۱۰ خواص و فوائد شگفت‌انگیز ژلاتین برای پوست، مو، گوارش، مفاصل و بدن

ژلاتین برای سلامتی خواص و فواید زیادی دارد ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: بهبود رشد مو، ناخن و پوست، کاهش ورم مفاصل، تقویت عمومی بدن و پوست، بهبود گوارش، تقویت رشد عضلانی، مستحکم‌تر کردن عروق خونی و شبکه‌های درون‌سلولی، بهینه‌سازی سوخت‌وساز بدن، سم‌زدایی از بدن، مستحکم‌تر کردن استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به تنظیم وزن بدن، از بین بردن اختلالات خواب و کمک به تسریع بهبود زخم‌ها.
ژلاتین
ژلاتین یک عنصر منحصربه‌فرد در رژیم روزانه‌ی خیلی مردم است. ژلاتین از کلاژن که از محصولات جانبی حیوانات مختلف به دست می‌آید، ساخته می‌شود. یک ماده‌ی ترد، بی‌رنگ، مات و بدون طعم. به ظاهرش نمی‌خورد، اما همین ماده بخش پایه و اصلی بسیاری از مواد مانند ژله، بستنی، ماست، آدامس‌های آب‌نباتی، مارشمالو، برخی دسر‌های ژله‌ای خاص و رنگ‌های خوراکی متنوع است. کاربرد‌های غیرخوراکی این ماده هم گسترده است و در عکاسی، داروسازی و بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی به کار می‌رود. شما می‌توانید برای کاربرد‌های خانگی ژلاتین را در قالب ورقه، گرانول یا دانه‌های ژلاتین یا پودر ژلاتین تهیه کنید. در ضمن می‌توانید شما می‌توانید برای بهره بردن از خواص سلامتی این ماده از مکمل‌های ژلاتین استفاده کنید.
ژلاتین اساساً از ترکیب پروتئین‌ها و پپتید‌ها ساخته‌شده و منبع فوق‌العاده‌ای است از اسید‌های آمینه که برای بسیاری از فرآیند‌های بدن ضروری هستند. به‌علاوه ازآنجاکه ژلاتین از پروتئین‌های استخراج‌شده از حیوانات به دست می‌آید، برخلاف پروتئین‌های گیاهی بدن نیاز به شکستن و تبدیل آن‌ها به اشکال قابل‌استفاده برای انسان ندارد. ژلاتین معمولاً از محصولات گوشتی و چرمی به دست می‌آید، اما اخیراً محصولات دریایی هم به منبع جدیدی برای استخراج آن تبدیل‌شده‌اند. ژلاتین را بیش از همه از پوست خوک، اسب و استخوان‌های گاو به دست می‌آورند. تولید ژلاتین صنعتی بزرگ در سطح جهانی است و سالانه میلیون‌ها تن از آن برای استفاده‌های مختلف تولید می‌شود.
ارزش غذایی ژلاتین
ازنظر مواد تشکیل‌دهنده مغذی، ژلاتین منبع خوبی برای تعداد زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد ارگانیک دیگر است. موادی مانند مس، سلنیوم و فسفات. ضمن اینکه منبع خوب پروتئین هم هست. ۹۸ تا ۹۹ درصد این ماده در حالت خشک را پروتئین تشکیل می‌دهد، اما این پروتئین‌ها شامل همه‌ی اسیدآمینه‌های موردنیاز انسان نمی‌شود یعنی نمی‌توان آن را منبع کاملی برای پروتئین حساب کرد، اما بااین‌حال بسیاری از پروتئین‌های موردنیاز بدن انسان را تأمین می‌کند.
خواص و فواید ژلاتین
بیایید باهم به خواص و فواید زیاد ژلاتین که آن را به ماده‌ای مفید در رژیم غذایی ما تبدیل کرده نگاهی بیندازیم:
کنترل وزن بدن
چندین پژوهش نشان داده‌اند که ژلاتین باعث افزایش تولید هورمون رشد در انسان می‌شود و هم‌زمان به خاطر داشتن مواد مغذی و اسید‌های آمینه موجب افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود. علاوه بر این به دلیر داشتن فیبر و پروتئین باعث می‌شود احساس سیری کنید و حس اشتهای زیادی‌تان را از بین می‌برد. به همین دلیل ژلاتین برای افرادی که می‌خواهند وزنشان را کنترل کنند گزینه‌ی خوبی برای گنجاندن در رژیم غذایی روزانه است.
بهبود زخم‌ها
زخم‌ها برای بهبود نیازمند پروتئین هستند و ژلاتین هم حاوی نوع خاصی از اسیدآمینه به نام گلیسین است که مستقیماً در کاهش التهاب نقش دارد. درنتیجه با مصرف ژلاتین زخم زودتر از مرحله‌ی التهاب وارد مرحله‌ی ترمیم می‌شود. علاوه براین اسیدآمینه‌های دیگری هم در ژلاتین وجود دارد که موجب رشد پوشت جدید و بافت‌های آسیب‌دیده می‌شوند.
ناخن، مو و دندان
مردم مدام دنبال راه‌هایی جدید برای حفاظت از مو و پوست و دندان و ناخن‌هایشان هستند. کراتین، یکی از پروتئین‌هایی که در ژلاتین وجود دارد، نقشی اساسی در سلامت پوست و موی ما دارد؛ بنابراین مصرف ژلاتین راهی ساده و مؤثر برای تضمین حفظ سلامت این بخش‌ها از بدن ماست.
سلامت استخوان و مفاصل
پروتئین‌های موجود در ژلاتین به همراه سلنیوم، فسفر و مس باعث استحکام استخوان‌ها و افزایش تراکمشان می‌شوند؛ بنابراین مصرف ژلاتین مانع بروز پوکی استخوان می‌شود. با مصرف ژلاتین از بیماری‌هایی مانند آرتروز و التهاب مفاصل هم پیشگیری می‌شود. به‌علاوه ژلاتین می‌تواند به رشد و حفظ سلامت غضروف‌ها هم کمک کند.
تقویت سیستم ایمنی بدن
پرولین یک اسیدآمینه‌ی دیگر است که به مقدار زیاد در ژلاتین یافت می‌شود و در بهبود عملکرد دستگاه ایمنی نقش مهمی دارد. پس با مصرف روزانه‌ی ژلاتین با قدرت بیشتری به جنگ بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌توانیم برویم.
کمک به خواب آسوده‌تر
پژوهش‌ها نشان داده‌اند بین گلیسین و بهبود چرخه‌های خواب و آنزیم‌هایی که کیفیت و طول خواب را افزایش می‌دهند ارتباط برقرار است. بهبود چرخه‌های خواب و استراحت کافی بدن خود موجب سوخت‌وساز بهتر بدن و بالا رفتن سلامت عمومی ما می‌شود.
اثرات ضد پیری بر پوست
ژلاتین درواقع کلاژن خشک‌شده است و کلاژن مهم‌ترین ماده‌ی پوست ما و ضامن حفظ انعطاف و استحکام سلول‌های پوستی است. با مصرف ژلاتین و افزایش میزان کلاژن پوست ما جوان‌تر و سالم‌تر باقی می‌ماند.
تنظیم سوخت‌وساز بدن
همان‌طور قبلاً گفتیم، ژلاتین منبع فوق‌العاده‌ای از اسید‌آمینه‌ها است و تقریباً یک منبع کامل پروتئین است. معنای این است که همه‌ی فعالیت‌های بدن ازجمله ساخت سلول‌های جدید، حذف سلول‌های بیمار، افزایش ماهیچه، استفاده‌ی مناسب و بهینه از مواد غذایی و بسیاری از عملکرد‌های دیگر بدن با خوردن ژلاتین بهبود و تقویت خواهند شد.
سلامت گوارش
ژلاتین به‌طور طبیعی آب را به خودش جذب می‌کند بنابراین شبیه فیبر عمل می‌کند و موجب حجیم شدن مدفوع می‌شود؛ با حجیم کردن مدفوع ژلاتین می‌تواند اختلالاتی مثل یبوست را کاهش دهد. همچنین موجب تحریک ترشح مایعات گوارشی و افزایش حرکات دودی عضلات روده می‌شود. این اثر ژلاتین می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به سامت عمومی بدن را برطرف کند، چون یبوست و ناتوانی در جذب مناسب مواد مغذی علت بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات مربوط به بدن ما می‌شود.
رهایی از دست حساسیت‌های گوارشی
مطالعات نشان داده‌اند که بین ژلاتین و درمان مشکلات جهاز هاضمه ارتباط برقرار است. ژلاتین می‌تواند واکنش‌های آلرژیکی که عموماً ناشی از «سندروم روده‌ی چکه کن» یا روده‌ی نفوذپذیر است را درمان کند؛ بنابراین ژلاتین از طریق درمان زخم‌ها و پارگی‌های دستگاه گوارش موجب می‌شود مشکلات آلرژیکی ناشی از آن بهبود یابد و درنتیجه بدن می‌تواند از طیف وسیعی از مواد غذایی که پیش‌ازاین به علت حساسیت از آن‌ها محروم بود بهره ببرد.
تنها عوارض جانبی که برای مصرف ژلاتین گزارش‌شده آروغ زدن، نفخ و رودل بوده است، اما این عوارض بسیار نادر هستند. مسئله‌ی دیگر نگرانی بایت انتقال بیماری‌های دام مانند جنون گاوی از طریق ژلاتین به انسان است که در ایام شیوع جنون گاوی مطرح‌شده بود، اما تاکنون هیچ مدرک و نشانه‌ای مبنی بر صحت این شایعات به دست نیامده است و هیچ‌کدام از سازمان‌های غذا و داروی سراسر جهان خطری در استفاده از ژلاتین تشخیص نداده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *