گوگل به‌دنبال راز طول عمر

یک شرکت بیوتکنولوژی (فن‌آوری زیستی) متعلق به شرکت گوگل، می‌خواهد سر از راز جوانی و طول عمر در آورد!

وقتی کالیکو (Calico: مخفف California Life Science LLC) در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد، لری پیج- یکی از بنیانگذاران گوگل- گفته بود که هدف ما این است که با استفاده از بیوتکنولوژی و با نگاهی به آینده زندگی میلیون‌ها نفر را بهتر کنیم.

حالا قرار است کالیکو با شرکت Ancestry.com که متخصص تشخیص گذشته و تبار آدم‌ها از روی دی ان ای آنهاست، در پروژه تازه‌ای بر روی تاثیرات موروثی بر روی طول عمر همکاری کند.

شرکت Ancestry.com که بزرگترین شرکت خصوصی تحقیق و تفحص در زمینه ژن است،‌ در سال ۱۹۸۳ در ایالت یوتا در آمریکا تاسیس شد. آنها با گرفتن ۹۹ دلار به آدم‌ها می‌گویند که ریشه و تبار آنها به کجا می‌رسد. بعد از گذشته بیش از بیست سال از آغاز فعالیت این شرکت، حالا آنها داده‌های عظیمی از ژن‌های افراد مختلف در اقصی نقاط کره زمین دارند.

گوگل‌ نه تنها به میلیون‌ها مدل دی ان ای این شرکت دسترسی خواهد داشت بلکه قادر خواهد بود به شجره‌نامه مشتریان،‌ مکان تولد،‌ زمان و علت مرگ آنها و اجدادشان هم دسترسی داشته باشد.

کن چاین، قائم‌مقام مدیر عامل Ancestry.com می‌گوید که اگر شما به مجموعه‌ای از دی ان ای متعلق به افرادی که طول عمر زیادتری دارند دسترسی داشته باشید، می‌توانید با مطالعه آنها به راز این طول عمر پی برید. او عقیده دارد که حالا با داشتن بیش از یک میلیون نمونه دی ان ای، اطلاعات داده‌ای کافی برای ساخت دارو‌هایی برای افزایش طول عمر وجود دارد.

چاین ادامه می‌دهد: «تجربه مشترک ما نشان می‌دهد که ممکن است عوامل ارثی در طول عمر موثر باشند، اما هنوز-با تکنیک‌های استانداری که از آنها استفاده می‌کنیم- ژنی که مسئول این {طول عمر} باشد را پیدا نکرده‌ایم.»

کالیکو تنها شرکت دنیای فن‌آوری نیست که علاقه‌مند به مطالعه در زمینه ژن‌ها و سلامت افراد است. ۲۳andMe.com شرکت نوپای دیگری است که آنهم کیت‌های ۹۹ دلاری برای تشخیص اجداد به مشتریانش می‌فروشد. آنها هم به تازگی با شرکت‌ Pfzier که یک شرکت داروسازی است همکاری را برای ساخت داروهای تازه بر اساس مدل‌های دی ان ای شروع کرده‌اند.

اما با طولانی‌تر شدن عمر آدم‌ها چه سودی ممکن است به شرکت‌های خصوصی برسد؟ مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که افراد بالای ۶۵ سال (سن بازنشستگی در آمریکا) تقریبا سه برابر افرادی که هنوز بازنشسته نشده‌اند برای خدمات درمانی هزینه می‌کنند. این به معنای این است که دنیای دارو سود بسیار بیشتری از افرادی که سن بیشتری دارند، می‌برد!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *