گرمای شدید در اروپا؛ فرانسه برای گرمای چهل درجه آماده می‌شود

پیش بینی‌شده که این هفته دمای هوا در فرانسه به بالای چهل درجه برسد که رکوردی برای دمای هوا در این کشور در ماه ژوئن است.

همچنین پیش‌بینی شده که شمال فرانسه از جمله پاریس گر‌م‌ترین دما را تجربه خواهد کرد. به دلیل رطوبت شدید حس این گرمای چهل درجه را برای مردم در عمل معادل ۴۷ درجه است.

بسیاری این گرمای شدید را با گرمایی مقایسه می‌کنند که فرانسه در اوت سال ۲۰۰۳ تجربه کرد و در نتیجه آن ۱۵ هزار نفر جانشان را از دست دادند. در آن سال دما به بالای ۴۴ درجه هم رسید. دولت فرانسه سعی دارد از اینکه عده‌ای زیادی مثل سال ۲۰۰۳ جانشان را از دست بدهند پیشگیری کند.

گرمای شدید نه فقط فرانسه، بلکه بخش بزرگی از اروپا را در بر خواهد گرفت و انتظار می‌رود گرما در آلمان، سوئیس، بلژیک، چک و دانمارک هم در روزهای آینده رکورد بشکند. پیش‌بینی می‌شود تا آخر هفته گرمای هوا در آلمان به ۴۱، در فرانسه به ۴۳ و در اسپانیا به ۴۴ درجه برسد.

این موج گرما از یک سامانه جوی بر فراز اقیانوس اطلس منشا گرفته که به اروپا رسیده است. این سامانه پرفشار جوی باعث جذب یک توده هوای گرم از شمال آفریقا و اسپانیا شده است.

اقدامات در فرانسه

به علت این گرمای شدید در فرانسه هشدار درجه سه اعلام شده است. هشدار درجه چهار بالاترین سطح هشدار است که تا به حال اعلام نشده است.

برای مقابله با این گرمای شدید، ۹۰۰ مکان خنک در نظر گرفته شده است. این مکان‌های خنک در اماکن عمومی مثل تالار شهر و ادارت دولتی که سیستم خنک کننده مرکزی دارند در نظر گرفته شده و همه می‌توانند از آنها استفاده کنند. برخی مکان‌های خنک با سیستم تهویه مرکزی هم فقط برای این گرما تدارک دیده شده‌اند.

همچنین آبخوری‌های موقت در مناطق مختلف نصب شده است و برای اینکه مردم خنک بشوند، پارک‌ها و استخرها در طول شب باز خواهند بود.

امتحانات ۸۰۰ هزار دانش آموز هم به دلیل گرما به حالت تعلیق درآمده است و رئیس‌جمهور از مردم خواسته تا از خطرات آگاه باشند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است: “باید فورا از افراد آسیب‌پذیر مراقبت شود چون در این مدت بیماران، زنان باردار نوزادها و سالمندان بیشتر از همه در معرض خطرند. باید به اندازه کافی هوشیار و از قبل آماده باشیم.”

به افراد آسیب‌پذیر هشدار داده شده تا حد امکان در فضای باز و زیر آفتاب نباشند و جاهای خنک برای خود در نظر بگیرند.

به نظر می رسد خیلی‌ها به هشدارهای رئیس‌جمهوری توجه کرده‌اند و برای خنک نگاه‌داشتن خود و رساندن آب به بدنشان تمهیداتی را در پیش گرفته‌اند؛ برای مثال در برخی فروشگاه دستگاه‌های خنک کننده تمام شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *