گرفتگی گوش در هواپیما

خیلی از ما تابحال آن حس گرفتگی عجیب گوش را موقع پرواز با هواپیما تجربه کرده ایم . برای کودکان (مخصوصاً برای نوزادان و بچه های کوچک) این حس می تواند در ابتدا خیلی عجیب و حتی ترسناک باشد .

این حسی که گاهی ناراحت کننده است به تغییرات فشار هوای پشت پرده گوش (گوش میانی) مرتبط است. به طورطبیعی، شیپور اُستاش، گذرگاهی که از گوش میانی تا پشت گلو کنار بینی ادامه دارد، با باز شدن و اجازه دادن برای رسیدن هوا به گوش  میانی، فشار هوای داخل گوش میانی را با فشار هوای خارجی برابر می کند. وقتی گوش های ما موقع خمیازه کشیدن یا بلعیدن غذا می گیرد، شیپور اُستاش فشار هوای گوش میانی را تنظیم می کند.

اما در کودکان شیپور اُستاش که نسبتاً باریک است ممکن است آنقدرها خوب عمل نکند، مخصوصاً اگر با التهاب و ماده  مخاطی ناشی از عفونت گوش یا سرماخوردگی بسته شده باشد و یا با آدنوئیدهایی (توده های بافت سیستم ایمنی بدن که در نزدیکی دریچه شیپور اُستاش قرار گرفته است) که بزرگ   یا متورم شده اند گرفته باشد.

چه موقع پرواز با هواپیما باشد، چه غواصی، چه کوه  نوردی یا حتی سوار شدن در آسانسور، فشارهوا با بالاتر رفتن شما کاهش یافته و با پایین تر آمدنتان افزایش می یابد. اگر این فشارهوا یکسان سازی نشود، فشارهوای بالاتر به یک سمت پرده گوش فشار آورده و موجب درد می شود. به همین دلیل است که بسیاری از کودکان و نوزادان طی چند دقیقه آخر پرواز گریه می کنند.
اما این درد موقتی است و هیچ مشکلی بعداً برای کودک ایجاد نمی کند و معمولاً طی چند دقیقه که شیپور اُستاش برای یکسان کردن فشار هوا در هر دو طرف پرده گوش باز می شود، از بین می رود.

اگر کودکتان دچار عفونت گوش است، ممکن است پزشک از شما بخواهد که درصورت  امکان پروازتان را عقب بیندازید تا عفونت برطرف شده و مشکلی برای کودک ایجاد نشود. در کودکانی که به خاطر مشکل مایع گوش، لوله در گوششان قرار داده شده، لوله مصنوعی باعث می شود تنظیم فشارهوا راحت تر انجام گیرد.

اقدامات ساده زیر می تواند به تنظیم فشارهوای درون گوش کودک و کاهش گوش  درد او کمک کند. پس به کودتان کمک کنید تا :

  • در طول پرواز مقدار کافی نوشیدنی بدون کافئین مصرف کند (آب بهترین انتخاب است). نوشیدن زیاد نه تنها به این دلیل خیلی مهم است که به بلعیدن کمک می کند (که باعث  باز شدن شیپور اُستاش می شود)، بلکه به این دلیل که هوای هواپیما خشک است و این باعث غلیظ شدن ماده مخاطی بینی می شود و احتمال گرفته شدن شیپور اُستاش را بیشتر می کند.
     
  • اگر می  دانید که فرزندتان موقع پرواز دچار مشکلات گوش می شود، نیم ساعت قبل از بلند شدن هواپیما یا نشستن آن استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کند.
  • آدامس بجود یا یک آب نبات بمکد (اگر فرزندتان بالاتر از ۳ سال است).
     
  • اگر شیرخواره است به او شیر بدهید (شیرخشک یا شیر مادر). دقت کنید که موقع شیرخوردن کودک کاملاً صاف نشسته باشد.
  • مرتب خمیازه بکشد.
  • برای کمک به باز شدن منافذ گوش و بینی، قبل از بلند شدن هواپیما و قبل از نشستن آن، از اسپری های ضد احتقان بینی استفاده کند.
  •  موقع بلند شدن و نشستن هواپیما بیدار باشد. موقع خواب، تنظیم فشارهوای داخل گوش میانی بسیار سخت تر است.

اگر فرزندتان داروهایی استفاده می کند که حاوی استامینوفن یا مواد ضداحتقان می باشد، درمورد ادامه استفاده آنها درطول پرواز با پزشک مشورت کنید.

در برخی موارد ممکن است گوش درد کودک به مدت طولانی تری ادامه یابد (تا چند ساعت). می توانید تازمان برطرف شدن درد به فرزندتان داروی مسکن بدهید. اگر این مشکل بیشتر از چند ساعت به طول انجامید، حتماً با پزشکتان تماس بگیرید.

با کمی صبر و احتیاطات لازم میتوانید سفر بعدی با هواپیما را برای خود و فرزندتان راحت تر و لذت بخش تر کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *