کمک ۱۰۰ میلیون دلاری بوئینگ به خانواده قربانیان سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس

شرکت آمریکایی بوئینگ صد میلیون دلار برای کمک به خانواده قربانیان سقوط دو هواپیمای «۷۳۷ مکس» این شرکت در کشورهای اندونزی و اتیو‍پی اختصاص داده است.

سقوط این دو هواپیما در مجموع باعث از بین رفتن ۳۴۶ نفر شد. پولی که بوئینگ برای خانواده قربانیان اختصاص داده جدا از شکایتی است که از این هواپیماسازی بزرگ شده است.

بوئینگ پول را در چند قسط و در طول چند سال می‌پردازد و گفته شده که قرار است خرج تحصیلات و کمک هزینه زندگی خانواده‌ها و برنامه‌هایی برای جوامع داغدار شود. این شرکت در بیانیه‌ای گفته که می‌خواهد این پول را در چند سال و با کمک مقام‌های محلی و سازمان‌های غیر دولتی خرج کند.

آنها همچنین گفته‌اند: «یاد این جان‌های از دست رفته تا سال‌ها بر قلب و فکرمان سنگینی می‌کند.» در این بیانیه، بوئینگ ضمن ابراز تاسف، گفته که امیدوار است این اقدام در التیام دردهای خانواده‌ها موثر باشد.

وکلای خانواده‌های قربانیان این اقدام را قبول نکرده‌اند.

نومی حسین، وکیل تعدادی از خانواده‌های قربانیان هواپیمای شرکت اتیوپیایی، گفته که این اقدام حتی نزدیک به چیزی نیست که از این خانواده‌ها گرفته شده است.

او گفته که بعضی از خانواده‌ها در حال حاضر حتی به فکر دریافت پول در ازای خسارتی که به آنها وارد شده نیستند.

آقای حسین گفته که بوئینگ بیشتر به فکر این است که هواپیمای پرفروش خود را دوباره وارد بازار کند و اضافه کرده که آنها «امنیت را فدای سود می‌کنند.» ادعایی که بوئینگ رد می‌کند.

بنا به برآورد او تا به حال پنجاه خانواده از بوئینگ شکایت کرده‌اند. او وکالت هفت خانواده را به عهده دارد. بعضی از این شکایت‌ها، حدود ۲۷۶ میلیون دلار خسارت طلب کرده‌اند. گروه دیگری از خانواده‌ها هم منتظر نشسته‌اند تا معلوم شود که ایراد از چه بوده و مجاری قانونی چطور اجازه پرواز چنین هواپیمایی را صادر کرده‌اند. به گفته او این دسته از خانواده‌های قربانیان قصد دارند بعد از آن شکایت کنند.

رابرت کلیفورد، وکیل دیگری که وکالت ۲۳ خانواده را به عهده دارد گفته که معمولا اقداماتی از این دست به این زودی انجام نمی‌شود و هنوز نکات بسیاری باید روشن شود. او گفته که این اقدام صادقانه به نظر نمی‌رسد.

هواپیمای خط هوایی اتیوپی در ماه مارس سقوط کرد و هواپیمای شرکت «لایون ایر» از اندونزی هم در ماه اکتبر سال پیش در دریای جاکارتا به آب افتاد.

سقوط دوم، باعث شد که همه هوا‍پیماهای ۷۳۷ در جهان زمین‌گیر شوند و معلوم نیست که دوباره چه زمانی اجازه پرواز بیابند.

بازرسان سوانح هوایی می‌گویند که ایراد در سیستم کنترل هواپیماست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *