آغاز ساخت کامپیوتری مشابه با مغز انسان

دانشمندان در اروپا پروژه‌ای را آغاز کرده‌اند که قرار است طی آن کامپیوتری از روی مدل مغز انسان ساخته شود که نسبت به کامپیوترهای امروزی هزار برابر سریع‌تر باشد.

این پروژه که «پروژه مغز انسان» نام گرفته روز هفتم اکتبر، پانزدهم مهر، در سوئیس آغاز به‌کار کرد و بنا بر اطلاعاتی که بر روی وب‌سایت این پروژه ذکر شده قرار است از طریق مهندسی معکوس سلول‌های مغز الگویی برای کامپیوتر یادشده طرح‌ریزی کند.

طی ۱۰ سال آینده قرار است در حدود ۸۰ مؤسسه علمی و دست‌کم ۲۰ نهاد دولتی در اروپا با این پروژه عظیم همکاری کنند.

به نوشته «جان برندون»، از شبکه خبری «فاکس نیوز»، این پروژه که ۱٫۶ میلیارد دلار آمریکا هزینه دربر خواهد داشت از تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خوبی برخوردار است.

این رایانه برتر چندین و چند گیگاوات قدرت مصرف می‌کند و به نوع جدیدی از حافظه کامپیوتری نیاز دارد. دانشمندان هم‌چنین برای ساخت آن ناچارند روش‌های پیشرفته تازه‌ای برای ذخیره داده‌ها ابداع کنند.

به گفته دانشمندان ساخت چنین ابررایانه‌ای می‌تواند به ساخت خودروهایی که کاملاً به طور مستقل فکر و عمل می‌کنند، و انواع وسایل جدید و مفید خانگی بینجامد. این کامپیوتر «مغزمانند» هم‌چنین به دانشمندان کمک می‌کند درک بهتری از سازوکار مغز انسان پیدا کنند.

به گفته «هنری مارکرَم»، مدیر پروژه مغز انسان که در لوزان سوئیس مستقر است ساخت این کامپیوتر قرار است درک بهتری از شیوه کنترل اندیشه‌ها توسط مغز به ما بدهد. وی که با «فاکس نیوز» مصاحبه کرده می‌گوید «این کامپیوتر جدید به ما نشان خواهد داد که مغز انسان چگونه یاد می‌گیرد، ما چگونه می‌بینیم و می‌شنویم، و این‌که چرا مغز گاه در پردازش داده‌ها اشتباه می‌کند.»

به گفته کارشناسان این پروژه، ساخت این کامپیوتر تأثیرات «غیر قابل تصوری» بر پیشرفت پزشکی خواهد داشت و به انسان برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های بیکارمانده مغز کمک می‌کند.

«امینه آن قطب»، از دانشمندان این پروژه به فاکس نیوز می‌گوید: «ماه هنوز در اول راهیم و هنوز نمی‌دانیم که از چه حجمی از چالش‌ها بی‌خبریم.» وی با اشاره به برنامه مهندسی معکوس سلول‌های مغز خاطرنشان می‌کند که باید توجه داشت که «تعداد تمامی سلول‌های مغز انسان بیشتر از تعداد ستاره‌ها در کهکشان راه شیری است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *