کشف لوح‌های نفرین طلایی برای فراخوان خدایان و شیاطین

alvahe-mesri (1)

باستان‌شناسان در صربستان به تازگی لوح‌های نفرینی از جنس طلا در مقبره‌های رومی در صربستان کشف کرده‌اند که نخستین لوح در نوع خود در جهان به شمار می‌روند.

 این لوح‌ها حاوی دست‌نوشته‌هایی به زبان‌هایی هستند که مدت‌های طولانی است به فراموشی سپرده شده‌اند و روی آنها سمبول‌های سحرآمیز عجیب و غریبی حک شده است که برای فراخواندن خدایان و شیاطین و کمک از آنها برای درمان بیماری، مجازات و نفرین دشمنان و رهایی از همسایگان و افراد فامیل شرور هستند.

باستان‌شناسان می‌گویند که این لوح‌های نفرین در مقبره‌های رومی در منطقه «ویمیناسیوم» (Viminacium) صربستان کشف شده است که پایتخت باستانی ایالت رومی «موئسیا»ی بالادست بوده است.

این قلمرو به مدت ۶۰۰ سال تحت حکمرانی روم (و بعد از آن امپراتوری روم شرقی یا بیزانس) یعنی از قرن اول قبل از میلادی تا حمله اسلاوی‌ها در قرن ششم بوده است. هم‌اکنون از این قلمرو حدود ۴۵۰ هکتار باقی مانده است که حاوی بقایای آرامگاه‌ها، خیابان‌ها، میادین، آمفی‌تئاترها، کاخ‌ها، میدان‌های اسب‌دوانی، حمام‌ها و مقبره‌های رومی است.

alvahe-mesri (2)

بقایای یک آرامگاه در ویمیناسیوم

اولین لوح نفرین از جنس طلا

تاکنون هر لوح نفرینی که از روم باستان به دست آمده است، همه روی صفحات سربی حک شده بودند که اغلب از صفحات بسیار نازکی جدا و سپس سطح آن صاف شده بود و به شکل مربع در آمده بودند. مواد دیگری مثل چوب، پاپیروس و سنگ نیز در ساخت این لوح به کار رفته است. به هر حال، این کشف نخستین لوح طلایی نفرین است.

میومیر کوراک، باستان‌شناسان سایت ویمیناسیوم می‌گوید: «این کشف از نظر باستان‌شناسی بسیار مهم است زیرا نشان می‌دهد که در دوره‌ای در این منطقه مردم زندگی لوکس داشته‌اند یا آنها چقدر به این لوح‌ها اعتقاد داشتند که از مواد بسیار گرانبها آنها را ساخته‌اند. با توجه به دانش من، تاکنون لوحی ساخته‌شده با طلا کشف نشده است. به طور کلی، براساس آیین و مراسم روم باستان، هیچ‌گاه طلا در مقبره‌ها و تابوت‌ها گذاشته نمی‌شده است».

alvahe-mesri (3)

یکی از لوح‌های نفرین رومی

نوشته‌های طلسم

این لوح‌های نفرین به زبان یونان باستان نوشته شده است و بعضی از بخش‌های آن به زبانی است که قابل فهم نیستند و نمادها و سمبول‌هایی در آنها حک شده‌اند که بسیار عجیب‌ و غریبند. در یکی از آنها نوشته شده است: «همه قدرت‌ها و شیاطین کمک کنید برای …».

در این لوح‌ها، آرزوی سلامتی برای بیماری‌ها و مرگ برای شخصی شده است که در بسیاری از نفرین‌ها و طلسم‌های رومی نوشته شده است. در یکی از این لوح‌ها نوشته شده است: «من این دزد را که ردای باشلق‌دارم را به سرقت برده است، چه برده و چه آزاد، چه مرد و چه زن، به به مینرو خدای سولیس سپردم. او هیچ‌گاه نمی‌تواند این هدیه را برگرداند مگر با خون خویش».

مینرو همان «آتنا» به زبان رومی است که یکی از ۱۲ خدایان جهان باستان است. او الهه عقل و هنر بود. وی را در تمام یونان می‌پرستیدند و به خصوص در آتن مورد ستایش بود زیرا آتنی‌ها او را الهه و حامی شهر خود می‌شمردند و نام آتن نیز از کلمه آتنا گرفته شده است. بعدها رومیان نیز او را به اندازه یونانیان مورد پرستش قرار دادند. آتنا دختر خدای خدایان بود مادر او متیس الهه‌ای بود که مظهر عقل کل بود.

بعضی از این طلسم‌ها نیز حاوی شدت خشم قربانی است: «برای شخصی، برده یا آزاد، یا سکوت را نگه می‌دارد یا همه چیز را در مورد آن می‌داند. او با خونش، چشم‌هایش و همه اندامش و پاک شدن روده‌هایش از چیزی که خورده است، نفرین شده است؛ اگر او حلقه را دزدیده باشد».

کشف لوح‌های نفرین در قبر یک زن در آتن

چند ماه پیش هم در قبر یک زن جوان لوح‌هایی یافت شد که برای نفرین و طلسم چهار زن و شوهر در آنجا قرار داده شده‌اند.

alvahe-mesri (4)

پنج لوح‌ در شهر آتن درون قبر یک زن یافت شد که قدمتی ۲۴۰۰ ساله دارد. در این لوح از خدایان «زیر زمین» با نام «Chthonic» خواسته شده است که چهار زن و شوهر در آتن را مورد نفرین قرار دهند. یکی از این لوح‌ها سفید بود که احتمالا طلسم بوده یا به صورت شفاهی روی آن جادو خوانده شده است.

تمام این لوح‌ها به وسیله یک میخ آهنی سوراخ شده‌اند و در قبر قرار داده شده‌اند. یونان باستان اعتقاد داشت که قبرها می‌توانند یک پل ارتباطی با خدایان باشند.

منبع : AncientOrigins

گزارش: نسترن صائبی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *