کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها

آوازخوانی توسط پرندگان

شاید فکر کنید مدیریت ارتباطات جنسی انسان‌ها کار سختی است، ولی باید بدانید انسان‌ها نسبت به گنجشک‌های سینه سفید، کار بسیار راحتی دارند. در بین این پرندگان، هر پرنده تنها می‌تواند با یک چهارم از پرندگان مشابه خود جفت شود. در واقع این پرندگان علاوه بر جنس نر و ماده، دو جنس دیگر را نیز در جمعیت خود دارند.

این واقعیت توسط زیست‌شناسان کانادایی در مورد این پرنده کشف شده است. محققین توانسته‌اند یک جهش ژنتیکی خاص را در این پرنده کشف کنند که باعث ایجاد تغییرات جدی در کروموزوم آن‌ها می‌شود. تغییر در کروموزوم این پرنده باعث شده تا ۴ جنسیت مختلف در بین آن‌ها به‌وجود بیاید. هر چند عموم حیوانات موجود بر روی سیاره‌ی زمین تنها دارای ۲ جنسیت هستند، ولی زیست‌شناسان تکاملی دریافته‌اند که این پرندگان تنها می‌توانند از بین یک چهارم جمعیت خود جفت پیدا کنند.

گونه‌های زنده موجود بر روی زمین در صورتی حیوان نامیده می‌شوند که بتوانند تولید مثل مداوم داشته باشند و نوادگان آن‌ها نیز بتوانند نوادگان مشابه خود را داشته باشند. در مورد گنجشک سینه سفید واقعیت عجیب این است که تکامل آن به نحوی است که نمی‌توان گفت دو کروموزوم از پدر و مادر منجر به تولید فرزند شده است و فرزند تولید شده می‌تواند با جنس مخالف خود جفت شود.

گنجشکان سینه سفید، بومی آمریکای شمالی محسوب می‌شوند و جالب است که این پرنده دارای دو نوع مختلف است. برخی از آن‌ها بر روی سر خود راه‌راه سفید دارند و گروه دیگری از آن‌ها روی سر خود راه‌راه برنزی دارند. پرندگانی که راه‌راه سفید دارند در آوازخوانی مهارت دارند، ولی تهاجمی هستند و والدین خوبی نیستند. پرندگانی که روی سر خود راه‌راه برنزی دارند، والدین خوبی هستند؛ ولی توانایی آوازی کمی دارند. هر چند این پرنده‌ها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، ولی جالب است بدانید سر سفیدها تنها با جنس مخالف از سر برنزی‌ها جفت می‌شوند و برعکس.

در واقع یک نر سر سفید، تنها می‌توان با یک ماده‌ی سر برنزی جفت شود. دلیل اینکه چرا این دو نوع پرنده به یکدیگر جذب می‌شوند، معلوم نیست.

زیست‌شناسان دریافته‌اند که سر برنزی‌ها دارای دو کپی مشابه از یک کروموزوم هستند، ولی سر سفیدها در کروموزوم‌ها متفاوت هستند. زیست‌شناسان اعتقاد دارند که به احتمال زیاد در طبیعت می‌توان گونه‌های دیگری را نیز یافت که کروموزوم‌های جنسی عجیب و غریب داشته باشند و فقط موضوع زمان کشف آن‌ها است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *