۱۰ ویژگی جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی

لغو ویزای گرجستان، باعث افزایش سفر گردشگران ایرانی به این کشور شده است. ۲۵ هزار گردشگر ایرانی گرجستان در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۱۴۷ هزار در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

برنامه سفر بدون ویزای ایرانیان به گرجستان که ژانویه ۲۰۱۱ شروع شده بود، یکم ژوئیه ۲۰۱۳ به تعلیق در آمد. ولی این برنامه پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی از ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ دوباره از سر گرفته شد.

در حال حاضر هفته ای ۱۸ پرواز مستقیم از ایران به تفلیس انجام می‌شود و در نوروز که تعداد سفرها بیشتر می‌شود، قرار است هفت پرواز دیگر به این تعداد اضافه شود.

در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به ۱۰ ویژگی گرجی‌ها که ممکن است برای ایرانی‌ها عجیب به نظر برسد.

۱. کلمات فارسی در زبان گرجی:به دلیل مناسبات نزدیک و تاریخی بین ایران و گرجستان تعداد زیادی لغت فارسی وارد زبان گرجی شده است. کلماتی مانند کوچه، پرده، مغازه، لوبیا، گمان، مزد، مسخره، پنجره و نام‌هایی مانند سهراب، طهماسب، گرگین، لیلا و کتایون. البته این به این معنی نیست که فارس زبانان می‌توانند با این کلمات مشترک با گرجی‌ها ارتباط برقرار کنند. در گرجستان رایج‌ترین زبان خارجی روسی است.

۲. علاقه شدید به لباس‌های تیره:باور عمومی این است که فقط گرجی‌ها هستند که با رنگ مشکی خوش‌تیپ می‌شوند. برخی هم معتقدند که رنگ مشکی نمادی از سنت، فرهنگ و تاریخ پرآشوب و غمناک گرجستان است. اگر در گرجستان لباس‌های روشن و رنگارنگ به تن داشته باشید گرجی‌ها بلافاصله متوجه می‌شوند که خارجی هستید.

۳. صلیب کشیدن: حدود ۸۵ درصد مردم گرجستان خود را به مسیحیت ارتدکس معتقد می‌دانند. گرجی‌ها به کلیسا بیشتر از دیگر نهادهای اجتماعی و سیاستمداران اعتماد دارند. تقریبا همه گرجی‌ها به وجود خدا و بهشت و جهنم معتقدند و دین را منبع راستین وظایف و قوانین اخلاقی می‌دانند. بسیاری از جوانان ازدواج رسمی را به ازدواج سفید ترجیح می‌دهند و معتقدند سقط جنین باید به صورت قانونی ممنوع شود. بیشتر آنها هنگام رد شدن از مقابل کلیسا صلیب بر چهره می‌کشند.

۴. زندگی خانوادگی: حدود ۷۰ درصد از جوانان گرجی با والدین خود زندگی می‌کنند و معمولا پس از ازدواج از خانواده جدا نمی‌شوند و همراه پدر و مادر و حتی پدربزرگ و مادربزرگ خود به زندگی ادامه می‌دهند. یکی از دلایل این کار توانایی مالی پایین برای خرید خانه است. همچنین خانه به صورت سنتی به پسر خانواده می‌رسد و آنها تمایلی برای ترک خانه‌ای ندارند که در نهایت به خودشان می‌رسد.

۵. شب زندهداری: گرجی‌ها به این مشهورند که دیر می‌خوابند و دیر بیدار می‌شوند. شهر تفلیس به شهر شب‌ها معروف است و تازه با غروب آفتاب بیدار می‌شود. گرجی‌ها در شب زنده داری‌های‌شان از شراب‌های ناب خود می‌نوشند و بدون نگرانی از زود بیدار شدن دم را غنیمت می‌شمارند. شاید به همین دلیل است که مدارس و اداره‌ها از ساعت ۹ صبح به بعد باز می‌شوند. اگر دیدید خیابان‌های تفلیس تا ساعت ۱۱ صبح خلوت است، تعجب نکنید!

۶. حضور زنان در جامعه: در گرجستان معمولا زنان مسئولیت‌های سنگین را در خانواده و اجتماع به عهده می‌گیرند و به صورت چشم‌گیری در مشاغلی که از نظر ایرانی‌ها “مردانه” به شمار می‌روند حضور دارند. جالب است که کلمه دِدا که در اکثر زبان‌ها به معنی پدر است در زبان گرجی به معنی مادر است. در زبان گرجی ماما یعنی پدر! زنان گرجی به‌طور متوسط ۱۳ برابر بیشتر از مردان در خانه کار می‌کنند. به طور کلی، حتی از نظر زنان گرجی رسیدگی به کارهای روزمره خانه در شان مرد گرجی نیست.

۷. فقر فراگیر: گرجی‌ها می گویند بزرگترین مشکل کشورشان فقر و بیکاری است. حتی خانواده های طبقه متوسط ممکن است توان خرید یک دستگاه تلویزیون یا یخچال نو را نداشته باشند. از هر پنج خانواده یک خانواده برای خرید غذا پول قرض می‌کند. بیش از ۳۰ درصد جوانان بیکار و از نظر مالی وابسته به خانواده خود هستند. طبق گزارش اداره آمار ملی گرجستان در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۲ هزار نفر از جوانان گرجی برای یافتن شغل این کشور را ترک کرده‌اند. الان که طرح لغو رژیم ویزا و تردد آزاد اتباع گرجستان به اروپا توسط پارلمان اروپا تصویب شده این نگرانی وجود دارد که نیروی کار جوان این کشور راهی اروپا شود.

۸. سیگار در مکان‌های عمومی:سیگار کشیدن در مکان های عمومی مانند رستوران ها و کافه ها آزاد است. اگرچه برخی از مکان‌ها فضایی را برای غیر سیگاری‌ها در نظر می‌گیرند ولی در عمل دود سیگار تمام فضا را پر می‌کند. نوجوانان بیشتر پول توجیبی ماهانه خود را صرف خرید سیگار می‌کنند (حدود ۳۰ دلار). البته دولت به تازگی اعلام کرده که قصد دارد محدودیت هایی برای سیگار کشیدن در مکان های عمومی درنظر بگیرد.

۹. کلوبهای شبانه: معمولا کلوب‌های شبانه که توسط خارجی‌ها اداره می‌شوند به مردان گرجی اجازه ورود نمی دهند. این امر اخیرا صدای اعتراض نخست وزیر این کشور را نیز درآورد. برخی ها می گویند چون گرجی ها از قوانین و قیمت ها مطلع هستند، این‌گونه کلوب‌ها نمی توانند بهای گزافی را که از خارجی‌ها طلب می کنند از آنها بگیرند. ولی باور غالب این است که صاحبان این کلوب‌ها نمی‌خواهند مردان گرجی احیانا “از روی تعصب” برای فعالیت روسپی‌های گرجی دردسر ایجاد کنند.

۱۰. امنیت: اگر از شهر زیبای تفلیس دیدن می‌کنید نگران نباشید که چه ساعتی بیرون می‌روید؛ معمولا امنیت در این شهر در هر ساعت از شب بالاست. بسیاری این امنیت و عدم وجود فساد در سیستم پلیس را مدیون اصلاحات رئیس جمهور غربگرای پیشین میخائیل ساکاشویلی می‌دانند که به مدت ۹ سال، تا ۲۰۱۳ میلادی، در قدرت بود. قبل از آن در هر محله یک “گای بیجی” یا همان باجگیر جولان می داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *