کشف قدیمی‌ترین مورد جراحی در جمجمه یک گاو

بشر درحدود ۵۰۰۰ سال پیش با استفاده از ابزارهایی سنگی در جمجمه یک گاو حفره‌ای ایجاد کرده‌است، تا اولین نشانه از جراحی جمجمه در حیوانات را از خود به جا بگذارد.

براساس گزارش لایو ساینس، مشخص نیست در زمان جراحی این گاو زنده بوده‌است یا خیر اما اگر زنده بوده باشد، پس از جراحی مدت زیادی زنده باقی نمانده‌است زیرا جمجمه به جا مانده از او هیچ نشانه‌ای از ترمیم و بهبود در خود ندارد.

با این‌همه نیت این جراحی هنوز نامشخص است. به گفته محققان مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه اگر این جراحی که به مته‌کاری،‌نوعی اولیه از جراحی جمجمه مشهور است، با هدف نجات گاو انجام گرفته، جمجمه به جا مانده از آن به قدیمی‌ترین سند از جراحی دامپزشکی در تاریخ بشر تبدیل خواهد شد.

این احتمال نیز وجود دارد که انسان دوران نوسنگی به سادگی از گاو برای تمرین این سبک جراحی استفاده کرده‌باشد تا پیش از اجرای آن روی یک انسان، در اجرای آن مهارت پیدا کرده‌باشد.

محققان این جمجمه را طی عملیات کاوشی در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ در سایت نوسنگی شامدوراند در وندی واقع در غرب فرانسه کشف کردند. بررسی‌های اولیه نشان داد جمجمه گاو به سال ۳۴۰۰ پیش از میلاد تعلق دارد. درابتدا اینطور تصور شد که حفره ایجاد شده روی جمجمه توسط گاو دیگری ایجاد شده‌است،‌اما شکل این حفره به اندازه‌ای عجیب بود که محققان در سال ۲۰۱۲ باری دیگر آن را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند . متوجه شدند حفره به دست انسان ایجاد شده‌است.

این حفره در زیر میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفت و همان رد‌هایی در اطراف آن مشاهده شد که در جمجمه انسان‌هایی که تحت جراحی ایجاد حفره در جمجمه قرار گرفته‌بودند. قدیمی‌ترین نشانه‌های این سبک جراحی در انسان به دوران میانسنگی باز می‌گردد. به نظر می‌آید این تکنیک برای درمان بیماری‌هایی مانند صرع انجام می‌گرفته و یا شاید بخشی از مراسمی مذهبی بوده‌است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *