آیا در اروپا موجود فرازمینی یافت می‌شود؟

ناسا درصدد فرستادن فضاپیمایى به قمر یخی مشتری، به‌نام «اروپا» است تا به بررسی احتمال وجود آثاری از حیات در آن بپردازد. به گفته‌ی آژانس فضایی ناسا، عملیات معروف به «Europa Clipper» در دهه‌ی ۲۰۲۰ میلادی، به مرحله‌ی اجرا در خواهد آمد. زمانی که عملیات هنوز در فاز مفهومی به سر می‌بُرد، نام Europa Clipper  را به‌طور غیر رسمی بر آن نهاده بودند؛ اما اکنون ناسا آن نام را به‌طور رسمی برای این عملیات برگزیده است.
قمر اروپا از مدت‌ها پیش به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی برای کاوش و بررسی در نظر گرفته شده بود، چرا که در زیر پوسته‌ی یخی خود، اقیانوس مایع شوری دارد. هدف غایی از عملیات اروپا، بررسی قابل سکونت بودن و برخورداری قمر اروپا از سه عامل مورد نیاز برای حیات اعم از آب مایع، ترکیبات شیمیایی و منابع انرژی کافی، برای راه‌اندازی شرایط زیستی است.
نام Clipper از کشتی‌های بادبانی باری و تندرو برگرفته شده که در قرن نوزدهم میلادی در اقیانوس‌های زمین به پویش می‌پرداختند. ظرافت و سرعت این کشتی‌ها زبان‌زد خاص و عام گشته بود. این کشتی‌ها به‌طور سریع، چای و سایر کالاها را در اقیانوس اطلس و سراسر جهان جابه‌جا می‌کردند.
فضاپیمای Europa Clipper  می‌تواند با سرعت چشم‌گیری قمر به مدت هر دو هفته یک‌بار، اروپا را در نوردد؛ لذا فرصت‌های بسیاری برای بررسی این قمر پدید می‌آید. این فضاپیما بر آن است تا تصاویر با کیفیتی را از سطح یخی قمر تهیه کند؛ ساختار پوسته‌ی یخی و درونی قمر به همراه ترکیبات آن توسط فضاپیما به بررسی خواهد رسید.
«رابرت پاپالاردو»، دانشمند پروژه‌ی فضاپیما Europa Clippers در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در آمریکا بیان کرد: «در طی هر گردش، فضاپیما مدت زمان کوتاهی را در محیط تابشی نزدیک قمر اروپا خواهد گذراند. این فضاپیما با سرعت زیادی حرکت کرده و داده‌های علمی فراوانی را جمع می‌کند. سپس از آنجا خارج می‌شود. این عملیات در دهه‌ی ۲۰۲۰ میلادی به انجام خواهد رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *