گیاهان مضر برای اتاق خواب

اتاق خواب

اتاق خواب

هرچند قرار دادن گیاهان در اتاق خواب در علم فنگ شویی رد شده است؛ اما تجربه ثابت کرده که برخی از این گیاهان می‌توانند کیفیت خواب شما را بهبود ببخشند.

معرفی گیاهان آپارتمانی مضر برای اتاق خواب

امروزه به خاطر زندگی شهری و دیجیتالی اغلب افراد عصبی شده‌اند؛ این افراد برای آرامش اعصاب خود و تقویت روحیه به انواع و اقسام داروهای اعصاب و روان روی می‌آورند.

با این حال برای کاهش عصبانیت و ایجاد آرامش می‌توان به جای مصرف این داروهای شیمیایی، به پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی پرداخت. طبیعت می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی بر روی اعصاب و روان ما بگذارد و آرامش را به ما هدیه دهد. در ادامه مطلب به بررسی گیاهان مضر برای اتاق خواب به طور کامل پرداخته ایم.

نگهداری گیاهان مضر در اتاق خواب

داشتن چند گلدان گل و گیاه زیبا در منزل و یا آپارتمان و نگهداری از آن‌ها علاوه بر تمدد اعصاب و روان، به زیبایی منزل شما هم کمک می‌کند. این گیاهان را می‌توانید در تمام قسمت‌های منزل خود قرار دهید و از زیبایی زائدالوصف آن‌ها لذت ببرید. برای داشتن یک خواب راحت هم می‌توانید یک یا چند گلدان گل را در اتاق خواب خود قرار دهید. البته گفته شده که همه گیاهان برای این کار مناسب نیستند؛ در متن زیر راجع به این گیاهان ممنوعه توضیحاتی ارائه داده‌ایم.

آیا نگهداری از گیاهان در اتاق خواب مضر است؟

اکثر افراد این طور فکر می‌کنند که گیاهان در شب تولید دی‌اکسید کربن می‌کنند و نباید در اتاق خواب از آن‌ها استفاده شود. آن‌ها بر این باورند که وجود دی‌اکسید کربن در فضای اتاق خواب باعث مسمومیت با این گاز خطرناک خواهد شد.

این را باید بدانید که گیاهانی که در آپارتمان شما قرار دارند؛ با خاموش شدن لامپ و نبود نور دیگر نمی‌توانند فتوسنتز کنند. به عبارت بهتر فرایند تنفس سلولی آن‌ها آغاز می‌شود و از خود دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند؛ اما دی‌اکسید کربنی که گیاه در این مدت آزاد می‌کند، به قدری زیاد نیست که فضای اتاق را مسموم کند.

میزان آزاد شدن این گاز توسط گیاه بستگی به اندازه گیاه دارد. به همین دلیل است که افراد یک گیاه بزرگ را هرگز در اتاق خواب خود جای نمی‌دهند و یک یا چند گلدان کوچک را در آنجا برای لطیف کردن هوا قرار می‌دهند. دی‌اکسید کربنی که از این گیاهان کوچک آزاد می‌شود؛ هرگز نمی‌تواند باعث مسمومیت شخص بشود.

قرار دادن گیاه در اتاق خواب از دید علم فنگ شویی

محیط اتاق خواب محلی برای به دست آوردن آرامش و رفع خستگی روزانه است. اگر می‌خواهید یک خواب راحت و بی‌دغدغه را در اتاق خواب خود تجربه کنید؛ باید تمام نکات را راجع به یک اتاق خواب مناسب و استاندارد بدانید.

داشتن هارمونی رنگ، نظم و ترتیب و تهویه هوای مناسب از خصوصیات یک اتاق خواب مناسب است. اگرچه گفته می‌شود که وجود گل و گیاه در اتاق خواب برای آرامش روان موثر است؛ ولی علم فنگ شویی این موضوع را به شدت تکذیب می‌کند.

نگهداری گیاهان از دید علمی

در علم فنگ شویی گل‌ها و گیاهان دارای مرتبه بالایی هستند و همواره به نگهداری از گل و گیاهان در منزل توصیه شده است. این علم معتقد است که گیاهان دارای انرژی و عنصر یانگ هستند؛ اما نکته مهم اینجا است که عنصر یانگ در فنگ شویی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

به عبارت بهتر اصول فنگ شویی به ما می‌گوید که زیاد شدن این عنصر در اتاق می‌تواند یک خواب راحت و بدون دغدغه را به یک خواب ناآرام و بد تغییر بدهد. به همین دلیل متخصصان فنگ شویی توصیه می‌کنند که بهتر است افراد در اتاق خواب خود از هیچ گیاهی استفاده نکنند.

علت تاکید فنگ شویی برای نگهداری از گیاهان در اتاق خواب

علم فنگ شویی با تاکید بسیار اعلام می‌کند که اگر به دنبال یک خواب آرامش‌بخش و دور از دغدغه هستید؛ هرگز گیاهان را وارد فضای اتاق خواب خود نکنید. گیاهان دارای عنصر آب هستند و با توجه به اصول این علم، آب حاوی مقادیر زیادی از انرژی فعال یانگ است و این انرژی فعال برای اتاق خواب مضر است.

علم فنگ شویی حتی توصیه کرده از تابلوهایی که دارای مناظر طبیعی و آب و آبشار هم هستند در اتاق خواب خود استفاده نکنید. به جز گیاهان گلدانی و تابلوهای نقش گل و آب، گیاهان آکواریومی هم نباید اجازه ورود به اتاق خواب شما را داشته باشند.

آیا محیط اتاق خواب برای گل‌ها مناسب است؟

دلیل دیگری که برای قرار ندادن گل در اتاق خواب آمده است این است که یک گل برای تنفس و رشد احتیاج به هوای تازه دارد. اگر گل و گیاهان را در فضای بسته اتاق خواب قرار دهید؛ ممکن است که آن‌ها پژمرده شوند. در ضمن اتاق خواب‌ها اغلب فاقد نور هستند و یکی از عوامل برای رشد گیاه، وجود نور کافی است؛ نبود و یا کمبود نور می‌تواند موجبات از بین رفتن گل را فراهم کند. دمای محیط اتاق خواب هم به دلیل بسته بودن ممکن است بالا باشد که این دمای بالا به افسردگی و در نهایت نابودی گل می‌انجامد. در کل چون محیط اتاق خواب برای نگهداری گل مناسب نیست؛ بنابراین بهتر است که در اتاق خوابتان از گل‌ها و گیاهان استفاده نکنید.

سخن پایانی

گیاهان همواره نماد شادابی و باعث آرامش اعصاب بوده‌اند. نگهداری از آن‌ها در منزل علاوه بر شادابی ما، محیط خانه را هم زیبا می‌کند. قرار دادن چند گلدان کوچک گل در اتاق خواب می‌تواند فضای اتاق خواب شما را معطر کرده و نفس کشیدن را راحت‌تر کند. اگرچه علم فنگ شویی به شدت با قرار دادن گل در فضای بسته اتاق خواب به دلیل تلاقی انرژی‌ها مخالفت می‌کند.

سوالات متداول گیاهان مضر برای اتاق خواب

آیا دی‌اکسید کربن گیاهان آپارتمانی در اتاق خواب خطرناک است؟

این یک باور عمومی است که گیاهان در شب با تولید دی‌اکسید کربن ممکن است باعث مسمومیت شوند. ولی واقعیت این است که مقدار گاز تولید شده توسط گیاهان، به حدی نیست که بتواند مشکل‌ساز و باعث مسمومیت شود.

از چه گیاهانی در اتاق خواب خود استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید در اتاق خواب خود حتما گیاهی داشته باشید؛ یک یا چند گیاه در گلدان‌های کوچک را در نظر بگیرید. آلوئه ورا، گیاه ماری، اسطوخودوس، گیاه عنکبوتی، پاپیتال انگلیسی و پوتوس طلایی بهترین گیاهان برای قرار دادن در اتاق خواب هستند.

چرا علم فنگ شویی نگهداری گیاه در اتاق خواب را منع می‌کند؟

علم فنگ شویی با پافشاری زیاد معتقد است که انرژی یانگ گیاهان بسیار زیاد است و این انرژی وقتی در یک فضای بسته مثل اتاق خواب قرار بگیرد می‌تواند آرامش خواب را بر هم بزند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *