مفهوم ایزو و پیاده سازی ایزو در سازمان ها

استاندارد ایزو 9001برای مفهوم پیاده سازی ایزو ابتدا باید بدانیم ایزو یا استاندارد چیست؟

استاندارد به معنی ﺗﻮاﻓﻖ در یک موضوع مورد توافق است و پیاده سازی ایزو یعنی دریافت یک گواهینامه که بیانگر اجرایی شدن این توافقات است.

اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ براساس اصولی طبقه بندی می شوند:

۱-   ﺷﺮﮐﺘﯽ ، ﻣﻠﯽ ، ﻣﻨﻄﻘﻪای ﯾﺎ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ

۲-    اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﯾﺎ ﻋﻤﻮﻣﯽ

۳-   ﻗﺎﺑﻞ اﺧﺬ ﮔﻮاﻫﯿﻨﺎﻣﻪ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻤﯿﺰی

پس پیاده سازی ایزو انواع مختلفی دارد که بر اساس نیاز سازمان ها قابل اجرا است.

نحوه پیاده سازی ایزو در سازمان ها:

در دوره های ایزو، نحوه سازماندهی پروژه ایزو در سازمان  ها و  نحوه تهیه برنامه زمان بندی ، تهیه گزارش فاز شناخت ایزو  به همراه نمونه های عملی برای شرکت کنندگان تشریح می گردد با شرکت در دوره ها مراحل پیاده سازی ایزو آشنا می گردید.

مزایای دوره پیاده سازی ایزو :

– کسب تجربه و نحوه پیاده سازی ایزو در شرکت های گوناگون
– توانایی در طراحی مستندات مورد نیاز سازمان ها شامل فرم ها ، روش های اجرایی و…
– آشنایی با نحوه پیاده سازی ایزو  توسط شما در هر سازمانی
– افزایش مهارت های مدیریتی برای شغل نماینده مدیریت یا تضمین کیفیت

استانداردهای ایزو چیست؟

کلمه (ISO) از کلمه یونانی (isos) مشتق شده و به معنی (برابر) و ریشه پیشوند (iso) در انگلیسی است و بر خلاف تصور همگان استنباط میشود که کلمه (ISO) مخفف International Organization for Standardization است. چگونه و با استفاده از چه ابزاری می توانیم کیفیت محصولات و خدمات خود را تضمین کنیم؟ پاسخ این سوال در استانداردهای تضمین کیفیت نهفته است. سازمان بین المللی استاندارد، استانداردهای مختلفی را تعریف کرده است. معروفترین این استانداردها ISO ۹۰۰۰ است، که موج آن بسیاری از سازمان ها و شرکتها ایرانی را فرا گرفته است. مشخصا استانداردهای ایزو با استانداردهای تضمین کیفیت تفاوت دارد. متاسفانه هنوز بسیاری از مردم ما این دو استاندارد را با هم اشتباه میگیرند و مثلا گواهی نامه ایزو ۹۰۰۰ را نشان از کیفیت محصول می دانند.

مشکلات پیاده سازی ایزو

  • قیمت گذاری سلیقه ای شرکت ها
  • تعدد شرکت های گواهی دهنده نا معتبر
  • عدم اعتماد به شرکت های گواهی دهنده
  • عدم ارسال گواهینامه درخواستی در موعد مقرر
  • عدم تعهد مشاوران پس از اتمام قرارداد به سازمان ها

گرفتن گواهینامه ایزو درسازمانهای دولتی ، دیدگاه هایی همچون : انعطاف پذیری درمقابل تغییرات ، نظم سازمانی ، رفتار سیستمی و سیستم گرا بودن و تعهد سازمانی جهت بهبود سیستم موجود ، ابتدا درمدیران ارشد ایجاد شده وسپس به سطوح پایین تر سازمان انتقال پیدا کند و سپس اقدام به پیاده سازی مستمر و ایجاد اثر بخشی واقعی درسازمان شودکه بتوان تغییرات اساسی بمنظور بهبود کیفیت خدمات یا تولیدات سازمان ایجاد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *