بازخوانی کتیبه‌های باستانی دریای مرده، پرده از چه رازی برداشت؟

باستان‌شناسان از تکنولوژی تصویربرداری پیشرفته برای رمزگشایی قطعات کتیبه‌هایی استفاده کردند که قبلاً از دریای مرده کشف شده و قابل خواندن نبودند و قدمت آن‌ها به چیزی در حدود ۲۰۰۰ سال پیش می‌رسد.
اخیراً کنفرانسی مطبوعاتی در اورشلیم به مناسبت سالگرد ۷۰ سالگی کشف این کتیبه‌ها برگزار گردید. باستان‌شناسان، کتیبه‌های دریای مرده را در سال ۱۹۴۸ از غار قمران، جایی در بیابان جودائین واقع در ساحل غربی دریایی مرده کشف کردند. هزاران تکه از هزاران نسخه‌ی خطی مختلف، که همگی به زبان عِبری نوشته شده بودند، مرتب گردیده و جمع‌آوری شدند، اما بسیاری از طومارهای نوشته شده بر روی پوست و پاپیروس، غیرقابل رمزگشایی بودند و لذا در هفتاد سال گذشته، در درون جعبه‌ای نگهداری شدند.
دانشجوی دکترا، اورن «آبلمن زمانی» این طومارها را پیدا کرد که به‌عنوان عضوی از پروژه‌ی نگهداری و فهرست‌بندی آثار باستانی که توسط سازمان باستان شناسی اجرا گردید، در حال مرتب‌سازی جعبه‌های موزه بود. او در این خصوص به مجله تایمز گفت: «من برای این که توانسته‌ام بخشی از این پروژه باشم، احساس افتخار می‌کنم. من  فقط یک دانشجوی دکترا هستم و توانسته‌ام چنین کشف بزرگی را انجام دهم، این موضوع واقعاً برایم هیجان‌انگیز است.»
با تشکر از تکنولوژی پیشرفته تصویربرداری، یعنی همان تکنولوژی که در ابتدا برای سازمان ناسا طراحی شده بود، دانشمندان برای اولین بار توانستند جوهر به کار گرفته شده و بخش‌های قابل تشخیص این طومارها را رمزگشایی کنند. در نتیجه، این محققان توانستند برخی از متون موجود بر روی این قطعات را که با چشم غیرمسلح خالی به نظر می‌رسند، بخوانند.
برخی از این قطعات به کتاب دوم تورات، کتاب لاویان و تاریخ یهود تعلق دارند و همچنین طومار مربوط به کتاب مزامیر نیز در بین آن‌ها به چشم می‌خورد. قطعه دیگر با دست نوشته مرتبط با «طومار معبد» مرتبط است. یکی از این قطعات، یک دست نوشته عبری باستانی است که محققان هرگز آن‌را تا کنون ندیده‌اند. متن غیرمعمول این طومار ممکن است به کشف نوع خط ناآشنا منجر گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *