سی هزار خدای پیش از یهوه- بخش سوم

مطلب دنباله دار زیر ترجمه بحثی است از مایکل تساریون با مجری گری دیوید وایتهد که در کانال یوتیوب زیر قابل دسترسی است. ترجمه با کمی خلاصه سازی انجام شده و به دلیل تبدیل فایل صوتی اولیه که در قالب گفتگو بوده به متن نوشتاری, با اندکی ویرایش اجتناب ناپذیر تقدیم خوانندگان اینفو می شود.

مایکل تساریون- خدایان می توانند تناسخ پیدا کنند, بین انسان ها قدم بزنند, و با تاریخ و زندگی انسانها تعامل پیدا کنند. حتی روایاتی وجود دارد درباره واگذاری سلطه بر یک از کشور از یک خدا به خدایی دیگر. کرونوس در اساطیر یونانی سلطه بر سرزمین مصر را به تائوت یا آنچنان که رایج است به تات واگذار کرد. بنی اسرائیل به شدت از فرهنگ هلنی یونان تاثیر پذیرفته اند.

دیوید وایتهد- آیا مراسم تاج گذاری ملکه یا مراسم واگذاری قدرت به شاه جدید که طی آن سیاستمداران یا منسوبین کلید را به شاه جدید واگذار می کنند از همین جا آمده؟ سمبل ها و آیین های این مراسم و سرودهایی که در حین مراسم خوانده میشود, مثلاً سرودهای حزقیال, همه سمبلی است از واگذاری قدرت از خدا به نماینده خدا؟

مایکل تساریون- این مراسم کاملاً این ریشه ها را لو میدهند. این نکته چنان واضح است که از نظر و توجه ما دور می ماند و این قسمت خطرناک ماجرا است…

تصاویر هوایی دره سند نشان میدهد قدمت تمدن آن نقطه به ده هزار سال پیش میرسد. اما خدایان آن زمان نامیرا نبودند. می نوشیدند, می جنگیدند, عصبانی می شدند, تجاوز می کردند و می مردند. حتی خود مسیح که برای مسیحیان جایگاه خدا-انسان دارد بدنی مادی داشت, مرد و حتی پس از مرگش قرار است در قالب روح القدس میان ما باشد. از استاد بریتانیایی و یکی از بزرگان مصر شناسی که کتاب اموات را هم ترجمه کرده است, پیتر لو پیج رونوف نقل میکنم «این موضوع که اوزیریس در واقع شاهی الهی و باستانی بود که در دلتای نیل حکومت می کرد مورد پذیرش عموم مصر شناسان است.»

مایکل تساریون, دیوید وایتهد

ساموئل نواه کریمر که کتابش, سومری ها در دانشگاه ها تدریس میشود چنین گفته «خدایان سومری که در اساطیر سومری توصیف ظاهری شده اند کاملاً انسان نما بوده اند. حتی افکار, ظاهر و اعمال قدرتمندترین و دانشمند ترین شان نیز مانند انسان بوده است. مانند انسان برنامه ریزی و عمل می کنند, می خوردند و می نوشند, ازدواج می کنند و صاحب خانواده می شوند, به خانواده خود رسیدگی میکنند, و به شهوات و ضعف های انسانی مبتلا هستند. اگر چه خدایان نامیرا دانسته می شدند, لازم بود برای ادامه حیات تلاش کنند. ممکن بود بیمار شوند, می جنگیدند, زخم می زدند, می کشتند, و ممکن بود خود زخم بردارند و کشته شوند.»

پس آیا چنان که برخی بی خدایان می گویند, این خدایان سمبل و تجسمی از سیارات و ستارگان, خورشید و ماه بودند؟ یکی خدای برداشت محصول بود و دیگری خدای تولید شراب. در مورد خدایانی مانند دیونیسوس خدا سمبل امور جنسی میشد. یا حتی در مواردی مانند برهما, خدا سمبل و تجسم کل چرخه ستاره شناسی می شد. به کسانی که شنونده ما هستند می گویم این هم یک نظریه است. بررسی کنید تا نظریه ای که برایتان قابل قبول تر است پیدا کنید.

گروه دیگری هستند که می گویند تمام خدایان برگرفته از فرقه های باستانیی هستند که با اجرام آسمانی مرتبطند. حتی نام بعضی فرعون ها به راحتی این ارتباط را نشان می دهد. این خدایان تجسم انسانی اجرام یا چرخه های آسمانی هستند. شواهد محکمی برای تائید این نظریه وجود دارد. خدایانی که با پدیده ها و اتفاقهایی مانند رعد و برق های عظیم, باد و توفان یا شهاب ها و دنباله دار ها مرتبط هستند و حتی اگر تولد آنها به این پدیده ها نسبت داده نشده, کاهنان و دین مداران با تکیه بر این ربط این خدایان را به شما قبولانده اند… انکار نمی کنم که این خدایان با پدیده های جوی و آسمانی ارتباط نزدیک دارند…

مایکل تساریون, دیوید وایتهد

هر چه در زمان به عقب تر باز میگردیم نزدیکی و تعامل خدایان و انسان بیشتر می شود. هنوز موعظه گران اوانجلیست روی سکوی موعظه می ایستند و می گویند «دیشب خدا به من گفت به شما چنین بگویم…» در هر فرقه از هر آیینی در هر نقطه ای بروید هستند کسانی که به مردم می گویند خدا به آنها چنین و چنان گفته.

بازگردیم به این نظریه که خدایان تجسم پدیده ها, فجایع طبیعی و وقایع آسمانی هستند. سوالی که باید از طرفداران این نظریه پرسید این است که دلیل زشتی, خشونت, و لذت طلبی غیر اخلاقی این خدایان چیست؟ اقدام به تجاوز جنسی این خدایان را چطور توضیح میدهید؟ جب, خدای زمین با همسر را, خدای جهان هستی یعنی با نوت رابطه جنسی برقرار می کند. در واقع نطفه اوزیریس به همین شکل بسته میشود. اوزیریس زنا زاده است, یکی از بزرگ ترین خدایان که عیسی مسیح تا حد زیادی بر اساس او شکل گرفته و تعریف شده است. حتی شواهد بسیاری بر ازدواج خدایان با محارم شان وجود دارد. نوح نیمه مست و برهنه در حضور فرزندانش راه می رود, سلیمان چند صد همسر دارد, خدایانی که پدر خود را می کشند, خدایی که فرزندان خود را میخورد یا می درد.

و نظریه دیگری نیز وجود دارد که کل ماجرای خدایان را ساخته و پرداخته بسیار ماهرانه و دقیق کاهنان و کشیشان و نویسندگان دینی می داند. همه را نمایشنامه ای میداند برای کنترل ذهن بشر. بر اساس این نظریه خدایان ساخته کشیشیان و کاهنان هستند تا شما تصور کنید همیشه تحت نظر خدا هستید, تا احساس گناه دائمی کنید. و البته شواهد بسیاری نیز صحت این نظریه را تائید میکند.

تمام ملت ها قبول داشتند که خدایان میرا بودند و همه معتقد بودند اجدادشان از خودشان پیشرفته تر بودند. تنها ملتی که غرور زیاد داشته و اجداد خود را بربر خوانده یونانیان بودند.

دیوید وایتهد- مطرح کردن این نظریه ها اهمیت زیادی دارد. این نظریه ها در مدارس به ما آموخته نمی شود. ادیان عمده مانند مسیحیت یا اسلام موضوع را مطلقاً غیر بشری و الهی می دانند. وقتی به این نظریات مختلف نگاه میکنیم کشف حقیقت راحت تر می شود. لازم است به شیوه شرلوک هلمز تکه های پازل را کنار هم قرار دهیم تا حقیقت آشکار شود.

 


 

مطالعه سایر بخش های این نوشته

سی هزار خدای پیش از یهوه- بخش اول

سی هزار خدای پیش از یهوه- بخش دوم

سی هزار خدای پیش از یهوه- بخش سوم

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. رحیم محمدی گفت:

    باسلام،خیلی عالی ومفیدبودکاش درموردخدای یگانه(الله)وحضرت محمدهم بحثهایی بودیااگرهست ترجمه نمائید باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *