کشف نقشه ژنتیکی «مرگ سیاه»

دانشمندان نقشه کامل ژنتیکی طاعون یا «مرگ سیاه» را کشف کرده اند که بزرگترین اپیدمی در تاریخ محسوب می شود و بر اثر آن در قرن چهاردهم حدود ۵۰ میلیون نفر از ساکنان قاره اروپا جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاری رویترز این پژوهش ها که در جریان آن از باقی مانده اجساد قربانیان طاعون در شهر لندن نمونه برداری های ژنتیک انجام گرفته اولین باری است که پژوهشگران توانسته اند اجزاء ژنتیک باکتری ناقل این بیماری را تکمیل کنند.
نتایج این تحقیقات به درک دقیق تر نحوه تکامل و تغییر این باکتری طی قرن های اخیر و شناخت بهتر از بیماری‌های مشابه در دوران معاصر کمک شایانی خواهد کرد.
گروهی از پژوهشگران آلمانی، کانادایی و آمریکایی با استفاده از پژوهشهای قبلی در مورد باکتری ناقل این طاعون که « یرسینیا » نامیده می شود توانسته اند نقشه کامل شناسه ژنتیک و اجزای آن را تشخیص داده و کامل کنند.
به گفته یکی از مدیران این پروژه تحقیقاتی اکثر بیماریهای باکتریایی که در دوران معاصر بروز و شیوع پیدا می کند در حقیقت زاده باکتری‌های ناقل طاعون هستند. با درک بهتر از سرچشمه این باکتری‌ها می توان به شکل موثرتری با موارد بروز بیمارهای مقابله کرد.
پیشرفت در تکنولوژی بازیافت، دی‌ان‌ای های قدیمی و تشخیص مراحل تکامل احتمالی آن در تکمیل و موفقیت این تحقیقات نقش بسیار موثری داشته است و از این طریق می توان شناخت از باکتری‌های جدید و یا شیوع مجدد باکتری‌های قدیمی را متحول کرد.
دانشمندان می گویند نواده های همان باکتری‌های کهن امروزه در سراسر جهان شیوع دارند و هر سال حداقل دو هزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. به عنوان مثال باکتری گونه موسوم به « ای کولی » که اوایل سالجاری در آلمان وفرانسه شیوع پیدا کرد و دهها نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند حاوی دی ان ای پیشرفته تر همان باکتری طاعون بود.
بخش اعظم این تحقیقات روی نمونه برداری از مشخصات ژنتیک استخوان و دندانهای اجساد قربانیان طاعون سیاه که در شهر لندن حفاری شده اند، انجام شده است. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مشخصات ژنتیک این باکتری که حدود ۶۵۰ سال پیش بیش از ۵۰ میلیون قربانی گرفت، در طول زمان تغییر ناچیز داشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *