‍ می شود از طریق چشمان یک شخص ذهن آن ها را خواند!

بر طبق یک تحقیق جدید، دی ان ای به افراد قابلیت خواندن ذهن و احساسات دیگران از طریق چشم آن ها را میدهد.

۲۰ سال پیش گروهی از دانشمندان ازمایشی “ترحم شناختی” را به اسم “ذهن خوانی از طریق چشم” طراحی کردند. نتایج این آزمایش نشان داد که افراد می توانند صرفا از طریق نگاه کردن به چشمان دیگران، تفکرات و احساسات آن ها را حدس بزنند.زنان در این آزمایش عملکرد بهتری نسبت به مردان داشتند.

اکنون همان تیم به همراه داشمندانی از فرانسه استرالیا و هلند با تحقیق بر روی ۸۹ هزار نفر نتایج ازمایش پیشین را تایید کرده اند. اینبار نیز نتایج نشان داد که به طور متوسط زنان در این قابلیت ماهر ترند. از همه مهم تر این بود که محققان متوجه شدند که این قابلیت از دی ان ای افراد بر می خیزد و حتی در کروموزوم شماره ۳ زنان متغیر های ژنتیکی را شناسایی کردند که به خواندن چشم ذهن کمک میکرد.

برخلاف زنان هیچ نشانه ای از رد پای ژنتیکی این قابلیت در کروموزوم شماره ۳ مردان مشاهده نشد. این آزمایش بر روی یک گروه مستقل از دوقلو ها نیز نشان داد که زنان دوباره بهتر از مردان در این مهارت پیشرو هستند. مورد توجه ترین ژن در این قسمت از کروموزوم LRRN1 نام دارد که نشان داده شده در جسم مخطط مغز(بخش زیرقشری مغز جلویی) فعالیت زیادی دارد و با استفاده از اسکن مغزی نیز ثابت شده است که در قابلیت ترحم شناختی افراد تاثیر گذار است.

تحقیقات پیشین نشان داده که افراد مبتلا به اوتیسم و کم اشتهایی عملکرد ضعیف تری در این قابلیت داشته اند. محققان همچنین دریافتند که متغیر های ژنتیکی در این قابلیت شرکت دارند همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به کم اشتهایی می شوند.

به گفته پروفسور بورژغون: ” این تحقیق جدید نشان میدهد که حس ترحم قسمتا به ژنتیک ما بستگی دارد اما این نباید باعث شود که عوامل دیگری مانند تربیت و تجربیات پس از تولد را کم اهمیت بشماریم”. همچنین پروفسور بَرون کوهن اضافه میکند که:” این کشفیات جدید ما را برانگیخته که ببینیم آیا با تکرار این آزمایشات نتایج ثابتی از آن استخراج خواهد شد یا خیر.

همچنین این نتایج به ما کمک میکنند تا نقش بیشتر این متغیر های ژنتیکی را که چگونه باعث قابلیت ها ترحم شناختی در مغز می شود در یابیم. این مطالعات ما را یک قدم به درک این متغیر ها در جمعیت نزدیک تر میکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *