آزمون DNA برای دختران توتانخ‌آمون

شورای عالی آثار باستانی مصر اعلام کرد دانشمندان این کشور مشغول انجام آزمون‌های DNA روی دو جنین مومیایی‌شده هستند که در آرامگاه توتانخ‌آمون یافته شده‌اند تا معلوم شود آیا آنها دختران فرعون جوان هستند یا خیر. این جنین‌ها که در سال ۱۹۳۲ در این آرامگاه در شهر لاکسور کشف شدند، ممکن است فرزندان مرده به دنیا آمده‌ اوباشند. تا همین اواخر هیچ سرنخ باستان‌شناختی در دست نبود که فرعونی که بیش از ۳ هزار سال پیش در سن ۱۹ سالگی مرده، فرزندی از خود برجای گذاشته باشد. ظاهی حواس، رئیس آثار باستانی مصر، می‌گوید این آزمون‌ها در عین حال تبار خانوادگی توتانخ‌آمون که از نکته‌های مبهم برای بسیاری از مصرشناسان است را نیز تعیین خواهد کرد. اشرف سلیم، رادیولوژیست و عضو تیم پژوهشی، اطلاع می‌دهد که از جنین‌ها CTاسکن شده و نمونه‌هایی برای آزمون‌های DNA برداشته شده است.

او می‌گوید: «می‌خواهیم درباره تاریخ این پادشاهان به حقیقت پی ببریم.» مصرشناسان معتقدند توتانخ‌آمون در ۱۲ سالگی با خواهر ناتنی‌اش آنخسن‌آمون ــ سومین دختر فرعون آخناتن از همسرش نفرتیتی ــ ازدواج کرد اما هیچ فرزندی از این زوج به جا نمانده است.
توتانخ‌آمون یکی از آخرین پادشاهان هیجدهمین سلسله مصر و در دوره‌ای سخت و پرآشوب حکومت کرد. به گفته سلیم این جنین‌های مومیایی از وقتی که در آرامگاه فرعون پیدا شدند، در انباری در دانشکده پزشکی قاهره نگهداری شده و هرگز به نمایش درنیامده‌اند. حواس اعلام کرد نقشه‌های بلندپروازانه‌ای برای آزمودن DNA تمام مومیایی‌های سلطنتی و نزدیک به دو جنین مومیایی شناسایی‌نشده دارد که در موزه مصر باستان در قاهره انبار شده‌اند. سال گذشته مصر اعلام کرد باستان‌شناسان مومیایی هاتشپسوت، قدرتمندترین ملکه مصر و تنها فرعون زن، را شناسایی کرده‌اند اما دانشمندان هنوز مشغول بررسی این مومیایی ۳۵۰۰ ساله بی‌مو هستند تا شواهد بیشتری در تایید این ادعا بیابند. حواس از مدت‌ها پیش با آزمون DNA توسط کارشناسان خارجی مخالفت کرده است. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا این آزمون‌ها تکمیل شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *