کشف دو پستاندار از دوره‌ی کرتاسه

گروهی از دیرینه‌شناسان دانشگاه پورتسموث دو گونه‌ی جدید از پستانداران کشف کردند که ۱۴۵ میلیون سال گذشته در مکان کنونی شهر دورست در جنوب انگلیس زندگی می‌کردند.
پستانداران فسیل جدیدی به‌نام «دورلستوتریوم نیومانی» و «دورلستودون نیومانی» در کنار دایناسورها زندگی می‌کردند. آن‌ها جانداران کوچک و خزداری بودند که به احتمال زیاد شب هنگام به بیرون می‌آمدند. دورلستوتریوم نیومانی که احتمالاً در کندن و تونل زدن مهارت داشت، از حشرات تغذیه می‌کرد. دورلستودون انسومی نیز از گیاهان تغذیه می‌نموده است. پروفسور «دیو مارتیل» سرپرستی گروه تحقیق را برعهده داشت و مقاله‌ی او هفته‌ی جاری در مجله‌ی Acta Palaentologica Polonica منتشر شده است.
بقایای فسیلی دورلستوتریوم نیومانی و دورلستودون انسومی از صخره‌های نزدیکی شهر دورست واقع در جنوب انگلیس به‌دست آمده‌اند. «استیو سوئیتمن» نویسنده و محقق در دانشگاه پورتسموث بیان کرد: «دندان‌ها از نوع بسیار تکامل یافته هستند که من این موضوع را با نگاه کردن به بقایای پستانداران دوره‌ی ابتدایی کرتاسه متوجه شدم؛ پستاندارانی که به گونه‌های اواخر کرتاسه شباهت بسیاری دارند.»
وی ادامه داد: «در دنیای دیرینه‌شناسی، بحث‌های زیادی بر سر گونه‌ی یافت شده در کشور چین وجود داشته است که این گونه قدمتی ۱۶۰ میلیون ساله دارد. گفته می‌شد که به گونه‌ی ما شباهت فراوان دارد، اما مطالعات اخیر این ایده را رد کرده است. دندان‌های ۱۴۵ میلیون ساله ما بی‌تردید ابتدایی‌ترین مورد از رشته پستاندارانی است که به گونه‌ی خودمان منتهی شده است. من می‌دانستم که گونه‌ای پستاندار را شناسایی کرده‌ام، اما متوجه نشدم که چیزی بسیار خاص را کشف کرده‌ام.»
پروفسور مارتیل افزود: «ما با میکروسکوپ به بقایا نگاه کردیم، اما علی‌رغم بیش از ۳۰ سال تجربه، این دندان‌ها بسیار متفاوت به‌نظر می‌رسند و تصمیم گرفتیم تا چشم سومی را هم به کار بگیریم و از کاردانی و مهارت همکاران‌مان بیشتر بهره بگیریم. استیو خیلی زود ارتباطی را برقرار کرد، اما نکته‌ای که به بیشترین میزان موجب خرسندی من شده این است که دانشجویی که کاملاً مبتدی بود، توانست اکتشاف علمی قابل توجهی در علم دیرینه‌شناسی انجام دهد و نامش در مجله‌ای علمی به چاپ برسد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *