AIM اولین پیام‌رسان دنیا به پایان راه خود رسید

 

با اعلام شرکت aol نرم‌افزار پیام‌رسان AIM که اولین برنامه‎ی گفتگوی اینترنتی به حساب می‌آید، بعد از دو دهه فعالیت در ۱۵ دسامبر به کار خود پایان خواهد داد.

یکی از اولین برنامه‌های چت که خیلی از ما پیام دادن را با آن آموختیم دارد به پایان راه خود می‌رسد. پانزدهم دسامبر روزی است که پیام‌رسان شرکت AOL بعد از ۲۰ سال فعالیت برای همیشه خاموش می‌شود. نرم‌افزار AIM در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن ۲۱ در آمریکای شمالی میدان‌دار عرصه‌ی چت بود؛ اما حالا با رشد شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و واتسپ، AOL مأیوس و مستأصل میدان رقابت را ترک می‌کند.

مسنجر

AOL در پیامی در صفحه‌ی مربوط به پیام‌رسان AIM در سایتش نوشت: «ما می‌دانیم AIM طرفداران وفادار زیادی دارد که دو دهه است که از آن استفاده می‌کنند و ما نیز با تمام قلبمان برای ساخت و بهبود اولین برنامه‌ی چت دنیا از سال ۱۹۹۷ کار کردیم. تمرکز ما همواره بر ارائه‌ی تجربیات نوآورانه‌ و پاسخ به تقاضای کاربران است. ما بیش از همیشه مشتاقیم که تمرکزمان را بر ساخت نسل بعدی برندهای به‌یادماندنی بگذاریم و محصولاتی را ارائه دهیم که زندگی کاربران را متحول‌ کند.

AOL همچنین در ایمیلی به کاربرانش نوشت: «از آن قابلیت ویژه‌ی Away Message تا آن صدای آشنای زنگ پیام جدید، همه چیز از AIM همیشه در قلب‌های ما به یادگار خواهد ماند.»

کاربران می‌توانند تصاویری را که از طریق AIM ارسال کرده‌اند تا ۱۵ دسامبر دانلود کنند؛ اما لینک‌های دانلود برنامه کم‌کم و پلتفرم به پلتفرم ناپدید و از دسترس خارج خواهند شد. متاسفانه راهی برای بیرون کشیدن و حفظ فهرست دوستانتان وجود ندارد.

مسنجر

برنامه‌ی گفت‌گوی اینترنتی AIM برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ای مجزا ارائه شد. پیام‌های نمادین ملقب به Away Messages در این برنامه، نسخه‌ی نخستین توییت‌ها و استاتوس‌های امروزی است. AIM در عرصه‌ی رقابت از پس ICQ و پیام‌رسان‌هایی همچون یاهو و msn مایکروسافت برآمد اما در نهایت قافیه را به پیامک و GChat و فیسبوک باخت‌. شاید یکی از دلایل آن شکست این بود که AIM هرگز برای موبایل طراحی نشد و این کوچ کاربران به سمت تلفن‌های همراه را به خوبی درک نکرد. همین امر باعث افت ارزش AOL از ۲۲۴ میلیارد دلار به پول امروز به تنها ۴.۴ میلیارد دلاری شد که Verizon برای خرید آن در سال ۲۰۱۵ پرداخت کرد. این مبلغ در عرصه‌ی تجارت واقعا ناچیز است چرا که در همان سال فیسبوک واتس‌اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید.

چند ماه قبل یکی از کارمندان شرکت AOL در مصاحبه‌ای گفته بود که تعداد تخمینی کاربران AIM به رقمی پایین‌تر از ۱۰ میلیون نفر رسیده است و با توجه به اینکه AOL همچنان از پروتکل پیام‌رسانی oscar که بسیار پرهزینه است استفاده می‌کند، دیگر حفظ برنامه‌ی پیام‌رسان AIM توجیه اقتصادی ندارد.

حقیقت این است که کاربران بسیاری از این نرم‌افزار خاطره دارند. به هرحال، در آن زمان نرم‌افزار چت چیزی نبود که هر پدرومادری از وجودش مطلع باشد. AIM شیوه‌ی نوینی از برقراری ارتباط را به دنیا معرفی کرد. شیوه‌ای که هنوز برقرار است و روز به روز گسترش می‌یابد.

AIM برای شما یادآور چه دورانی است؟ تجربیات خود را در استفاده از این پیام‌رسان با اینفو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *