۱۷ ماسک طبیعی برای روشن شدن پوست

maske-brite (1)

کمبود اکسیژن و خون در پوست مهمترین عاملی است که باعث می شود پوست شما کدر، خسته و بی روح به نظر برسد. قرار گرفتن در معرض آلودگی و گردوغبار بیش از حد، قرار داشتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید، استرس مزمن و در نهایت کمبود مواد مغذی خاص در رژیم غذایی از دیگر علل تیره شدن پوست هستند. ماسک روشن کننده پوست به ماسک هایی اطلاق می شود که با برداشتن لایه های پوستی تیره، کدر و مرده موجب روشن شدن و سفیدی پوست می شوند. در مقاله «ماسک روشن کننده پوست – ۱۷ ماسک طبیعی برای روشن شدن پوست» قصد داریم شما را با مجموعه ای نسیتا کامل از ماسک های روشن کننده پوست آشنا کنیم.

ساده ترین و در دسترس ترین راه برای روشن کردن پوست استفاده از ماسک های خانگی است. اگرچه این ماسک ها اثر دائمی ندارند اما حسنشان این است که عوارض جانبی به همراه نداشته و ارزان قیمت هستند. اگر قرار است چند روز دیگر به یک مهمانی مهم بروید و می خواهید پوستی شفاف و درخشان داشته باشید این ماسک ها را امتحان کنید. قبل از آموزش دستورالعمل های هفده گانه ماسک روشن کننده پوست، شما را با دو ماده مهم در تهیه ماسک های روشن کننده یعنی سفیده تخم مرغ و آب لیموترش آشنا می کنیم.

توچه: اگر سابقه استفاده از یک ماسک را ندارید ابتدا آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید تا در صورت بروز آلرژی متوجه شوید. همچنین ماسک ها را در آرامش کامل و با فکری آرام استفاده کنید و در زمان استفاده، از صحبت کردن، خندیدن و حرکت کردن بپرهیزید تا تاثیر بیشتری بر روی پوست داشته باشد و از به وجود آمدن چین وچروک های صورت جلوگیری به عمل آید.

سفیده تخم مرغ برای روشن تر شدن پوست

سفیده تخم مرغ علاوه بر اینکه پوست شما را سفید می کند، برای از بین بردن جوش های صورت هم موثر است. یک عدد سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید تا شبیه کف شود، سپس آن را روی پوست تان بمالید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با خیال راحت دراز بکشید بعد پوست تان را با آب ولرم بشویید و در آخر کمی آب خنک روی صورت تان بریزید. می بینید که بعد از چند روز پوست تان کاملا تغییر می کند.

سفیده تخم مرغ

آبلیمو برای از بین بردن رنگ برنزه پوست

آبلیمو از ترکیباتی است که برای از بین بردن رنگ برنزه پوست بسیار استفاده و امتحان شده است. لیمو را قاچ کرده و روی ناحیه‌ای که برنزه شده بمالید. ۲ دقیقه آن را ماساژ دهید و به‌مدت ۱۰ دقیقه آن را به حال خود رها کنید سپس مثل همیشه دوش بگیرید.

اسید سیتریک داخل آبلیمو، سلول‌های مرده را از بین می‌برد و در نتیجه پوست برنزه شده به خوبی از بین می‌رود. با اینکه این شیوه به شما کمک خواهد کرد تا احساس تازگی کنید اما هنگام به کار بردن آن دقت کنید، اگر پوست‌تان شروع به خارش کرد، آن را سریع بشویید. این امکان هم وجود دارد که پوست شما حساس شود، از این‌رو قادر به تحمل تاثیر این اسید روی پوست‌تان نخواهد بود.

آبلیمو

استفاده از آبلیمو برای روشن شدن پوست

ترکیب آب سیب زمینی و آبلیمو، یک ماسک روشن کننده پوست

  • آب سیب زمینی
  • آب لیموترش تازه

ماسک آب سیب زمینی و آب لیموترش، اولین ماسک روشن کننده پوست. سیب زمینی خاصیت روشن کنندگی طبیعی دارد و همراه با آب لیمو که خصوصیات مشابهی دارد می تواند به صورت طبیعی پوست تیره را روشن کند. برای بهره گیری از این ویژگی، آب سیب زمینی را با آب لیمو به مقادیر مساوی مخلوط کنید و مخلوط به دست آمده را روی نقاط تیره شده پوست قرار دهید، اگر این روش را به طور مرتب انجام دهید نقاط تیره شده پوست صورت تان به صورت چشمگیری روشن خواهد شد.

ترکیب آب سیب زمینی و آبلیمو

ماسک روشن کننده پوست خرمالو

  • ۲ عدد خرمالو
  • یک عدد هویج

با همین مواد غذایی موجود در منزل می‌توانید پوست‌تان را روشن و شفاف نگه دارید. خرمالوها را با هویج رنده شده مخلوط کنید و روی پوست خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر داشته باشید تا این ماسک خوش‌رنگ اثر خود را روی پوست‌تان بگذارد، بعد از آن پوست‌تان را به آرامی با آب سرد بشویید. با دیدن پوست خود در آینه تعجب نکنید چون بدون شک پوست‌تان روشن و شفاف‌تر از قبل شده است.

ماسک روشن کننده پوست خرمالو

پوستی روشن تر با ماسک موز

  • یک عدد موز رسیده
  • یک قاشق چایخوری عسل
  • یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه

در یک کاسه کوچک یک عدد موز رسیده را با یک چنگال له کنید. سپس به ان عسل و آب لیمو ترش را اضافه کنید و بخوبی مخلوط کنید. صورت را با یک صابون ملایم بشویید و با حوله نرمی خشک کنید. با انگشتان تمیز ماسک را به صورتتان بمالید. ماسک را بصورت لایه ضخیمی روی پوستتان بگذارید تا ۱۵-۱۰ دقیقه بماند. وقتی این زمان طی شد صورت را با آب گرم بشویید.

پوست موز برای زیبایی

ماسک روشن کننده پوست با موز و عسل

تمیز کردن پوست با ماسک نشاسته

  • یک قاشق چایخوری نشاسته
  • یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب (یا شیر)
 مقاله مرتبط:   درمان لک صورت – ۲۱ مورد از راه های از بین بردن لک صورت

اگر تیرگی پوست شما ناشی از آلودگی است می توانید از ماسک تمیز کننده نشاسته استفاده کنید. نشاسته به دلیل چسبندگی خاصیت تمیز کردن پوست را دارد و تمام جرم های پوستی را گرفته و در ترمیم جوش ها نیز بسیار موثر است. برای درست کردن ماسک نشاسته می‌توانید از نشاسته و ماست کم چرب استفاده کنید (همچنین می‌توانید به جای ماست از یک قاشق شیر استفاده کنید). پس از مخلوط کردن مواد، ترکیب حاصل را به آرامی بر روی پوست زده و صبر کنید تا کاملا جذب و خشک شود و ابتدا با آب ولرم و سپس با آب خنک و سرد بشویید. از این ماسک نیز هفته ای یک الی دو بار استفاده کنید.

نشاسته

ماسک تخمه آفتابگردان برای روشن شدن پوست تیره

  • ۳ قاشق غذاخوری مغز تخمه آفتابگردان
  • مقداری شیر (برای خیساندن تخمه ها)

مغز تخمه ها را داخل شیر ریخته و بگذارید یک شب داخل شیر خیس بخورند. در هنگام صبح آن را آسیاب کنید و مقدار کمی زعفران داخل آن بریزید. این ماسک را روزانه استفاده کنید. این ماسک برای روشن شدن و لطیف شدن پوست های تیره بسیار عالی می باشد. اگر به مدت طولانی استفاده شود باعث روشن شدن و از بین رفتن لکه های تیره پوست نیز می شود.

تخمه آفتابگردان

ماسک روشن کننده پوست بادام

این ماسک خانگی تهیه شده از بادام می تواند برای رنگ پوست شما معجزه کند. این ماسک را روزانه و به مدت ۲ هفته استفاده کنید و خودتان نتیجه آن را ببینید. این ماسک بهتر از هر محصول مراقبت پوستی که در بازار موجود است، می باشد.

  • ۳-۴ عدد بادام
  • مقداری شیر (برای خیساندن بادام ها)

در هنگام صبح ۴-۳ عدد بادام (بسته به ناحیه ای از صورت یا بدن که می خواهید این ماسک را بر روی آن به کار ببرید) را در مقداری شیر بخیسانید. شب هنگام این بادام ها را در شیر له کنید تا خمیر نرمی به دست آید.و آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا صبح روی صورتتان بماند. بعد از بیدار شدن ماسک را با با آب سرد از صورتتان بشویید. با این ماسک پوستتان به همان اندازه که شفاف می شود روشنتر نیز خواهد شد. برای پوست های خشک می توان هر روز از این ماسک استفاده کرد. برای پوستهای چرب ۲ بار در هفته.

ماسک روشن کننده پوست بادام

ماسک روشن کننده پوست بادام و شیر

ماسک روشن کننده پوست خیار و هندوانه

  • ۲ قاشق غذاخوری آب خیار
  • ۲ قاشق غذاخوری آب هندوانه
  • یک قاشق چایخوری ماست
  • یک قاشق چایخوری پودر شیر

تمام مواد را با هم مخلوط کرده و روی پوستتان بمالید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند. هندوانه به پاکسازی پوست کمک کرده و لکه های پوستی را از بین می برد و مانند تونر عمل می کند. آب خیار به علت اثر روشن کنندگی پوست شناخته شده می باشد.

ماست، پوست را نرم و سفت می کند. پودر شیر به عنوان یک عامل اتصالی در این ماسک عمل کرده و همچنین باعث پاکسازی و روشن شدن پوست نیز می شود. این ماسک یک ترکیب فوق العاده برای شفافیت و درخشندگی پوست می باشد. شما باید این ماسک را امتحان کنید تا تاثیر خارق العاده آن را بر روی شفافیت پوستتان ببینید.

 

رنگ پوست روشن تر با تخم مرغ و لیموترش

  • ۲ عدد سفیده تخم مرغ
  • یک عدد لیموترش تازه

برای تهیه ماسک روشن کننده پوست تخم مرغ و لیموترش، ابتدا سفیده ها را با آب لیموترش مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به خوبی بزنید تا کاملا حالت کرمی شکل پیدا کند. قبل از این‌که شب به تخت‌خواب بروید، این کرم را به صورت‌تان بمالید. زمانی که از این کرم استفاده می‌کنید باید حتما هنگام روز کرم ضدآفتاب بزنید.

اولین قدم در زیباسازی پوست، برداشتن سلول‌های سطحی مرده از روی پوست است، بنابراین شاید بتوان گفت اگر می‌خواهید پوست‌تان دوباره طراوت از دست رفته خود را بازیابد، باید از پوست لایه‌برداری کنید تا به رشد سلول‌های جوان کمک کنید و تا حدی نیز باعث کاهش چروک‌های شوید.

ابتدا صورت‌تان را با یک پاک‌کننده بدون چربی بشویید و سپس با ۲ انگشت‌ لایه‌بردار طبیعی را روی پوست ماساژ دهید، بهتر است اطراف چشم و دهان از لایه‌بردار استفاده نکنید.

 مقاله مرتبط:   تغییر در ظاهر و بافت موها نشانه ای از مشکلات نهفته سلامتی است

ماسک روشن کننده پوست صورت با هندوانه

  • یک فنجان هندوانه (بدون هسته)
  • نصف موز رسیده
  • نصف فنجان ماست ساده

در یک کاسه تمیز با چنگال مواد را با هم ترکیب کرده تا شکل خمیر در آیند. همان طور که در بالا ذکر شد از مخلوط کن نیز می توان استفاده کرد به شرطی که مواد آبکی نشود. اگر خمیر سفت شد می توانید به آن مقداری آب اضافه کنید و اگر بسیار رقیق بود می توانید به آن ماست بیشتری بزنید. ماسک را داخل یک ظرف تمیز ریخته و به مدت حداقل ۱ ساعت بگذارید در یخچال بماند. سپس لایه نازکی از آن را به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه روی پوست تمیز قرار دهید. با آب سرد صورت آبکشی کنید.

ماسک روشن کننده پوست خیار و هندوانه

ماسک روشن کننده پوست صورت با هندوانه

اسکراب شکر و گلیسیرین برای روشن شدن برنزگی پوست

وقتی پوست خود را لایه‌برداری کنید، سلول‌های مرده پوست‌تان از بین می‌رود. این روش می‌تواند به راحتی پوست برنزه شما را از بین ببرد. وقتی صورت خود را لایه‌برداری می‌کنید از اسکرابی استفاده کنید که دانه‌های ریز نرم داشته باشد تا صورت شما را دچار التهاب یا خراشیدگی نکند. همچنین مراقب باشید اسکراب را با ملایمت استفاده کنید و بیش از حد آن را روی پوست خود نمالید.

زمان لایه‌برداری بدن، می‌توانید از اسکراب‌های معمولی بدن استفاده کنید که حاوی نمک طبیعی هستند. اما اگر پوست شما سخت برنزه و سوخته شده است، سعی کنید تمامی آن را در یک مرحله برندارید چون ممکن است به پوست شما آسیب برسد. برای تهیه اسکراب روشن کننده شکر، گلیسیرین و آبلیمو به مواد زیر نیاز داریم:

  • نصف فنجان شکر
  • چند قطره گلیسیرین
  • یک چهارم فنجان آبلیمو

شکر، گلیسیرین و آبلیمو را در یک کاسه مخلوط کنید. این اسکراب را روی نواحی برنزه شده پوست خود بمالید. شکر پوست شما را به خوبی لایه‌برداری کرده و گلیسیرین آن را نرم خواهد کرد در حالی که لیمو برنزگی پوست شما را روشن‌تر خواهد کرد.

پوستی روشن با ماسک روشن کننده پوست عسل و گلیسیرین

  • ۳-۴ قاشق غذاخوری عسل
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • یک قاشق غذاخوری گلیسیرین
  • یک قاشق چایخوری لیمو
  • مقدار کمی پودر نمک دریا

اگر می‌خواهید یک کرم روشن کننده پوست دست تهیه کنید که در عین روشن کردن پوست لایه‌برداری مناسبی از پوست دست‌های‌تان داشته باشید می‌توانید به راحتی آن را در آشپزخانه منزل‌تان تهیه کنید. برای تهیه این کرم کافی است سفیده تخم‌مرغ ها را از زرده جدا کنید و با گلیسیرین مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید. سپس عسل و لیمو را به این ترکیب اضافه کنید و در نهایت پودر ریز شده نمک دریا را به آن بیفزایید و آن را به خوبی هم بزنید.

این کرم خیلی ساده تهیه می‌شود اما از آنجا که برای تهیه آن از تخم‌مرغ استفاده شده خیلی زود خراب می‌شود. پس باید از آن در یخچال مراقبت کرد. برای استفاده از این کرم کافی است مقداری از آن را روی پوست دست بمالید و با کمک سرانگشتان پوست دست را به خوبی ماساژ دهید. بهتر است بعد از ماساژ دست‌ها اجازه دهید این کرم به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه روی دست‌های‌تان بماند.

عسل

ماسک روشن کننده پوست عسل

ماسک روشن کننده پوست توت فرنگی

  • ۴-۵ عدد توت فرنگی تازه
  • یک قاشق غذاخوری آبلیمو
  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق غذاخوری ماست ساده
  • ۱-۲ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر (در صورت نیاز)

برای تهیه ماسک روشن کننده پوست صورت با توت فرنگی، توت فرنگی ها را برش داده و با چنگال له کنید، سپس آبلیمو، ماست و عسل را درون ظرف بریزید و مواد را به خوبی هم بزنید. اگر ماسک بیش از حد آبدار است ۲-۱ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر بریزید.

بلغور جو دوسر هم برای پوست مفید است و به جذب روغن اضافی کمک می کند. صورت خود را بشوئید و هیچ آرایشی نداشته باشید. ماسک خانگی توت فرنگی را بر روی صورت و گردن بزنید. به آرامی پوست خود را ماساژ دهید تا لایه برداری شود. ۲۰-۱۵ دقیقه بعد صورت خود را بشویید. این کار را یک تا دوبار در هفته انجام دهید.

توت فرنگی

ماسک روشن کننده پوست ماست و خیار

  • نصف یک عدد خیار
  • ۱-۲ قاشق سوپ‌خوری ماست تازه

خیار برای پوست‌های خشک معجزه‌آساست. از دیرباز خانم‌ها برای لطافت و روشنی پوستشان، صورت خود را با ورقه‌های نازک خیار می‌پوشانند. خیار را پوست کنده، رنده کنید و به صورت پوره در بیاورید. ماست را به خیار اضافه کنید و هم بزنید تا به صورت کرم یکدست در بیاید.

کرم را (به استثنای دور چشم‌ها) روی صورت و گردن خود بمالید و حدود ۱۵ دقیقه نگه دارید. صورتتان را خوب ماساژ دهید و با آب خنک بشویید، خواهید دید که پوستتان نرم و روشن خواهد شد. دست به کار شوید و این ماسک روشن کننده پوست ماست و خیار را تهیه کنید و به پوست خود لطافت و زیبایی ببخشید.

 مقاله مرتبط:   خواص آب نارگیل – ۲۰ خاصیت آب نارگیل

ماسک کدو حلوایی برای روشن شدن پوست

  • ۲ پیمانه پوره کدو حلوایی
  • ۴ قاشق غذاخوری عسل
  • ۴ قاشق غذاخوری ماست ساده
  • یک سوم پیمانه بادام له شده
  • یک چهارم قاشق چایخوری روغن زیتون

همه مواد را با هم مخلوط کنید و روی پوست تمیز و مرطوب بمالید زیرا آنزیم ها وقتی پوست خیس است فعال تر خواهند بود. اجازه دهید ماسک ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. بهترین مکان برای استفاده نیز داخل حمام گرم و مرطوب است. ماسک را با آب گرم از روی صورت بشویید. کدو حلوایی مملو از ویتامین های A و C و آنزیم های مفید برای روشن کردن پوست است.

ماسک کدو حلوایی برای روشن شدن پوست

ماسک کدو حلوایی برای روشن شدن پوست

روشن شدن پوست خشک با ماسک عسل و آبلیمو

  • ۲ قاشق غذاخوری خامه یا سرشیر طبیعی
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب یا آبلیمو

خامه طبیعی را با عسل و سرکه سیب یا آبلیمو مخلوط کنید. پوست‌تان را تمیز بشویید و مخلوط را برای ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. سپس صورت‌تان را با آب ولرم و بعد با آب خنک (نه سرد) آبکشی کنید. این ماسک هم حساسیت و آسیب‌دیدگی پوست‌تان را التیام می‌بخشد، هم لایه‌برداری می‌کند و هم در عین روشن کردن پوست، میزان رطوبت آب را تنظیم می‌کند. میزان باز بودن منافذ پوست‌تان با همین فرمول ساده تنظیم می‌شود و لکه‌های ناشی از آکنه هم با استفاده از آن به مرور از بین می‌رود. میزان مجاز استفاده از ماسک روشن کننده پوست عسل و آبلیمو دو بار در هفته می باشد.

ماسک موز و روغن بادام برای روشن تر شدن پوست

  • یک عدد موز رسیده
  • یک قاشق چایخوری روغن بادام شیرین

موز را به خوبی در ظرفی له کنید. روغن بادام را به موز اضافه نموده و به خوبی با آن مخلوط کنید. ترکیب حاصل را بر روی صورت (تمیز) خود بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بر روی پوستتان بماند. در پایان صورت خود را به خوبی با آب بشویید.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید و گردش خون نامناسب در بافت های پوستی از مهمترین علل کدر و بی روح به نظر رسیدن پوست می باشند. ماسک موز رسیده و روغن بادام یکی از ساده ترین و ارزان ترین ترکیب ها برای روشن شدن پوست است. موز منبعی غنی از ویتامین های C و B6 است و به افزایش تولید کلاژن در پوست و در نتیجه افزایش قابلیت ارتجاعی و کشسانی پوست کمک می کند. ویتامین C موجود در موز همچنین به بهبود رنگ پوست نیز کمک می کند. روغن بادام نیز از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت نموده و موجب بهبود گردش خون در سراسر پوست می شود.

ماسک لایه بردار ماست و پوست پرتقال

  • ۲ قاشق غذاخوری ماست
  • یک قاشق غذاخوری پوست پرتقال رنده شده
  • یک قاشق غذاخوری آرد جوانه گندم
  • یک قاشق غذاخوری روغن بادام

اگر پوست چربی دارید و می خواهید برای روشن شدن رنگ پوست لایه برداری کنید ماست، پوست پرتقال رنده شده، آرد جوانه گندم و روغن بادام را با هم مخلوط کنید و خوب به هم بزنید تا خمیر یک دستی به وجود آید و سپس آن را روی پوست پخش کرده و بعد از ۱۰ دقیقه ماساژ، از روی پوست پاک کنید.
در افرادی که پوست چرب دارند فعالیت غدد سباسه پوست در حوالی بلوغ بسیار زیاد می شود که این مسئله به علت ترشح هورمون های مردانه در این زمان است. افزایش تولید چربی اغلب باعث پیدایش مشکلات متعدد برای پوست می شود. شما می توانید از ماسک روشن کننده پوست ماست و پوست پرتقال برای رفع این چربی استفاده کنید.

ماست

ماسک ماست و پوست پرتقال برای روشن شدن پوست

ماسک روشن‌کننده پوست‌ کیوی و روغن بادام

  • یک عدد کیوی رسیده
  • یک قاشق غذاخوری گلاب
  • مقدار کمی روغن بادام

آخرین ماسک روشن کننده پوست ماسک کیوی و روغن بادام است. شاید باورتان نشود که حتی در دانه‌های سیاه رنگ کوچک کیوی، ویتامین D وجود دارد و به همین خاطر به ترمیم پوست آسیب‌دیده یا پوسی که طراوت اولیه خود را از دست داده کمک می کند. کیوی را به خوبی له کنید و عصاره آن را بگیرید و مایه به دست آمده را با گلاب و روغن بادام مخلوط کنید. این مواد را روی پوست‌تان بگذارید و اندکی صبر کنید. ماسک روشن کننده پوست کیوی و روغن بادام روی پوست شما اثر مطلوبی می‌گذارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *