۲۰نکته عجیب در مورد مایاها

قوم مایا یکی از اقوام بزرگ آمریکای لاتین و به ویژه مکزیک بود که به مدت ۳۰۰۰ سال تمدنی بزرگ را به وجود آوردند. مایاها اقوامی سرخپوست بودند که توانسته بودند در زمینه هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضیات پیشرفت زیادی کنند. مشهور شدن قوم مایا در جهان به دلیل تقویم معروف آن‌ها بود که برخی می‌گفتند پایان جهان را در سال ۲۰۱۲ پیش‌بینی کرده است. در زیر با نکاتی جالب در‌باره این تمدن آشنا خواهید شد.

۲۰ واقعیت بسیار عجیب درباره قوم مایا
۱- مردم قوم مایا اولین سیستم نوشتاری را در تاریخ قاره آمریکا ابداع کردند. آن‌ها در قرن سوم پیش از میلاد نوعی زبان نوشتاری ایجاد کردند که شامل ۸۰۰ حرف بود و تا حدود زیادی شبیه هیروگلیف مصری بود.

۲- از نظر مایاها افراد دارای چشم‌های لوچ نجیب زاده تلقی می‌شدند و به همین دلیل پدر و مادرها اغلب در برابر چشم‌های نوزادان اشیایی را آویزان می‌کردند تا چشم‌هایشان لوچ شود.

۳- یکی دیگر از مظاهر زیبایی در فرهنگ قوم مایا بینی بزرگ بود و به همین دلیل آن‌ها بینی‌های خود را پر می‌کردند.

۴- زبان شناسان معتقدند که کلمه کوسه (shark) از زبان مایاها گرفته شده است.

۵- در سال ۱۹۶۷ آخرین حکومت قوم مایا در جزیره تایاسال تسلیم حکومت اسپانیا شد.

۶- اگرچه آخرین بقایای حکومت مایاها به طور کامل در قرن ۱۷ میلادی از بین رفت اما فرهنگ و زبان باستانی آن‌‌ها هنوز هم در برخی از نقاط مکزیک و گواتمالا زنده است.

۷- همانند بسیاری از تمدن‌ها باستانی، صنعتگران قوم مایا از آهن یا فولاد برای ساخت سلاح استفاده نمی‌کردند و در عوض برای ساخت این ابزارها سنگ‌های آتشفشانی را به کار می‌بردند.

۸- موبدان قوم مایا در بسیاری از مراسم مذهبی خود افرادی را قربانی می‌کردند و خون آن‌ها را به خدایان خود تقدیم می‌کردند.

۹- مایاها برای پاک کردن خود از حمام و سونا استفاده می‌کرده‌اند.

۱۰- اگرچه شایعات بسیاری درباره پایان جهان بر طبق تقویم قوم مایا مطرح شده بود اما بسیاری از بازماندگان امروزی این تمدن عقیده دارند که چنین پیش‌بینی در تقویم آنان وجود ندارد.

۱۱- مایاها برای زیبا شدن دندان‌هایشان آن‌ها را سوراخ می‌کردند و سنگ‌های قیمتی را روی دندان‌هایشان می‌کاشتند.

۱۲- ریاضیدانان قوم مایا بعد از تمدن بابل، اولین تمدنی بودند که برای عدد صفر از یک شکل توخالی همانند صفر انگلیسی استفاده می‌کردند.

۱۳- بزرگترین شهر مایاها یعنی «چیچن ایتزا» در تملک مالکان شخصی بود و دولت مکزیک به تازگی آن را از این افراد خریداری کرده است.

۱۴- در مراسم قربانی کردن انسان‌ها در تمدن مایاها، زندانیان را به رنگ آبی نقاشی می‌کردند. وقتی آن‌ها را برای قربانی کردن به بالای مقبره‌ها می‌بردند، مردمی که در پایین ایستاده بودند با شعارهایی خواستار قربانی کردن سریع او می‌شدند. در برخی اوقات قلب این قربانیان بدشانس در حالی که زنده بودند از سینه‌شان درآورده می‌شد.

۱۵- علم پزشکی در تمدن مایاها بسیار پیشرفته بود. آن‌ها جراحی‌های مختلفی انجام می‌دادند و برای بخیه زدن نیز از موی انسان استفاده می‌کردند.

۱۶- مردم قوم مایا هیچوقت یک امپراطور واحد نداشتند. در عوض آن‌ها به ۲۰ منطقه جداگانه تقسیم می‌شدند و هر منطقه حاکم مخصوص خود را داشت.

۱۷- مایاها علاقه زیادی به کشاورزی داشتند و در این کار نیز بسیار پیشرفته بودند. آن‌ها برای کشاورزی مجبور بودند جنگل‌های استوایی را پاکسازی کنند.

۱۸- مشابه برخی دیگر از تمدن‌های قدیمی، مردم قوم مایا به سه دسته تقسیم می‌شدند. دسته اول شامل پادشاهان و موبدان بود، در طبقه دوم صنعتگران، تجار و بازرگانان قرار داشتند و طبقه سوم متشکل از کشاورزان و کارگران بود.

۱۹- امپراطوری مایاها قبل از تسلط اسپانیایی‌ها رو به افول بود و بسیاری از شهرهای بزرگ آن‌ها در این زمان ناپدید شده بود. هنوز هیچ نظریه پذیرفته شده‌ای درباره علت این افول ارائه نشده است ولی برخی از کارشناسان حدس می‌زنند که ممکن است به علت یک بیماری گسترده این اتفاق افتاده باشد.

۲۰- همانند بسیاری از مردم امروزی، مردم قوم مایا هم علاقه زیادی به بازی‌های توپی داشتند. آن‌ها برخی از بازی‌های توپی مختص خود را ابداع کرده بودند اما بازی مایاها معمولاً بسیار خشن بود. در پایان بازی‌ها نیز در برخی اوقات اعضای تیم بازنده گردن زده می‌شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *