الکسا چیست + راه های افزایش رتبه الکسا

رتبه الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان وب‌ها اهمیت زیادی دارد

الکسا چیست؟

الکسا ( Alexa) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون می‌باشد. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه بعنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود. رتبه الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان وب‌ها اهمیت زیادی دارد.

الکسا یک وبسایت معتبر بین المللی می باشد که با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف و همچنین وب سایتها اقدام به رتبه بندی آنها می نماید. خلاصه و چکیده رتبه بندی الکسا عددی بین ۱ تا چند میلیون می باشد که هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت شما بالاتر می باشد.

آیا تا بحال پرسیده اید که سایت الکسا چگونه ترافیک سایتها و رتبه آنها را تعیین میکند. سایت الکسا همانند سایتهای گوگل و یاهو دارای یک نوار ابزار مخصوص به خود است که کاربران میتوانند با نصب آن، از امکانات سایت الکسا استفاده نمایند. یکی از کارهایی که نوار ابزار الکسا انجام میدهد این است که تمام بازدیدهایی را که کاربر انجام میدهد را به سایت الکسا گزارش می دهد. سایت الکسا با توجه به این گزارشها، آمار ترافیک سایت و رتبه آنها را ارائه می کند.

با نصب تولبار الکسا در مرورگر رتبه ی جهانی سایت و نمودار آماری سایت مربوطه نمایان و رسم می شود.

تاریخچه و عملکردهای سایت الکسا

وبسایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تأسیس شد. نام  سایت الکسا برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است.

شرکت الکسا دارای نوار ابزاری می‌باشد که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد. همچنین الکسا برای مدیران وبسایت‌ها امکانات فراوانی قائل شده است نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و… همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وبسایت‌ها کمک می‌کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وبسایت خود داشته باشند.

الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند آمار آنها را به دست می‌آورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخه‌ای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانه Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد.

آمازون الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در می سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه‌اندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به طور تخصصی به رتبه بندی سایت‌ها اقدام کرده است.

الکسا چگونه کار می کند؟

برای شروع بسیار ساده است. به سایت alexa.com مراجعه کنید. و تولبار الکسا را دریافت کنید و سپس الکسا را نصب کنید. حالا شما به هر سایتی مراجعه کنید اطلاعات مورد نیاز الکسا را به این سایت ارسال می کنید.
بسیاری از متخصصان تجارت الکترونیک بر این باور هستند که اگر سایت شما عضو ۱۰۰ هزار سایت برتر الکسا است، شما ترافیک خوبی دارید.

رتبه ترافیکی الکسا چیست؟

رتبه الکسا یا جایگاه در لیست الکسا بر اساس مجموع بازدیدهای ۳ ماه گذشته از یک وب سایت توسط میلیونها کاربری که نوار ابزار یا تولبار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند می باشد، به نحوی که کاربری که نوار ابزار را نصب کرده به هر صفحه ای که سر می زند یک مورد بازدید برای آن صفحه از آن سایت ثبت می شود و با توجه به نوع ورود به صفحه، اینکه از جایی لینک شده یا مستقیم وارد شده و … این اطلاعات در الکسا ذخیره می شوند.
در اولین گام الکسا یک میزان Reach ریچ و دوم تعداد بازدید از هر صفحه وب در طول روز را محاسبه می کند و اصل رتبه بندی الکسا بر اساس همین ۲ مورد است.

Reach در الکسا چیست؟

Reach ریچ میزانی برای اندازه گیری درصد بازدید کل کاربران اینترنت در جهان است.
در مثال پایین ریچ کاربران سایت یاهو در یک هفته اخیر کمتر از ۲۰ درصد و در یکماه گذشته بیش از بیست درصد بوده است. و یعنی در ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد از کاربران کل اینترنت از سایت یاهو بازدید داشته اند.

الکسا

الکسا

Reach در الکسا درصد بازدید کل کاربران اینترنت در جهان را نشان می دهد

pageviews یا بازدید از صفحات در الکسا چیست؟

الکسا تعداد صفحات بازدید شده توسط بازدید کنندگان سایت را pageviews در نظر می گیرد.
نکته: چندین بازدید از یک صفحه توسط یک کاربر در طول روز فقط یک بازدید محاسبه خواهد شد.
در مثال تصویر پایین تعداد میانگین بازدید صفحات در ۳ ماه گذشته حدود ۶٫۸ بوده است:

الکسا

الکسا

الکسا تعداد صفحات بازدید شده توسط بازدید کنندگان سایت را pageviews در نظر می گیرد

PageViews/User الکسا چیست؟

PageViews/User الکسا میانگین بازدیدهای منحصر به فرد هر کاربر در طول روز است.

الکسا

الکسا

 

PageViews/User الکسا میانگین بازدیدهای منحصر به فرد هر کاربر را نمایش می دهد

رتبه روزانه ترافیک Daily Traffic Rank الکسا

نمایانگر اطلاعات بازدید صفحات وب سایت در یک روز است:

الکسا

الکسا

ترافیک Daily Traffic Rank الکسا نشان دهنده بازدید های صفحات سایت در یک روز است

 

Bounce Rate بانس ریت در الکسا چیست؟

بانس ریت به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می شوند.
Bounce Rate نشان دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است و هر چه درصد آن کمتر باشد بهتر است.
اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا باشد به این معناست که بازدید کننده های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده اند.

الکسا

الکسا

بانس ریت در الکسا نشان دهنده جذابیت وب سایت شما می باشد

الکسا چقدر دقیق است؟

اطلاعات مربوط به ترافیک و میزان بازدیدکننده هر وب‌سایت تنها در اختیار صاحبان وب‌سایت و افرادی که آن‌ها صلاح می‌دانند، قرار می‌گیرد و از این رو دیگران دسترسی به این آمار و ارقام ندارند. پس الکسا چطور ترافیک وب‌سایت‌ها را محاسبه می‌کند؟ الکسا از طریق تولبارهایی که بر روی مرورگرهای وب نصب می‌شود، اطلاعات شمای کاربر را جمع‌آوری می‌کند و براساس آن‌ها ترافیک احتمالی وب‌سایت‌های مختلف را محاسبه می‌کند.

الکسا دقیق نیست اما کارآمد است

فرض کنید که شما تولبار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده‌اید؛ وقتی یک وب سایت را باز می‌کنید، اطلاعات بازدید شما از آن وب‌سایت خاص جمع‌آوری شده و برای الکسا ارسال می‌شود. پس الکسا به آمار دقیق وب‌سایت‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند اطلاعات صد در صد قابل اعتمادی ارائه کند. اما این سرویس از آنجایی که کاربران بسیاری تولبار الکسا را نصب کرده‌اند، دقیق‌ترین روش نزدیک به واقعیت را برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در اختیار دارد و از این رو افراد فعال در حوزه آنلاین پیش از اظهار‌نظر درباره یک وب‌سایت، مخصوصاً اگر قرار باشد در آن وب‌سایت هزینه تبلیغاتی کنند، به الکسا رجوع می‌کنند.

الکسا ادعا می‌کند که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار تولبار یا افزونه برای مرورگرهای مختلف وجود دارد که الکسا را در دل خود جای داده‌اند. یعنی شاید شما خودتان هم متوجه نباشید که یکی از افزونه‌هایی که نصب کرده‌اید، کد مربوط به اکسا را نیز در خود جای داده است. البته همه این افزونه‌ ها پیش از فعال‌شدن الکسا، از شما یک بار سؤال می‌پرسند و تأییدیه‌ی لازم را دریافت می‌کنند.

پیش‌تر در وب سایت الکسا خوانده بودم که براساس تخمینی که الکسا می‌زند، از هر ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده وب، یک نفر تولبار اکسا را بر روی کامپیوتر خود نصب کرده است و از این رو هر نفری که تولبار الکسا را نصب کرده باشد و از یک وب‌سایت بازدید کند، الکسا آن را مشابه بازدید ۱۰۰۰ نفر در نظر می‌گیرد. در حال حاضر این عبارت در وب سایت الکسا درج نشده و شاید کمی کمتر یا بیشتر شده باشد. پس به خوبی می‌توان متوجه شد که دیتای الکسا چندان هم دقیق نیست؛ اما بین سرویس‌های مشابه، هنوز دقیق‌ترین به حساب می‌یاد. البته نه برای شمایی که قصد دارید رشد وب‌سایت خود را تحت نظر بگیرید؛ برای صاحبان وب‌سایت‌ها، سرویس‌های بسیار دیگر وجود دارند که محبوب‌ترین‌ آن‌ها Google Analytics است.

برخی از وب‌سایت‌ها با تقلب ترافیک جذب می‌کنند

در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز از الکسا برای کسب اطلاعات اولیه در باره وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. اما بسیاری از شرکت‌های ایرانی، حتی آن‌هایی که نام و نشانی برای خود دارند، تنها به رتبه الکسای وب‌سایت مورد نظر خود، اکتفا می‌کنند و سپس درباره‌ی تبلیغ نمودن در آن وب‌سایت، تصمیم‌گیری می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا الکسا و کسب رتبه بهتر در آن، برای صاحبان وب‌سایت اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.

راه منطقی کسب رتبه بهتر در الکسا، جذب مخاطب و افزایش ترافیک از طریق تولید محتوای غنی و کاربردی است؛ اما از آنجایی که در ایران زندگی می‌کنیم، بسیاری از مردم همواره بدنبال میان‌بر هستند؛ راهی که زودتر رتبه الکسای بهتری داشته باشند. همین‌جا است که ده‌ها سرویس و روش غیرمنطقی و البته غیراخلاقی شکل می‌گیرد که از طریق آن‌ها وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند تا رتبه الکسای خود را به شکل غیر واقعی بهبود بخشند.

الکسا

الکسا

یکی از روش های افزایش رتبه الکسا گذاشتن ابزار الکسا در سایت خودتان است

چگونه رتبه الکسا خود را ارتقاء دهیم؟

اگر می خواهید رتبه خودتان را در الکسا افزایش دهید باید چند قانون ساده را رعایت کنید:
۱- تولبار الکسا را نصب کرده و سپس در سایت خودتان گشت و گذار کنید.

۲- ابزار الکسا را در سایت خودتان قرار دهید این باعث می شود که کاربران شما که تولبار الکسا ندارند بر روی آن کلیک کنند و نصب کنند.

۳- مقالات مفیدی را بنویسید که صاحبان سایت را جذب کند. و آن را در انجمن هایی که مدیران سایت ها هستند ارسال کنید. آن ها تولبار الکسا را دارند و در صورتی که به سایت شما وارد شوند رتبه الکسا شما بیشتر می شود.

۴- سعی کنید مطالب خود را در سایت های اجتماعی درج کنید.

۵- به کاربران خودتان و دوستانتان اطلاع رسانی کنید که تولبار الکسا را نصب کنند و از سایت شما بازدید کنند. می توانید بنر تولبار الکسا را در سایت خودتان قرار دهید.

۶- در انجمن ها وقتی پستی را ارسال می کنید حتماً آدرس سایتتان را در امضاء خود قرار دهید.

مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا (Alexa)

اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید، برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید، پس از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولا باید مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از ثبت سایت شما بگذرد و از طرفی هرچه بازدیدکننده سایتتان بیشتر باشد، شانس شما بیشتر خواهد بود؛ لذا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر در الکسا (البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کم تر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است؛ به این ترتیب هر چه که فعالیت شما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *