گوگل اسیستنت در مقابل الکسا؛ مقایسه دو دستیار دیجیتال برتر

 

گوگل اسیستنت، دستیار دیجیتال گوگل به‌تازگی با ویژگی‌های جدیدی به‌روزرسانی شده است. در این مقاله قصد داریم قابلیت‌های این دستیار صوتی را با الکسا مقایسه کنیم.

گوگل هفته‌ی گذشته در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O، از مجموعه به‌روزرسانی‌های تازه‌ای برای اسیستنت از جمله روش‌هایی جدید برای تعامل با این دستیار صوتی و صداهای جدید رونمایی کرد. این تغییرات می‌توانند تجربه‌ی استفاده از گوگل اسیستنت را به نحو قابل توجهی بهبود دهند. اما قابلیت‌های جدید دستیار صوتی گوگل چه شباهت‌ها یا تفاوت‌هایی در مقایسه با الکسای آمازون دارد؟ برای پاسخ به این سؤال با اینفو همراه باشید.

تعداد دستگاه‌ها و دسترس‌پذیری

گوگل می‌گوید تا پایان سال جاری از بیش از ۳۰ زبان پشتیبانی خواهد کرد و گوگل اسیستنت را در دسترس ۸۰ کشور دنیا قرار خواهد داد. اسیستنت در ماه ژانویه با ۱۵۰۰ دستگاه خانگی سازگار بود؛ درحالی‌که بنا بر ادعای گوگل این رقم اکنون به بیش از ۵ هزار دستگاه افزایش یافته و تعداد دستگاه‌های اجراکننده‌ی این دستیار صوتی به بیش از ۵۰۰ میلیون رسیده است. گوگل اسیستنت در بیش از ۴۰ برند مختلف خودرو نیز حضور دارد.

در مقابل آمازون می‌گوید بیش از ۱۲ هزار دستگاه با الکسا کار می‌کنند و این دستیار صوتی در برخی از وسایل نقلیه‌ی برند مینی متعلق به بی‌ام‌و و خودروهای فورد حضور دارد. گوگل به دلیل برخورداری از برنامه‌ی اندروید اتو به نحو قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌ی خودروها نسبت به آمازون برتری دارد. آمازون بیش از همه الکسا را از طریق محصولات سخت‌افزاری اختصاصی خود نظیر اکو و اکو دات به دست کاربران رسانده است. با این حال این شرکت با سازندگان شخص ثالث نیز وارد همکاری شده است. الکسا در حال حاضر تنها به سه زبان انگلیسی، ژاپنی و آلمانی می‌تواند صحبت کند.

کیفیت گفتگوها

کاربران هنگام صدور فرمان به گوگل اسیستنت تا حدی از انعطاف‌پذیری بیشتری برخودار هستند. با قابلیت جدید گفتگوی پیوسته، کاربران می‌توانند بدون گفتن هر دفعه‌ی «هی گوگل» بدون وقفه به پرسیدن سؤال از اسیستنت بپردازند. ویژگی جدید فعالیت‌های چندگانه نیز به شما امکان می‌دهد در یک زمان سؤال‌های مختلفی از دستیار صوتی گوگل بپرسید. هر دوی این دستیارها امکان صحبت کردن طبیعی‌تر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ با این حال فعلا برای بیدار کردن گوگل اسیستنت تنها می‌توان از عبارات «هی گوگل» یا «اوکی گوگل» استفاده کرد.

آمازون به‌تازگی حالت پیگیری (Follow-up mode) را که در اصل مشابه همان گفتگوهای پیوسته‌ی گوگل است، برای الکسا منتشر کرد. با بهره‌گیری از این ویژگی می‌توانید در مدت ۵ ثانیه پس از صدور فرمان اولیه‌ی بیداری، به پرسیدن سؤال‌های مختلف بپردازید. این قابلیت جدید الکسا انتخابی است و در دسترس تمام دستگاه‌های خانواده‌ی اکو و همچنین برخی از دستگاه‌های شخص ثالث قرار دارد. با این حال، حالت پیگیری در حال حاضر تنها در زبان انگلیسی قابل استفاده است و تنها زمانی کار می‌کند که الکسا برای انجام فعالیت مداوم دیگری نظیر گوش سپردن به موسیقی یا کتاب صوتی به‌ کار نرفته باشد. الکسا به‌جز ویژگی امور روزمره‌ی چندمرحله‌ای (Multistep Routines) که با بهره‌گیری از آن می‌توان با گفتن تنها یک عبارت مشخص نظیر «صبح بخیر»، فرمان انجام فعالیت‌های چندگانه‌ای را صادر کرد، هنوز به‌صورت واقعی قابلیتی مشابه فعالیت‌های چندگانه‌ی گوگل ندارد. کاربران اسپیکرهای اکو این امکان را دارند که عبارت بیدارکننده‌ی الکسا را به اکو، آمازون یا کامپیوتر تغییر دهند؛ با این حال انجام این کار روی دستگاه‌های شخص ثالث فعلا امکان‌پذیر نیست.

عملکردهای خانواده (نظارتی)

Google Home

گوگل در کنفرانس اخیر خود ویژگی «Pretty Please» را معرفی کرد. این قابلیت کودکان را تشویق می‌کند تا درخواست‌های خود از اسیستنت را با لفظ مؤدبانه‌ی «لطفا» مطرح کنند. اسیستنت نیز در پاسخ از‌ کودکان تشکر می‌کند. گوگل تجربیات خانواده را که شامل بازی‌ها، فعالیت‌ها و داستان‌هایی برای خانواده‌های صاحب فرزند می‌شود، سال گذشته منتشر کرد. والدین همچنین می‌توانند اقدام به ایجاد حساب کاربری اختصاصی برای کودکان زیر ۱۳ سال کنند تا بتوانند بر میزان استفاده‌ی فرزندانشان نظارت داشته باشند و محدودیت‌های زمانی برای فعالیت‌های آنان ایجاد کنند.

آمازون به‌تازگی نسخه‌ی اکو دات کیدز را که به‌صورت پیش‌فرض به ویژگی فری‌تایم این شرکت مجهز شده است، منتشر کرد. فری‌تایم در اصل مجموعه‌ای از محتوای قابل اطمینان و مناسب برای کودکان محسوب می‌شود. فری‌تایم ساده در سرویس الکسا برخی از ویژگی‌های به‌خصوص این دستیار صوتی از جمله خرید، اخبار و مهارت‌های شخص ثالث را که نیازمند حساب‌های کاربری خارجی است، مسدود می‌کند. این ویژگی همچنین به والدین امکان می‌دهد تا نسبت به مقدار و نحوه‌ی استفاده‌ی روزانه از الکسا محدودیت‌های زمانی ایجاد و دسترسی به این دستیار صوتی را در بازه‌های زمانی خاصی متوقف کنند. آمازون به‌عنوان بخشی از سرویس فری‌تایم الکسا قابلیت دیگری به نام مجیک ورد را به دستیار صوتی‌اش افزوده است. این ویژگی در مواقعی که کودکان از لفظ «لطفا» استفاده می‌کنند به آن‌ها پاداش می‌دهد.

صداها

گوگل در حال انتشار ۶ صدای جدید برای اسیستنت است که یکی از آن‌ها شامل صدای جان لجند، خواننده‌ی مشهور آمریکایی می‌شود. این صداهای جدید به مجموعه صداهای صوتی زنانه و مردانه‌ی عمومی این دستیار صوتی که کاربران به‌صورت اولیه می‌توانند از آن‌ها بهره بگیرند، افزوده می‌شوند. این ۶ صدای جدید اکنون در دستگاه‌های اندرویدی از طریق تنظیمات اسیستنت قابل دسترس است و صدای لجند نیز به‌زودی منتشر خواهد شد.

الکسا انتخاب‌های صوتی مختلفی از جمله گزینه‌های زنانه و مردانه با لهجه‌ی آمریکایی، کانادایی، استرالیایی، هندی یا انگلیسی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این دستیار صوتی همچنین از آهنگ‌های متفاوتی برخوردار است و می‌تواند به‌صورت آرام صحبت کند، سرعت مکالمه‌ی خود را تغییر دهد و واژه‌های توهین‌آمیز را سانسور کند.

رابط کاربری

Google Assistant

گوگل قصد دارد ظاهر اپلیکیشن موبایل اسیستنت را اصلاح کند و شمایلی بیش از پیش شبیه گوگل ناو به آن بدهد. کاربران همچنین قادر خواهند بود یک صفحه‌ی کامل از اطلاعات مربوط به جستجوهای خود را مشاهده کنند. گوگل اسیستنت در نمایشگرهای هوشمند می‌تواند به نمایش محتوا از یوتیوب بپردازد؛ قابلیتی که دستگاه‌های اکو نظیر اکو شو از انجام آن ناتوان هستند. علاوه بر این، گوگل درصدد ادغام دستیار صوتی‌اش با سرویس گوگل مپس است تا مسیریابی را به کمک آن آسان‌تر کند. الکسا می‌تواند اطلاعات ترافیکی را ارائه دهد؛ اما همانند گوگل مپس یا ویز قادر به ارائه‌ی جهت‌دهی نقطه به نقطه در خودروها نیست.

تماس‌های تلفنی

یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کنفرانس توسعه دهندگان I/O، نمایش سرویس جدید دوپلکس بود. این ویژگی به اسیستنت امکان می‌دهد تا از جانب کاربران تماس‌های تلفنی انجام دهد و قرارهای ملاقات‌ را برنامه‌ریزی کند. دوپلکس تلاش دارد به کاربران بزرگسالی که سرشان شلوغ است و به گرفتن نوبت دکتر یا رزرو وقت آرایشگاه احتیاج دارند، کمک کند؛ در نتیجه اسیستنت می‌تواند گفتگویی با انسان‌ها ترتیب دهد و تاریخ و زمان قابل رزرو را پیدا کند. گوگل در کنفرانس خود زمان مشخصی برای انتشار دوپلکس اعلام نکرد. بنابراین فعلا معلوم نیست که این سرویس چه زمانی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

الکسای آمازون هنوز به این درجه از پیشرفت نرسیده است. با این حال، کاربران می‌توانند با خرید یک وسیله‌ی جانبی جدید به نام اکو کانکت همانند تلفن خانه به برقراری تماس‌های تلفنی از روی دستگاه‌های اکوی خود بپردازند. کاربران الکسا همچنین می‌توانند به‌وسیله‌ی اسپیکرهای مجهز به الکسای خود با اکثر شماره تلفن‌ها تماس بگیرند. آن‌ها علاوه بر این می‌توانند از طریق تبلت‌ها یا اپلیکیشن الکسا در گوشی خود با دیگر کاربران الکسا نیز تماس بگیرند.

به‌صورت کلی به‌نظر می‌رسد گوگل در تلاش است تا دستیار صوتی خود را تا حد امکان برای کاربران گفتگومحور و کاربردی کند. ویژگی دوپلکس هرچند تا حدی نگران‌کننده به‌ نظر می‌رسد؛ اما می‌تواند به‌صورت اساسی نحوه‌ی تعامل با بهره‌گیری از دستیارهای هوشمندمان را دگرگون کند. هرچند الکسا در سازگاری با دستگاه‌های هوشمند خانگی پیشگام بود؛ اما احتمالا از استعداد یا منابع مشابه اسیستنت برای توسعه‌ی ویژگی‌های این دستیار هوش مصنوعی برخوردار نیست و به جای آن ناگزیر است که برای انجام فعالیت‌های سنگین به توسعه‌دهندگان مستقل اتکا کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *