با نکات مهم درباره ی رزومه نویسی آشنا شوید

کار

آیا شما به دنبال کار هستید و می خواهید شغلی برای خود دست و پا کنید؟ آیا از اینکه هنوز هیچ کارفرمایی توجهی به رزومه ی شما نداشته است، متعجبید؟ باید به شما بگوییم که ممکن است اشتباه شما در نه تخصص بلکه در شیوه ی نوشتن رزومه کاری باشد. با ما باشید تا با نکات مهم درباره ی رزومه نویسی آشنا شوید.

نکات مهم درباره ی رزومه نویسی

همان طور که از عنوان پیداست، نوشتن صحیح رزومه بسیار مهم است، چرا که یک رزومه نشانه ی این است که شما چه گذشته ی کاری داشتید، کجا کار کرده اید، کجا تحصیل کرده اید و مهارت های شما چیست.

اگر نتوانید در یک روزمه به خوبی تمام این موارد را عنوان کنید، مسلما هیچ کارفرمایی دوست ندارد با شما تماس بگیرد. با ما در این بخش همراه شوید تا نکات مهم درباره ی رزومه نویسی را با هم بررسی کنیم.

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم

برای آنکه یک رزومه خوب بنویسید، لازم است که در ابتدا تمامی اطلاعات خود را آماده نمایید و لیستی از تمامی مهارت ها و تحصیلات خود آماده کنید. بعد از این، لازم است این نکات مهم درباره ی رزومه نویسی را رعایت کنید.

فرمت مناسبی برای رزومه در نظر بگیرید

هی متن و نوشته ای، اگر در فرمت صحیح به کار گرفته نشود، نمیتواند آن قدر که باید گیرا و جذاب باشد. لازم است که شما با در نظر گرفتن نکات مهم درباره ی رزومه نویسی، بخش هایی ازمهارت ها و شایستگی های خود را برجسته کنید. این کار به ساخت و ایجاد یک رزومه ی خوب کمک شایانی می کند.

خوب است یک پاراگراف کوتاه اما مفید درباره ی نقش ها، مهارت ها و سوابق کار خود بنویسید و موارد مهم آن را تیتر کنید. حتما دقت کنید که هیچ جمله ی مبهمی در رزومه شما وجود نداشته باشد و غلط املایی به هیچ عنوان پذیرفته نیست.
ویژگی ها و مهارت های خود را بخش بندی کنید. مثلا مقاله ها و گواهینامه های حرفه ای خود را هر کدام در قسمت های مختلفی عنوان کنید.

بخش های مختلف باید از هم تفکیک شده و جدا باشند.

به لطف نرم افزار ورد –word – شما می توانید توجه خواننده را با استفاده از بولت ها، بولد و ایتالیک کردن، به بخش های مختلف رزومه جلب کنید.
بعد از تفکیک هر بخش، با استفاده از این علائم، کلمات کلیدی را مشخص کنید و توجه خواننده را به آن بخش ها معطوف کنید. سعی کنید رزومه ی شما بیشتر از یک صفحه باشد، البته اگر تازه فارغ التحصیل شده اید و یا تجربه ی کاری زیادی ندارید، می توانید رزومه ی خود را در همان یک صفحه تمام کنید. اما باید بگوییم که یک رزومه ی خوب معمولا ۲ الی ۳ صفحه ای هستند و جزئیات بسیاری را در خود می گنجانند.

اعداد و نشانه ها را به کار گیرید

از کلمات اختصار استفاده کنید، اگر در حرفه ای صنعتی مشغول به کار هستید، استفاده از کلمات اختصار نشان از اطلاعات شما دارد. همچنین بهتر است از اعداد در رزومه ی خود استفاده کنید تا توجه بیشتری را به بخش های مختلف جلب کنید.

استفاده از لوگو، اشکال و گرافیک های خاص ممنوع

باید به شما بگوییم که امروز برخی از افراد دوست دارند در رزومه های خود از لوگو استفاده کنند تا شکلی متفاوت به رزومه ی کاری خود ببخشند. اما بهتر است بگوییم هر چه فایل شما زیباتر باشد و طراحی ساده و منظم تری داشته باشد، برای خواننده جذاب تر است. اما چندان جالب نیست که در روزمه ی خود طرح های عجیب و غریب استفاده کنید. بهتر است بیشتر به نگارش متن رزومه ی خود توجه کنید. از استفاده از کلمات جدید و غیر تکراری اجتناب کنید، فونت های ساده برگزینید و سعی کنید متن رزومه ی خود را برای کارفرما آسان نمایید.

رزومه ی شما باید متناسب با حرفه و صنعت شما باشد

دقت کنید که فرمتی که برای نوشتن رزومه استفاده می کنید، بسیار مهم است و باید حرفه ی شما همخوانی داشته باشد. مسلما رزومه ی یک کارشناس IT با رزومه ی حسابدار بسیار متفاوت است. پس حتما در رزومه ی خود از کلمات مختص به حرفه ی خود استفاده کنید.

با استفاده از نکات مهم درباره ی رزومه نویسی ، شما می توانید به راحتی یک رزومه ی حرفه ای بنویسید بدون آنکه نیازی به نرم افزارهای ساخت رزومه داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *