گنجی که در حمام مصری یافت شد!

 
بنابر اعلام وزارت آثار باستانی کشور مصر، باستان‌شناسان مصری بقایای بنای بزرگ آجری قرمزرنگی که احتمالاً حمامی متعلق به دوره‌ی رومیان است را کشف کردند. در کنار این کشف، گنجی نیز به‌دست آمده است که یک مجسمه قوچ و سکه‌های طلا با تصویر پادشاه «پیتولمی سوم» در آن به چشم می‌خورد.
«آیمان اشماوی» رئیس مرکز آثار باستانی مصر، در گزارشی که در روز ۲۳ ماه مِی منتشر شد، اظهار داشت: «این بنا به نوبه‌ی خود و در مقایسه با سازه‌های دوران رومیان، بنای بزرگی محسوب می‌شود؛ معادل ۱۶ متر طول دارد که تقریباً به درازای خط میدان بازی بولینگ است و قدمت آن نیز به عصر یونانی-رومی می‌رسد.»
اشیاء هنری که باستان‌شناسان در منطقه‌ی سن الهاقار واقع در تانیس کشف کردند، متشکل از ظروف سفالی، مجسمه‌های سفالی بدون لعاب، ابزار برنزی، قابی سنگی با حکاکی‎های هیروگلیف و مجسمه‌ی قوچ کوچک است.
«سعید الاسل» سرپرست این پروژه‌ی باستان‌شناسی، گفت: «آنچه که به طور ویژه توجه باستان‌شناسان را به خود جلب نمود، سکه‌های طلایی با نقش پادشاه پیتولمی سوم بود که در میانه‌ی سال‌های ۲۰۵ تا ۲۲۱ قبل از میلاد در دوره‌ی حکم‌فرمایی پادشاه «پیتولمی چهارم» و به یاد پدرش، ضرب شده است. یک‌روی این سکه یک انسی، منقش به تصویر پادشاه پیتولمی سوم است، در حالی که تاجی خیره‌کننده بر سر دارد. بر روی دیگر سکه، سمبل سعادت حک شده است که شبیه به قیف یاشاخ بوده و با حکاکی نام پادشاه احاطه شده است.
باستان‌شناسان قصد دارند در فصول اکتشافی آینده در این منطقه به عملیات حفاری ادامه دهند تا بتوانند اطلاعات بیشتری در خصوص این بنا و کاربری آن، کسب کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *