تشخیص میزان کارکرد واقعی خودروهای دست دوم
زمانی که برای خرید خودروی دست دوم دست به کار می شویم، یکی از بزرگترین چالش ها تشخیص میزان کارکرد واقعی خودروهای دست دوم خواهد بود. با وجود مواردی که پیش از این درباره ی دست کاری و تغییر کیلومتر و میزان کارکرد خودرو شنیده و بعضا مشاهده کرده ایم، دانستن روش تشخیص میزان کیلومتر واقعی خودروهای دست دوم می تواند بسیار کمک کننده باشد.
متاسفانه برخی از فروشنده های خودروهای دست دوم با دستکاری کارکرد واقعی خودرو و کم کردن کیلومتر آن، سعی به فریب خریدار کرده و خودرو را کم کارکردتر نشانی می دهند. این عمل برای آن است که فروشنده بتواند خودرو را به قیمت بالاتری به فروش برساند.
اما،
چطور کیلومتر کارکرد خودرو کم می شود؟
شاید از خود بپرسید که چطور افراد کیلومتر واقعی کارکرد خود را دستکاری کرده و آن را کاهش می دهند؟ باطری سازان قادر به انجام این کار هستند و متاسفانه عده ای از آن ها در انجام این عمل غیراخلاقی و غیرقانونی استمرار دارند.
با دستکاری کردن و کاهش کیلومتر کارکرد واقعی خودرو، خریدار به اشتباه خودرو را کم کارکردتر فرض کرده و ضمن آن که قیمت بیشتری بابت آن می پردازد، از تبعات بعدی کیلومتر بالاتر آن خودرو نیز متضرر خواهد شد. بدتر از همه این که خریدار پس از تحویل گرفتن خودرو، حتی نمی داند کیلومتر واقعی آن چقدر است که بتواند به موقع تجهیزات لازم خودرو را تعویض کرده و سرویس های نگهداری آن را به موقع انجام دهد.
با این حساب باید دید چطور می توانیم حین خرید خودرو از واقعی بودن کیلومتر آن مطمئن شویم؟
روش تست واقعی بودن کیلومتر کارکرد خودروی دست دوم
چندین روش برای تست واقعی بودن کیلومتر کارکرد خودروهای دست دوم وجود دارد. اما به خاطر داشته باشید که شما هرگز نمی توانید به عدد دقیق میزان کارکرد کیلومتری خودرو برسید. اگر فروشنده کیلومتر خودرو را دستکاری کرده باشد، برای شما به عنوان خریدار تنها این امکان وجود خواهد داشت که از غیرواقعی بودن کیلومتر اطمینان پیدا کنید، اما نمی توانید به کیلومتر واقعی خودرو دست یابید.
شما می توانید از روش های ابتدایی مانند تست ECU با دیاگ زدن استفاده کنید. (البته در صورتی که فروشنده از یک فرد ماهر برای کاهش کیلومتر خودروی خود استفاده کرده باشد، احتمال این وجود دارد کیلومتر به روشی کم شده باشد، که با دیاگ زدن نیز متوجه آن نشوید.)
همین طور شما می توانید به شکل ظاهری و بدنه ی خودرو توجه کرده و به نسبت کیفیت ظاهری آن، سنجشی در مورد تطابق با میزان کیلومتر انجام دهید. اما این روش نیز نمی تواند آن قدرها کارآمد از آب دربیاید. شما ممکن است به تودری ها نگاهی انداخته و یا پدال های گاز و ترمز و کلاج را کنترل کنید.
اما دقت داشته باشید که همه ی این ها قابل تعویض است و نمی توانند محل اعتبار چندانی باشند.
دو روش دقیق تر پیشنهاد می شود که به سبب آن ها می توانید از دستکاری شدن و تغییر کیلومتر واقعی خودرو مطمئن شوید.
تست دیسک ترمز
به یاد داشته باشید خودروهای با کارکرد بالای حدود ۶۰ هزار کیلومتر، دیسک های ترمز با لبه های تیزی خواهند داشت. اما اگر مشاهده کردید که یک خودرو با کارکرد کمتر مثلا روی ۳۰ هزار کیلومتر دیسک ترمز با لبه های تیز شده دارد، حتما نسبت به کیلومتر آن شک کنید.
تست رادیاتور خودرو
در صورتی که پس از رادیاتور خودرو متوجه شدید که فاصله های زیادی در آن وجود دارد، در حالی که کیلومتر خودرو آن چنان بالا نمی باشد، حتما مشکلی وجود دارد. زیر فاصله های زیاد در رادیاتور خودرو یک نشانه ی مشخص از طول عمر و کارکرد بالای اتومبیل می باشد. بنابراین اگر فاصله های زیاد در رادیاتور دیده شده و عدد کیلومتر پایین است، حتما این خودرو با دستکاری کیلومتر همراه می باشد و بهتر است که از خریدن آن صرف نظر کنید.