کشف گم شدگان و فراموش شدگان(کتب فلزی اردن)

کشف گم شدگان و فراموش شدگان

نوشته سارا هالینگ دیل

چوپانی را تصور کنید که وارد غاری می شود و در آنجا تصویر شمعدان هفت شاخه را بر روی زمین می بیند. با دقت بیشتر متوجه می شود که این تصویر بر روی در مخزنی حک شده است.

گشودن در این مخزن منجر به کشف  متون مسیحی شده که هزاران سال پنهان شده بودند. مخفی گاه این متون که احتمالا در زمان حیات یا همزمان با مرگ مسیح نوشته شده اند در اثر سیل پیدا شد.

پروفسور فیلیپ دیویس, استاد دانشگاه شفیلد و متخصص متون توراتی یکی از معدود افرادی است که موفق به دیدن و مطالعه این گنجینه شده است.

wayneherschel

این مجموعه شامل هفتاد کتاب فلزی است که به طور متوسط حاوی پنج تا پانزده لوح هستند. داخل کتب تصاویر اسکندر کبیر, تصاویر پر جزییات صورت های کروکدیل و همچنین سمبلهای کلاسیک یهودی مانند شمعدان هفت شاخه, نخل خرما, ستارگان و خوشه های انگور دیده می شود. متون داخل کتب به نظر به نوعی عبری رمزی نوشته شده. تصویری که احتمالا به صلیب کشده شدن مسیح را نمایش می دهد بیش از همه پروفسور را حیرت زده کرده است. این تصویر به عقیده او شامل صلیبی است در پیش زمینه, مقبره ای پشت آن که به شکل ساختمان کوچکی با یک روزنه است و دیوارهای شهری که احتمالا اورشلیم است در پشت مقبره.

غار محل یافته شدن این گنجینه از این حیث اهمیت دارد که در کرانه رود اردن قرار دارد, جایی که مسیحیان اولیه برای فرار از ارتش رومیان به آنجا پناه بردند.

با توجه به قیمت بالای عتیقه های مربوط به مسیحیت, برخی اعتقاد به تقلبی بودن این کتب دارند. پیتر تونمان مدرس تاریخ باستان در دانشگاه آکسفورد مقاله ای در اثبات تقلبی بودن این یافته ها نوشته است. بعضی صاحب نظران این نظر او درباره تقلبی بودن کل مجموعه را رد کرده اند و دلیل خود را منحصر به فرد بودن بخش عمده این آثار و نبود هیچ منبع یا اثر دیگری که منبع اصلی کپی برداری بوده باشد ذکر کرده اند. همچنین معتقدند حتی اگر تعدادی از این کتب تقلبی باشند از آنجا که اطمینانی وجود ندارد که مجموعه از ابتدا به شکل یک کلکسیون واحد یافته شده باشد دلیلی در دست نیست که تمام کتب تقلبی باشند.

metal-book-hamsa-hand-of-god

آزمایشاتی که بر روی کتب سربی و چرمهایی که کنار کتب یافت شده انجام شده عمر آنها را حدود دو هزار سال تخمین می زند. از دیگر دلایل اصل بودن کتب این مطلب ذکر شده که ایجاد ظاهر باستانی و خوردگی در سرب تقریبا غیر ممکن است.

یکی از مواردی که بر سر آن بحث وجود دارد نحوه کشف کتب است. یک بادیه نشین اردنی ادعای کشف آنها را دارد در حالی که یک بادیه نشین اسراییلی ادعا میکند این کتب در سال ۱۹۲۰ توسط پدربزرگ او کشف شده و به او به ارث رسیده است. او اظهار علاقه کرده که آثار را به کلکسیونرهای خصوصی بفروشد. وقتی طومارهای بحرالمیت کشف شد بازگشایی رمز آنها چندین دهه طول کشید. در طول این مدت طومارها که در اختیار متخصصین قرار نگرفته بود و در اثر مرمت غیر اصولی صدمه دیده بود. نگرانی از تکرار چنین حادثه ای در مورد این کتب پروفشور دیویس و دپارتمان باستان شناسی اردن را با بر آن داشته که اقدامی برای حفظ و بازخوانی این کتب کنند.

وقتی دکتر الکینگتون و همسزش تلاش کردند این نسخ را به اردن بازگردانند تهدید به مرگ شدند. سعدا, مرد اسراییلی که کتب را در اختیار دارد برخی از آنها را برای مطالعه در اختیار دکتر الکینگتون قرار داد اما بعدا وقتی متوجه شد که دکتر قصد بازگرداندن آثار را به اردن دارد تلفنهای تهدید آمیز به دکتر آغاز شد. دکتر الکینگتون و همسرش در بازدیدی که از محل کشف الواح داشتند مورد شلیک ناشناس قرار گرفتند. به نظر او این شلیک به منزله اخطاری بوده است که او بیش از حد به یافتن حقیقت نزدیک شده است. بخشی از این آثار در زمان نوشته شدن این مطلب (بهار ۲۰۱۱)هنوز در اختیار دکتر الکینگتون قرار داشته است.

 http://forgetoday.com/features/discovering-the-lost-and-forgotten

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *