۲۰ میلادی در این کشور آفریقایی پیدا شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیای اولیه ویروس «اچ آی وی» از طریق مسافران قطار و «صنعت سکس»، سراسر قاره آفریقا را درنوردید و چندی بعد در کلیه کشورهای جهان پخش شد.

این ویروس تاکنون ۷۵ میلیون نفر را آلوده کرده و از این تعداد ۳۶ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است.

تاکنون ۱۳گونه مختلف از ویروس «اچ آی وی» از میزبان‌های اولیه خود در میان میمون‌‌ها و راسته «پستانداران نخستین‌پایه» به انسان‌ها سرایت کرده که از این تعداد تنها یک انتقال به بیماری همه‌گیر انسانی انجامید.

مؤلفه‌های بسیاری به همه‌گیری ویروس اچ آی وی در جهان کمک کرد که از آن جمله رشد جامعه شهری،‌ شبکه ریلی قوی در دوران استعمار بلژیک و تحول صنعت سکس بوده است. این همه در نهایت باعث پخش «اچ آی وی» در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۵۰ در سراسر جهان شد.

در این پژوهش که در نشریه «ساینس» به چاپ رسید، آمده که یکی از عوامل کلیدی در پخش ویروس «اچ آی وی» مسافرت‌های قطاری بوده که ویروس اولیه را از مردم ساکنان نقاط دورافتاده آفریقا به شهرهای بزرگتر – و البته کینشاسا – منتقل کرد و از آنجا نیز به بقیه شهرها و کشورهای جهان.

«اولیور پایبوس»، از گروه جانورشناسی دانشگاه آکسفورد، یکی از اعضای تیم پژوهشگران در این تحقیق بوده است. به گفته وی این نخستین بار است که چنین تحقیقی برای یافتن سرمنشأ اصلی ویروس «اچ آی وی» انجام شده، این دانشمند توضیح داد: «اینک می‌توانیم با میزان بالایی از اطمینان بگوییم که خاستگاه اصلی ویروس اچ آی وی در کجا و چه زمانی بوده است.»

«نونو فاریا»، یکی دیگر از اعضای گروه پژوهشگران از گروه جانورشناسی دانشگاه آکسفورد، نیز در همین باره گفت: «ما فکر می‌کنیم این احتمال وجود دارد که تغییرهای اجتماعی حول و حوش زمان استقلال [کنگو] در سال ۱۹۶۰ انتشار سریع ویروس را از گروه‌های کوچک بیماران مبتلا به جمعیت‌های بزرگتر و در نهایت به سراسر جهان به دنبال داشت.»

فاریا در ادامه افزود: «این تغییرهای اجتماعی رفتار کارگران صنعت سکس را هم شامل می‌شود که مشتری‌های بیشتری پیدا کرده بودند و در همان زمان برنامه‌های بهداشتی جدید علیه بیماری‌های دیگر که که مستلزم تزریق بود و استفاده نامناسب از سرنگ‌های آلوده دست آخر اچ آی وی را به یک همه‌گیر تمام‌عیار در اقصی نقاط جهان تبدیل کرد.»

«اچ آی وی» در سال ۱۹۸۱ میلادی شناسایی شد، از آن زمان همه‌گیر ایدز به مدت یک دهه کامل رشدی روزافزون داشت تا اینکه پس از قربانی شدن میلیون‌ها نفر، ارائه داروهای کنترل کننده این بیماری مبتلایان به ایدز را از بیمارانی رو به مرگ به انسان‌هایی با نوعی عارضه مزمن تبدیل کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *