آیا مشکلات استخوانی ارتباطی با سنگ‌کلیه دارد؟

کمردرد

ستون فقرات

آنالیزی که بر روی داده‌های ملی سراسر آمریکا انجام شده، نشان داده است که تقریباً یک چهارم از افرادی که سنگ کلیه داشته‌اند در زمان تشخیص سنگ کلیه دچار پوکی استخوان و یا حتی شکست استخوان شده‌اند. نتایج این یافته‌ها در مجله‌‌ی Journal of Bone and Mineral Research به چاپ رسیده است.

در این مطالعه، اطلاعات ۵۳۱،۴۳۱ بیمار که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ دچار سنگ کلیه شده بودند مورد بررسی قرار گرفته است. محققین دریافته‌اند که تقریباً ۲۳ درصد از این افراد در زمانی که سنگ کلیه داشته‌اند، دچار پوکی استخوان و یا حتی شکستن استخوان نیز بوده‌اند. از بین بیمارانی که سابقه‌ی پوکی استخوان و دادن آزمایش تراکم استخوان نداشته‌اند، ۹ درصد پس از تشخیص سنگ کلیه آزمایش تراکم استخوان دادند و از بین آن‌ها ۲۰ درصد دچار پوکی استخوان شده بودند.

این مطالعه نشان می‌‌دهد که علی‌الخصوص برای افراد میانسال و مسنی که دچار سنگ کلیه می‌شوند، غربالگری تراکم استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر «گالیانی گانسان» به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی مقاله‌ی این تیم تحقیقاتی از دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «ما امید داریم که این مطالعه باعث آگاهی‌رسانی به افراد شود تا در زمان بروز سنگ کلیه از عدم ایجاد مشکل در استخوان‌های خود اطمینان حاصل کنند. ما قصد داریم در مطالعات آینده کشف کنیم که کدام بیماران مبتلا به سنگ کلیه در خطر بیشتری از نظر تراکم استخوان و در نتیجه شکست استخوان هستند و حتماً باید آزمایش تراکم استخوان نیز بدهند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *