تاثیر گوش دادن به حرفهای مخاطب

 

نجواهای درونی مخرب

احساس شنیده شدن و درک شدن نیازی بسیار قدرتمند است. زندگی با آهنگی سریع حرکت می کند و دستاوردهای تکنولوژی نظیر پست الکترونیکی تلفن های همراه و انتظاری عمومی که بایستی ۲۴ ساعته در دسترس باشید توانایی افراد در تمرکز برای هر مدت زمانی را فرسوده است.

این دستاوردها موجب شده اند افراد جسما در یک مکان ولی ذهنشان در مکانی دیگر باشد. حتی ممکن است در حالی که برای مثال باید به حرف های دوست یا همکارتان گوش دهید تلفن همراه خود را پاسخ دهید یا به پست الکترونیکی خود جواب دهید. اگر کسی را می شناسید که نیازمند حمایت و بهبود است زمانی را به بودن با او اختصاص دهید. شما بهترین را برای آن شخص می خواهید پس به بهترین نحو ممکن به او گوش دهید. گوش دادن تجربه ای است که در آن باید با پنج حستان حاضر باشید.

به جای حضور ناقص در مسئله با تمام وجود آنجا باشید. به منظور آنکه حقیقتا گوش کنید ببینید:

با چه کسی هستید.
چه قیافه ای را می بینید.
کجا هستید.
به چه چیز گوش می دهید.
درک و حس شما از آنچه گوش می دهید گویای قضایا و احساسات فرد دیگر است.

اجازه ندهید ذهنتان به جای دیگری منحرف شود یا نتیجه گیریهای عجولانه انجام دهد. احساس نکنید که باید مشکل را حل کنید. جملات را به اتمام نرسانید حرف دیگری را قطع نکنید یا احساس نکنید که مجبور هستید چیزی بگویید مگر آنکه چیزی به ذهنتان خطور کند که احساس کنید واقعا ارزش مطرح کردن دارد. اگر نکته ای را مطرح می کنید مطمئن شوید این کار را به خاطر فرد مقابل انجام می دهید و نه تنها برای آنکه احساس بهتری داشته یا باهوش تر به نظر آیید. اگر احساس می کنید که ایده یا راه حل شما واقعا مفید است آن را در میان بگذارید. در غیر این صورت گوش دادن کافی است تا به دیگران کمک کند درکی بهتر از حس ها و نیازمندیهای خود به دست آورند. حین پی بردن به چگونگی گوش دادن به این روش نسبت به حضور افراد دیگر و آنچه واقعا می گویند و نیاز دارند هوشیار می شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *