کلاس های مختلف اتوکلاو

اتوکلاو چیست ؟

اتوکلاو یک محفظه تحت فشار است که برای انجام استریلیزاسیون کامل مورد استفاده قرار می گیرد و انواع میکروب ها را حذف می کند. این کار را با جابجایی هوا از داخل محفظه انجام می دهد.  با درجه حرارت بالا  این دستگاه ، میکروب ها نمی توانند زنده بمانند و ابزاری که تحت فرآیند استریل سازی قرار می گیرد به طور کامل استریل می شود.

اتوکلاو

اتوکلاو

این دستگاه اغلب برای استریل سازی وسایل و تجهیزات پزشکی استفاده می شود ، به همین دلیل در بسیاری از محیط ها مانند آزمایشگاه ها ، دندانپزشکی ها ، داروخانه ها ، بیمارستان ها و حتی آرایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اصل کار اتوکلاوها

اتوکلاوها از بخار تحت فشار برای ضدعفونی کردن استفاده می کنند. مفهوم اساسی اتوکلاو این است که هر مورد را استریل می کند، چه مایع باشد ، چه ظروف پلاستیکی ، یا ظروف شیشه ای. این مواد باید در یک دما و فشار خاص برای مدت زمان مشخصی در تماس مستقیم با بخار قرار گیرند.

اتوکلاو

اتوکلاو

زمان ، بخار ، دما و فشار چهار پارامتر اصلی مورد نیاز برای استریل سازی موفق با استفاده از اتوکلاو هستند. مقدار زمان و دمای مورد نیاز برای استریل سازی بستگی به نوع ماده دارد. متداول ترین دمای مورد استفاده ۱۲۱ درجه سانتی گراد و ۱۳۲ درجه سانتی گراد است.

کلاس های اتوکلاو

اتوکلاو کلاس N

این کلاس از اتوکلاو دارای پمپ خلاء نیست (ولی در اتوکلاوهای کلاس بالاتر وجود دارد)، بنابراین تنها ابزارهایی با ساختار جامد را می توان در چنین دستگاهی استریل کرد. اتوکلاوهای کلاس N جمع و جور هستند و برای استریل کردن مواد دستگاهی مناسب هستند. حرف N مخفف  naked solid products است. بنابراین ، نمی توان از این اتوکلاوها برای استریل سازی منسوجات ، بارهای متخلخل ، اقلام توخالی یا حتی محصولات در کیسه استفاده کرد ، زیرا چرخه ها ویژگی های مناسبی برای گذراندن آزمایشات فیزیکی خاص ندارند.

اتوکلاو

اتوکلاو

اتوکلاو کلاس N یک دستگاه ضدعفونی کننده است که با جابجایی ترمودینامیکی هوا ، هوا را از محفظه خارج می کند. آن ها عمدتا برای مصارف پزشکی استفاده می شوند زیرا هنگامی که استریل سازی مناسب وجود نداشته باشد ، منجر به گسترش بیماری های خطرناک می شود.

اتوکلاو کلاس S

اتوکلاو کلاس S یک کلاس بین اتوکلاو کلاس N و B است. در چنین دستگاهی می توانیم ابزارهای پیچیده تر را استریل کنیم. کلاس S امکان استریل سازی ابزارهای بسته بندی شده ، چند لایه و بزرگ را فراهم می کند که نمی توان آن ها را در اتوکلاوهای کلاس N استریل کرد. اتوکلاوهای این کلاس دارای پمپ خلاء هستند ، که باعث می شود قبل از شروع فرایند استریل سازی ، هوا کاملاً از محفظه خارج شود.

 اتوکلاو کلاس B

در بین سه کلاس اتوکلاو ، کلاس B برای حذف هوا با استفاده از پمپ خلاء استفاده می شود. اتوکلاو کلاس B عمدتا با استفاده از پمپ خلاء در استخراج هوا قبل از استریل سازی و خشک کردن بار پس از استریل سازی مفید است.

حرف  B مخفف  big small sterilizers است ، زیرا آن ها دستگاه های کوچکی هستند که عملکرد بزرگی را ارائه می دهند. هر نوع ابزاری (متخلخل، بسته بندی شده، اجسام تو خالی و غیره) را می توان در اتوکلاو کلاس B استریل کرد.

مناسب ترین کلاس اتوکلاو برای کلینیک دندانپزشکی

مناسب ترین اتوکلاو برای دندانپزشکی اتوکلاو کلاس B است ، زیرا انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد و برای طیف گسترده ای از ابزارها مناسب است. اتوکلاوهای کلاس B اگرچه کوچک هستند اما می توانند عملکرد فوق العاده ، کارایی بی نظیر و بالاترین استانداردهای ایمنی ممکن را ارائه دهند. از نقاط قوت قابل توجه آن ها می توان سهولت استفاده از آن ها به دلیل طراحی ارگونومیک مناسب و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. به این مدل اتوکلاو، اتوکلاو دندانپزشکی نیز گفته می شود.

اتوکلاو کلاس B نقش بسیار مهمی در زمینه پزشکی ایفا می کند زیرا در استریل سازی ابزارها کمک می کند ، بنابراین از شیوع بیماری های واگیردار جلوگیری می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *