کشف نخستین سیاره چهارخورشیدی جهان

عکس تزئینی.
ستاره‌شناسان آماتور شرکت‌کننده در پروژه‌ای علمی در آمریکا موفق به کشف سیاره‌ای جدید و دوردست شده‌اند که نور خود را نه از یک و دو ستاره، بلکه از چهار ستاره به طور هم‌زمان دریافت می‌کند.

به نوشته روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، سیاره جدید که «پی‌اچ۱» نامگذاری شده، از جهت ابعاد به نپتون، آخرین سیاره منظومه خورشیدی، شباهت دارد.

ستاره‌شناسان آماتوری که سیاره «پی‌اچ۱» را کشف کرده‌اند عضو سایت planethunters‪. ‬org معرفی شده‌اند که مکانی برای همکاری افراد معمولی با ستاره‌شناسان حرفه‌ای دانشگاه یـِیل بوده‌است.

دو نفر از اعضای سایت یادشده، به نام‌های «کیان جک» از سانفرانسیسکو و «رابرت گالیانو» از کاتنوود در داده‌های گردآوری شده از تلسکوپ کپلر متوجه افت شدید نور دریافتی از ستاره‌هایی شدند که «پی‌اچ۱» در حال گذر از برابر آنها بود.

بررسی‌های دقیق‌تر به وسیله تلسکوپ‌های کِک در موناکیا واقع در ایالت هاوایی نشان داد که دو ستاره‌شناس آماتور موفق به کشف سیاره جدیدی شده‌اند.

کارشناسان جزئیات بیشتری از سیاره «پی‌اچ۱» منتشر کرده‌اند که بر آن اساس معلوم است: سیاره جدید در مدار دور یک جفت‌ستاره در چرخش است و دو ستاره دیگر نیز، به فاصله‌ای نزدیک به ۱۰۰۰ برابر مسافت میان زمین و خورشید، به دور این سیاره «چهارستاره‌ای» در گردش هستند.

ستاره‌هایی که سیاره «پی‌اچ۱» در مدار دور آنها می‌گردد ۱٫۵ برابر و ۰٫۴۱ برابر جرم خورشید را دارا هستند و مدت زمان پایان هر گردش کامل «پی‌اچ۱» به دور آنها ۱۳۸ روز است.

«پی‌اچ۱» نخستین سیاره‌ای است که در منظومه‌ای چهارستاره‌ای کشف شده‌است. بنابر اعلام پژوهشگران دانشگاه ییل، تا پیش از کشف تازه، تنها شش سیاره را می‌شناختیم که در مداری به دور دو ستاره در چرخش هستند.

دکتر مگ شومب از دانشگاه ییل، یافته تازه علم ستاره‌شناسی را روز دوشنبه، پانزدهم ماه اکتبر، در جریان نشست سالیانه بخش علوم سیاره‌ای انجمن ستاره‌شناسی آمریکا در ایالت نوادا اعلام کرد.

کریس لینتوت، ستاره‌شناس از دانشگاه آکسفورد، نیز در گزارشی از شبکه بی‌بی‌سی محیط چهارستاره‌ای سیاره «پی‌اچ۱» را «بسیار پیچیده» توصیف و تأکید کرد که کشف جدید به هیچ وجه مورد انتظار دانشمندان نبوده‌است.

در همین حال، گالیانو، یکی از دو ستاره‌شناس آماتوری که موفق به کشف «پی‌اچ۱» شد، گفته که از این دستاورد «سر از پا نمی‌شناسد.» جزئیات ماجرای کشف مشترک گالیانو و جـِک بر روی سایت planethunters‪. ‬org منتشر شده‌است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *